POLÈMICA LINGÜÍSTICA

Consum s'enreda amb el català

La cooperativa elimina l'etiquetatge bilingüe amb l'argument que està present en sis autonomies

La Generalitat Valenciana i 30.000 firmes demanen a l'empresa que faci marxa enrere i aquesta diu que ho avaluarà

lainz42059036 valencia 13 2 2018  pol tica  consum   el supermercado consu180213160154

lainz42059036 valencia 13 2 2018 pol tica consum el supermercado consu180213160154 / Miguel Lorenzo

4
Es llegeix en minuts
Nacho Herrero

Tot va començar amb un tuit que denunciava que el "saltat camperol" de la marca pròpia de Consum ja només estava etiquetat en castellà i no també en valencià (o català) com era habitual, però l'encès debat que va provocar a les xarxes socials ha desembocat en una intensa campanya perquè faci marxa enrere, a la qual s'han unit entre altres Enric Morera, president de les Corts Valencianes, o l'Acadèmia Valenciana de la Llengua i que inclou una petició virtual amb prop de 30.000 adhesions.

En la seva resposta, també aTwitter, la cooperativa explicava que el fet d'estar presents en diverses comunitats autònomes podia portar a pensar que hi podia haver hagut pressions des de Castella-la Manxa, Múrcia, Andalusia o Aragó, on té unes 100 botigues, davant les gairebé 600 que acumula al País Valencià i a Catalunya. Des de Consum neguen qualsevol rerefons polític o que hagin rebut pressions, i insisteixen que un missatge no pot incloure tot el posicionament de l'empresa en temes de tant calat.

Diversos dels primers missatges procedien de membres de Compromís, que reconeixien la tasca de Consum per la llengua pròpia però que demanaven que la mantingués també en aquest àmbit. En qüestió d'hores el debat es va expandir i des del País Valencià s'hi van unir altres veus que demanaven que es mantingués l'etiquetatge bilingüe i atribuïen el canvi a crítiques de clients d'altres territoris.

El saltat es va escalfar tant que les primeres veus crítiques van haver d'aclarir que no es tractava de cap petició de boicot.

La cooperativa explica que la nova línia d'empaquetatge es va introduir al setembre després d'unes dinàmiques en què van participar 8.000 persones i afecta 110 de les seves prop de 1.800 referències. Segons fonts de la cooperativa, s'ha tractat de primar la llegibilitat, i per això la mesura afecta principalment productes petits, i posen com a exemple el contorn d'ulls. Això sí, no tots ho són, com demostra el "saltat camperol".

En qualsevol cas, des de Consum lamenten que es dubti del compromís amb el valencià que tenen des dels seus orígens i recorden que editen una revista mensual amb una tirada de 400.000 exemplars en aquest idioma i que també l'utilitzen en molts altres àmbits, com la megafonia de les seves botigues o les comunicacions amb els seus socis clients. Apunten que els embalatges “no són el millor lloc per fer política lingüística”.

Les gestions de la Generalitat

Quan el tema va començar a créixer a les xarxes socials, la Conselleria d'Educació de la Generalitat Valenciana, encapçalada per Vicent Marzà, també de Compromís, es va interessar per la situació i va tractar d'animar Consum a tornar a la seva política d'empaquetatge anterior.

Notícies relacionades

“Vaig veure que hi havia malestar i m'hi vaig interessar. Vaig mirar de parlar amb el president, però era fora i vaig parlar amb una alt càrrec”, explica Rubén Trenzano, director de Política Lingüística. “Em va dir que era una prova pilot, això m'ho va remarcar, i que només afectava un 5% dels seus productes. Li vaig oferir els serveis que tenim per acompanyar les empreses que fan un ús positiu del valencià, com diu la llei d’ús. El vaig felicitar per l'ús que en fan i els vaig animar a seguir per aquest camí. A més, els vaig comentar que el 2018 centraríem els nostres esforços en el comerç i el sector empresarial, i que es posaran en marxa unes subvencions a empreses que facin un ús positiu del valencià i també es crearà un segell de qualitat lingüística amb bonificacions fiscals i reducció de taxes”, explica Trenzano.

Des de la cooperativa valenciana neguen que es tracti d'una prova, però expliquen que, com tot canvi acabat d'implantar, té un procés d'avaluació en què tindran en compte la tempesta en les xarxes socials i la posició del Consell i de l'AVL però, sobretot, diuen, “l'opinió dels nostres clients, perquè una cosa és la virtualitat i una altra la realitat”.