LA MEMÒRIA HISTÒRICA
El Govern esgrimeix motius de seguretat per rebutjar el trasllat de Franco a l'Almudena
Un informe de 12 pàgines al·lega que la inhumació a la catedral madrilenya podria comportar risc d'amenaces terroristes, col·lapse o enfrontaments
el-gobierno-intenta-impedir-que-franco-sea-enterrado-en-la-almudena-por-razones-de-seguridad-y-orden-pblico /
El Govern ha posat finalment negre sobre blanc les raons amb què argumenta el seu rebuig de l’enterrament de Francisco Franco a la catedral de l’Almudena, com pretén la família del dictador. La fórmula triada, que ja va avançar EL PERIÓDICO, passa per al·legar motius de seguretat, i ara la recull un informe de 12 pàgines de la Delegació del Govern a la Comunitat de Madrid.
El document, que va avançar ‘El País’ i el contingut del qual han confirmat fonts de la Moncloa a aquest diari, assenyala que, una vegada exhumades les restes de Franco del Valle de los Caídos, no s’haurien de portar al temple madrileny per raons d’ordre públic, risc d’amenaces terroristes, col·lapse o enfrontament dins de la cripta. Col·laboradors del president de l’Executiu, Pedro Sánchez, ja van assenyalar que el dispositiu per garantir que el dictador no seria exaltat ni profanat seria de tal envergadura que els familiars d’altres morts que són al mateix recinte veurien retallat el seu dret de visitar les tombes amb normalitat.
L’informe de la Delegació del Govern apunta que les visites a la tomba de Franco, xifrades en més de 366.000 el 2018, segons Patrimoni Nacional, augmentarien en cas de traslladar-se les restes a l’Almudena, al centre de Madrid, ja que és un lloc més accessible que el Valle de los Caídos. I recorda que ens trobem en el nivell 4 d’alerta terrorista, i per això s’ha de prestar especial atenció als llocs en què pugui concentrar-se un elevat nombre de persones i ser, doncs, objectiu d’un atemptat.
La inhumació a la catedral podria disparar, afirma l’informe, el risc de conflictes violents arran d’enfrontaments entre partidaris i detractors de la figura del dictador que podrien alterar la pau social i l’ordre públic. Fins i tot al·ludeix a la sentència del Tribunal Superior de Justícia de Madrid que va avalar la decisió de prohibir estelades a la final de la Copa del Rei del 2016 per perill que es desencadenessin aldarulls violents. El risc d’enfrontaments en cas que les restes de Franco descansessin a l’Almudena seria, segons l’informe, evident.
Llibertat religiosa
A més, conclou que el fet que el temple hagués de tancar-se en diferents ocasions per garantir la seguretat, vulneraria la llibertat religiosa de les persones que volguessin acudir-hi per les seves creences, així com dels que viuen o treballen a la zona, que es veurien afectats per les aglomeracions.
Notícies relacionadesEl document desaconsella, doncs, la inhumació a la cripta de l’Almudena, propietat dels Franco, i recomana buscar un altre lloc.
La Moncloa, que primer va apuntar el juliol com el mes en què Franco sortiria del Valle de los Caídos, espera ara poder aprovar el trasllat al gener. No podrà executar l’acord, no obstant, sense donar l’oportunitat abans a la família d’impugnar-lo davant delTribunal Suprem.
- Successos Els Mossos investiguen una baralla entre un home i el coronel Pedro Baños mentre firmava llibres per Sant Jordi
- Les principals cases d’apostes ja tenen un candidat favorit per ser el nou Papa
- Famosos El canvi radical d'Antonio Orozco després de pesar 127 quilos: "El meu metge em va dir que em podien passar cinc coses"
- Final d’un pontificat L’ala dura del conclave augura un cisma si s’elegeix un papa continuista
- Famosos Pep Guardiola i Cristina Serra caçats a Barcelona amb un element compartit revelador: ¿reconciliació a la vista?
- Benestar Álvaro Bilbao, psicòleg: "Preocupar-se molt per les coses pot ser un símptoma de salut mental fràgil"
- Un mosso rescata els dos ocupants d'un cotxe després de xocar contra un mur i caure a una piscina
- Gerard Piqué i Clara Chía, ni ruptura ni crisi
- LA RESPOSTA ARBITRAL De Burgos Bengoetxea, l’àrbitre de la final de Copa, esclata a plorar: «És molt fotut que li diguin al teu fill que el seu pare és un lladre»
- Producció ambiciosa Un dia en el rodatge de ‘Ravalear’ (Max), la sèrie de Rodríguez i Lacuesta sobre família, cuina i els dilemes de la Barcelona actual: «És necessari que la ciutat es transformi, però ¿a quin preu?»