LA ULTRADRETA EN LES XARXES
Així capta Vox els més joves
El partit d'extrema dreta utilitza tècniques similars a les de Donald Trump per "ficar el missatge al cap" dels menors de 30 anys a través de les xarxes socials
El seu últim vídeo demana als Reis Mags la presó Playmobil per a Puigdemont i les "Monster High i el club de les feminazis" amb el rostre de Carmen Calvo, Manuela Carmena i Anna Gabriel
whatsapp-image-2019-01-07-at-13
La imatge, inspirada a la pel·lícula ‘Parc Juràssic’, mostra un enorme Tyranosaurius Rex, però amb el rostre i la gorra militar de Francisco Franco. A cavall d’aquest 'Franciscofrancosaurus' cavalca el líder de Vox, Santiago Abascal. A la part inferior esquerra del cartell convertit en mem, tres persones s’oculten aterrides. Tenen els rostres del president del Govern, Pedro Sánchez; la vicepresidenta, Carmen Calvo, i la portaveu del PSOE al Congrés, Adriana Lastra. En diuen Jurassic Vox i és un exemple de com el partit d’ultradreta gestiona les xarxes socials a la recerca de seguidors cada vegada més joves.
La formació d’extrema dreta és el partit polític espanyol amb més seguidors a Instagram. Ja té 155.600 seguidors, enfront dels 91.300 de Podem, dels 64.200 de Ciutadans, dels 49.000 d’ERC, dels 47.400 del PP i dels 32.200 del PSOE. Manuel Mariscal, l’estrateg de Vox en xarxes socials i en comunicació, ho explica així: "A Facebook es mou gent més gran de 35 anys, allunyats del dia a dia; Twitter és més un tema entre periodistes i polítics, la gent normal no el segueix. Instagram és la xarxa social del futur, és ideal per atreure els joves".
Les dades sobre els seguidors de Vox a Instagram, a les quals ha tingut accés EL PERIÓDICO, diuen que el 64% dels ‘followers’ del partit ultra són menors de 35 anys; és a dir, gairebé 100.000 joves espanyols són ja seguidors del partit. D’ells, un 4% (unes 6.200 persones)són menors d’edat. "A Instagram, el contingut no té per què estar enganxat a l’actualitat. Han de ser missatges potents, senzills. És una xarxa social que té un format ideal per a nosaltres", explica Mariscal, que admet que part de la seva feina és “ficar” el seu missatge“al cap de la gent”.
Continguts especials
En aquest sentit, Vox cultiva a Instagram un "contingut especial per a joves, amb imatges, acudits, mems, vídeos i sempre molt d’humor", continua Mariscal, que dirigeix un equip de tot just tres persones completat amb voluntaris repartits per províncies, cap d’ells major de 26 anys. Els mems que fan mostren Abascal com un gladiador de la pel·lícula '300' o com el Woody de 'Toy Story'.
El seu últim vídeo el van difondre la nit de Reis. En el vídeo, el número dos de Vox, Javier Ortega-Smith, demanava com a regal "per continuar lluitant contra la ideologia de gènere" les conegudes nines Monster High del "club de les feminazis" (amb el rostre de Susana Díaz, Pablo Echenique, Manuela Carmena, Carmen Calvo, Anna Gabriel i la presentadora Ana Rosa Quintana). També es demanava la "presó Playmobil per a [Carles] Puigdemont" i la nina "Susanita que plora", en al·lusió a Díaz.
Mariscal, que va ser becari de xarxes socials en el PP de Madrid, compara la creativitat de Vox en xarxes socials amb la d’altres partits. I creu que aquesta batalla l’està guanyant la seva formació. "Vam anar a Andalusia i vam preparar el vídeo de Santiago Abascal a cavall amb Morante de la PueblaMorante de la Puebla, mentre d’altres anaven a menjar al Burger King", assegura, en al·lusió al president del PP, Pablo Casado, i al líder popular a Andalusia, Juan Manuel Moreno Bonilla. Només en un compte, el vídeo d’Abascal galopant va tenir un milió de visites.
"Els mitjans de comunicació tradicionals ens van vetar durant anys: no teníem vots, no teníem diputats, per la seva línia editorial i les nostres idees... Això ens va obligar a estudiar les xarxes socials, a ser allà. Les xarxes són el nostre mitjà de comunicació", recalca Mariscal, que recorda que Vox va obtenir 12 diputats en les eleccions andaluses sense que el seu líder fos entrevistat per cap de les grans cadenes de televisió.
Trump i Obama
Notícies relacionades"Jo mateix no tinc televisió a casa meva. Les coses estan canviant", afegeix. Es tracta de connectar amb gent en xarxes, amb grups: per exemple, gent que es pot sentir identificada amb el missatge dels que protegeixen els nostres murs, o els que estimen la pàtria o l’Espanyadels nostres pares...", remarca. Per llançar i crivellar les seves bromes missatge, algunes de les quals els arriben de seguidors per tot Espanya, Mariscal i el seu equip de Vox es fixen com a model "en la tradició nord-americana, en què la comunicació política es basa en l’entreteniment, a no avorrir".
"Per descomptat que ens fixem en com ho fa l’equip de Donald Trump, però també en com ho va fer [Barack]Obama, que utilitzava molt bé les xarxes socials. Crec que Trump i Obama utilitzen tècniques de comunicació molt similars a les xarxes, tot i que amb missatges diferents", explica.
- Dos clubs de BCN repeteixen al top 10 mundial del 2024
- Tres hores que van canviar el Barça
- El jesuïta Peris, davant el jutge per la denúncia d’un abús no prescrit
- Dos milions de catalans es beneficiaran de la llei de salut bucodental
- El Govern agilitzarà els 10 tràmits ‘online’ més utilitzats per a la sol·licitud d’ajudes
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- Shopping Black Friday 2022: les millors ofertes d’Amazon
- SHOPPING Helly Hansen té les millors rebaixes d’hivern: ¡a meitat de preu!
- Com més població, més recursos
- L’Advocacia de l’Estat veu compatible la condemna del procés i l’amnistia