El PP, Cs i Vox recolzen que la Generalitat torni part dels papers de Salamanca
Subscriuen un manifest que reclama documents que el Govern català no ha restituït als seus propietaris o successors
També demanen que no es facin més entregues als «separatistes que volen trencar la unitat d'Espanya»

Detalls dels ’papers de Salamanca’ tornats a l’Arxiu Nacional de Catalunya, de Sant Cugat del Vallès, el desembre del 2008. /
El trasllat dels anomenats papers de Salamanca a Catalunya amenaça de convertir-se, una altra vegada, en motiu d’esbroncada política entre administracions i partits. Els dirigents del PP, Ciutadans i Vox, Pablo Casado, Albert Rivera i Santiago Abascal, han subscrit els últims dies un manifest de l’associació Salvar el Archivo de Salamanca que defensa la unitat del Centro Documental de la Memoria Histórica d’aquesta ciutat i exigeix la devolució de documents que la Generalitat manté “indegudament” en el seu poder perquè no els ha restituït als seus propietaris. A més, es reclamen els que el Ministeri de Cultura va enviar “per error” i que pertanyien a persones d’altres comunitats autònomes.
Segons l’investigador de Salamanca Policarpo Sánchez, cap visible de l’organització que ha redactat el text i que s’ha reunit amb representants dels tres partits aquestes últimes setmanes, les tres formacions “s’han compromès a estudiar” la possibilitat d’incloure aquesta demanda als seus programes electorals. Fonts populars, taronges i de l’ultra dreta, no obstant, han concretat a aquest diari que encara no han pres cap decisió.
Sánchez calcula que el Govern català custodia 59.000 documents que no sap a qui entregar i denuncia que la llei 21/2005, sobre la restitució a la Generalitat de papers confiscats amb motiu de la guerra civil, assenyalava que havien de ser entregats abans del gener del 2012. També es queixa dels que han sigut “restituïts però no als seus propietaris legítims”. Posa com a exemple documents entregats a un centre asturià català i que haurien d’haver anat a parar al PSOE d’Astúries.
“Hem demanat que es compleixi la llei i s’acatin les resolucions judicials”, afirma l’investigador per telèfon. Sánchez anuncia que aquesta mateixa setmana presentaran un escrit a la subdelegació del Govern a Salamanca perquè la Conselleria de Cultura de la Generalitat hagi d’informar oficialment de “les actes d’entrega”. “Volem saber quins documents i a qui s’han entregat”, explica. És un primer pas, continua, abans de presentar una possible querella contra els representants d’aquest departament català “per haver donat papers a qui no n’havien sigut propietaris”.
Al manifest firmat per Casado, Rivera i Abascal s’afirma que no es facin més entregues als “separatistes que volen trencar la unitat d’Espanya”.
El text també ha sigut subscrit pel president del Foro Asturias, Francisco Álvarez-Cascos; el candidat del PP a la presidència de Castella i Lleó, Alfonso Fernández Mañueco, i l’aspirant a l’alcaldia de Barcelona pels populars, Josep Bou, entre altres dirigents.
- Fenomen controvertit La venda de pisos ocupats prolifera a Barcelona i alimenta un ‘negoci’ paral·lel de desocupacions pagades
- Els treballadors podran avançar tres anys la jubilació parcial a partir de demà
- MotoGp Marc Márquez demostra el seu enorme poder als EUA
- Almenys tres ferits per una allau a Naut Aran
- El submercat dels pisos amb ocupes inclosos prolifera a Barcelona
- Automoció Wayne Griffiths abandona d'imprevist la presidència de Seat
- EL PORTER RETALLA TERMINIS Ter Stegen s’incorpora al grup per acabar la temporada amb el Barça
- Multimèdia | ¿És la universitat un negoci? Així evolucionen la pública i la privada a Espanya
- Pressupostos prorrogats El PSC admet que la negociació de la segona ampliació de crèdit amb ERC i els Comuns «està verda»
- Oportunitat de lideratge Catalunya oferirà 78 places per a científics de màxim nivell dels EUA amb un pressupost de 30 milions d’euros