EL FUTUR DE L'EXCAP DE L'ESTAT
El Govern deixa clar que prefereix Joan Carles I fora de la Zarzuela
«L'opinió de l'Executiu és òbvia», contesta Montero sobre l'hipotètic trasllat del rei emèrit
La portaveu de la Moncloa es mostra a favor que Felip VI prengui «mesures de transparència»

zentauroepp48446904 graf2582 aranjuez madrid 02 06 2019 el rey juan carlos200325084532 /
Els ministres i vicepresidents, almenys els de la part socialista del Govern, eviten parlar en públic de Joan Carles I. Malgrat que gairebé cada dia es coneixen noves informacions que al·ludeixen a presumptes negocis tèrbols i evasions fiscals, la consigna a l’Executiu és que ha de ser el president, Pedro Sánchez, qui fixi posició. La setmana passada, Sánchez va qualificar aquestes notícies d’«inquietants i pertorbadores». També va defensar una reforma constitucional perquè la inviolabilitat del monarca només s’estengui als actes en l’exercici del seu càrrec, i no als delictes econòmics. Alhora, fonts de la Moncloa van obrir la porta a la possibilitat que el rei emèrit abandonés el palau de la Zarzuela. Aquesta sortida, que tindria una enorme importància simbòlica, ha sigut recolzada aquest dimarts per la portaveu del Govern, María Jesús Montero.
Atenent les directrius sobre qui és l’encarregat de moure fitxa clarament sobre Joan Carles I, Montero ha evitat ser molt explícita després del Consell de Ministres. Preguntada en diverses ocasions per l’hipotètic trasllat de l’excap de l’Estat, la portaveu ha insistit que «l’opinió» de l’Executiu sobre aquest assumpte «és òbvia».
Correspon a l’actual monarca
La també ministra d’Hisenda ha recordat les recents paraules del president, en què va mostrar el seu «agraïment» a la Casa Reial per «marcar distància d’aquestes informacions». I, finalment, en la seva frase més clara, Montero ha dit: «El Govern celebra i recolza les mesures passades i les futures de la Casa Reial per guanyar en transparència». Tot i així, la portaveu ha deixat clar que la decisió sobre la destinació de Joan Carles I no «correspon» a l’Executiu, sinó al seu fill, Felip VI, l’actual rei, que el març passat, donant per bones les acusacions sobre comissions irregulars cobrades en la construcció de l’AVE a la Meca, va renunciar a l’herència del seu pare i li va retirar l’assignació.
Notícies relacionadesDavant el continu flux d’informacions sobre presumptes draps bruts de l’excap de l’Estat, el Govern, molt preocupat pel desgast institucional que poden suposar en un moment de greu crisi econòmica i social, intenta traçar una línia clara entre el monarca i el seu pare, lloant el primer i separant-se del segon. La Moncloa, en aquest sentit, considera que la sortida de Joan Carles I de la Zarzuela suposa un pas necessari, però no vol pressionar en excés Felip VI.
- Successos Els Mossos investiguen una baralla entre un home i el coronel Pedro Baños mentre firmava llibres per Sant Jordi
- Accident Un funeral multitudinari acomiada la família Escobar-Camprubí
- Novetat Cercle blau a Whatsapp de Meta AI: com treure'l del telèfon
- Sant Jordi 2025, la festa del 23 d'abril Cercas, Bosch i Dueñas coronen un Sant Jordi miraculós i pletòric
- SALUT Un bacteri, possible causa de l’augment del càncer colorectal
- Famosos El canvi radical d'Antonio Orozco després de pesar 127 quilos: "El meu metge em va dir que em podien passar cinc coses"
- La successió del Papa Francesc impulsa ‘Cónclave’ a 150 sales de cinema a l'Estat
- El Govern cedeix davant d’ERC i fragmentarà la injecció de més recursos per tenir estabilitat sense pressupostos
- En delictes de furts lleus El fiscal superior de Catalunya planteja recuperar l’arrest de 30 dies per multireincidència
- Guerra a Ucraïna Brussel·les defensa la integritat territorial d’Ucraïna davant la proposta de pau de Trump