JUDICI A BARCELONA
El conseller d’Exterior rebutja davant el TSJC que organitzés l’1-O
- El fiscal atribueix a l’exalcalde d’Agramunt, Bernat Solé, un delicte de desobediència
- L’acusació pública li imputa la cessió d’una escola municipal per a la consulta
- L’alt càrrec de la Generalitat s’enfronta a un any i mig d’inhabilitació
No va participar en l’organització del referèndum de l’1-O, ni en la seva logística, ni va cedir locals de titularitat municipal per a la consulta sobiranista, ni ajudo a amagar urnes. Així s’ha expressat aquest dilluns el conseller d’Acció Exterior de la Generalitat i diputat d’ERC, Bernat Solé, en el judici celebrat contra ell al Tribunal Superior de Justíca de Catalunya (TSJC) per presumpta desobediència al permetre la votació a la població de la qual era alcalde, Agramunt (Urgell), i transferir l’ús d’una escola pública. La fiscalia reclama per a l’alt càrrec de l’Executiu català un any i mig d’inhabilitació i multa de 24.000 euros. La principal prova aportada ha sigut uns articles publicats en una revista local.
L’independentisme ha acompanyat Solé fins al Palau de Justícia de Barcelona. El conseller ha avançat des de l’Arc de Triomf fins a l’edifici judicial flanquejat, entre altres, pel vicepresident del Govern amb funcions de president, Pere Aragonès; el president del Parlament, Roger Torrent; la consellera de Presidència i portaveu de l’Executiu, Meritxell Budó; diversos companys de l’Executiu; el vicepresident d’Òmnium, Marcel Mauri, i la presidenta de l’ANC, Elisenda Paluzie.
La fiscalia sosté que l’ara conseller d’Acció Exterior va tenir «una activa participació en la promoció, organització i celebració de l’il·legal referèndum», malgrat «tenir clar i just coneixement» de la suspensió acordada pel Tribunal Constitucional. «Va ser un dels responsables logístics» de l’1-O a Agramunt, remarca el ministeri públic, que precisa que el diputat republicà va cedir el CEIP Macià-Companys, un centre de titularitat municipal, per a la celebració de la consulta. L’acusa, a més, d’haver pres «decisions» durant la jornada de votació per amagar les urnes i que aquestes no fossin interceptades per la policia.
Ocultar urnes
Segons l’acusació, Solé es va encarregar d’ocultar les urnes cada vegada que els «observadors col·locats en punts exteriors de la població» avisaven de l’arribada d’agents, i fins i tot va proposar que la votació acabés abans. Així mateix, atribueix a Solé haver participat el 25 de setembre, amb motiu del referèndum, en un acte organitzat al Teatre Casal d’Agramunt on, tal com recull un article d’una revista local, hauria instat a anar a votar l’1-O.
Solé ha afirmat davant el tribunal que va participar en l’acte com a representant polític, però no com a alcalde d’Agramunt. L’exregidor va admetre que va firmar un decret en què es recolzava el referèndum, però que no va participar en la seva organització, ni en la logística i que el seu paper l’1-O va ser el de «promoure la seguretat i ordre públic». Respecte a l’acusació d’haver amagat urnes, el conseller ho ha negat i ha puntualitzat que ell només va dir que no s’havien de guardar en un fals sostre perquè temia per la integritat de l’edifici. «No era un lloc adequat», a declarat.
Els testimonis han desvinculat Solé de l’organització de l’1-O. Un d’ells ha afirmat que el dia abans es van realitzar una sèrie d’activitats lúdiques a l’escola del poble i que a la nit es van quedar persones a dormir al seu interior. El dia de la votació, va incidir, va ser com un dia «electoral», alhora que va revelar que es van amagar les urnes diverses vegades durant la jornada, però que si arribava la policia o la Guàrdia Civil la intenció era deixar-los entrar i que «fessin el que havia de fer». Els autors dels articles publicats a la revista local que han servit al fiscal per acusar, només han matisat algunes de les expressions recollides en els textos, però s’han ratificat en el seu contingut.
Tribunal Superior de Justícia de Catalunya ( TSJC ) Referèndum a Catalunya Generalitat Bernat Solé
- A Rússia Així s'ha jubilat un jove amb 23 anys gràcies a una argúcia legal
- Tecnologia La identificació via mòbil amb el DNI virtual és vàlida a partir d’avui
- Turisme Sant Adrià estrena un resort de luxe de 53.000 metres quadrats
- Amnistiada pel sultanat "Tenia 18 anys i vaig deixar seduir-me pels diners fàcils"
- Futbol local El futur Hospi de Jordi Alba i Thiago Alcántara: objectiu, arribar a Primera Divisió
- Fiscalitat ¿Quines despeses del cotxe em puc desgravar en la declaració de la renda?
- Impostos L’Agència Tributària oferirà una ‘declaració exprés’ de la renda a 4,4 milions de contribuents
- Campanya Hisenda Resultat positiu i negatiu en la Renda 2025: què significa
- Mobilitat Renfe aparta dos treballadors acusats de sabotatge durant la vaga de Rodalies a Catalunya
- Tossa de Mar, protagonista d’un reality xinès amb milions d’espectadors