Eleccions a Catalunya
Salut preveu que les xifres de la pandèmia empitjorin en vigílies de les eleccions
El pic de contagis per coronavirus se situa a les portes de la campanya electoral i es preveu un augment de l’ocupació de llits d’uci pocs dies abans de la cita amb les urnes

elecciones-papeletas
El Govern i els partits catalans s’han tornat a reunir aquest dilluns per abordar la maquinària electoral amb un informe de Salut sobre la taula que preveu que les xifres de la pandèmia empitjorin en vigílies del 14 de febrer. Des de l’Executiu català insisteixen que la cita electoral no està en perill, malgrat la situació epidemiològica que deixa la Covid-19, mentre les forces polítiques catalanes defensen que un eventual ajornament s’ha de justificar per criteris sanitaris i sense ingerències partidistes.
El document presentat per la Conselleria que encapçala Alba Vergés –elaborat pel Biocomsc i l’ICS– evita posicionar-se sobre si s’han de celebrar o no els comicis, però dibuixa un panorama epidemiològic complicat el 14 de febrer. S'arribarà al pic epidèmic uns dies abans de l’inici de la campanya, que començarà el 29 de gener, i el pic de pressió assistencial arribarà pocs dies abans de l’obertura dels col·legis electorals.
El primer escenari preveu el pic de nous contagis el 20 de gener amb prop de 4.500-5.000 positius per Covid, i el pic d’ocupació de les ucis, el 4 de febrer amb 640 pacients ingressats. La situació el 14 de febrer se situaria sobre els 3.000 casos diaris i 610 pacients a les ucis. El segon escenari, més crític, apunta que el 20 de gener els positius podrien arribar als 6.000 casos al dia i que el 10 de gener, quatre dies abans de les eleccions, s’arribi al pic d’ocupació de les ucis amb 850 pacients. De mitjana, en aquesta data els contagiats arribarien als 4.500-5.000 casos.
El document recorda que no es descarta una acceleració de la propagació del virus a causa de la soca britànica, a les altes temperatures i a la impossibilitat de tallar les cadenes de contagi a causa del difícil rastreig.
Metges i científics demanen un ajornament
Metges i científics catalans com Bonaventura Clotet, Daniel Prieto-Alhambra, Antoni Trilla, Magda Campins i Josep Maria Jansà han defensat aquest dilluns a través dels micròfons de RAC-1 posposar les eleccions catalanes fins que s’estabilitzi la situació de la pandèmia, una cosa que consideren que no passarà fins a l’estiu o finals d’any. «El 14 de febrer no estarem en una situació epidemiològica per poder fer eleccions», ha sentenciat Campins. Ara com ara, la Generalitat utilitza com a guia una taula amb nou escenaris per dilucidar si es poden celebrar o no, dels quals dos implicarien la suspensió: una restricció absoluta de l’activitat social i un confinament total.
Notícies relacionadesEl PSC ha exigit que es mobilitzi tota la logística electoral perquè els comicis se celebrin segons el previst: «No hi ha cap escenari epidemiològic que ens digui que estarem en confinament el 14 de febrer», ha etzibat la viceprimera secretària del PSC, Eva Granados, atenent-se els escenaris que preveu el Govern per a un possible ajornament. «No pot ser que s’ajornin les eleccions per criteris ideològics o partidistes, per l’interès d’una formació política que veu que les enquestes no li somriuen», ha dit el dirigent taronja Nacho Martín Blanco a Twitter.
Des d’ERC han cridat a prendre la decisió sobre un possible ajornament amb el «màxim consens» de les forces catalanes tenint en compte els criteris sanitaris, tot i que reconeixen que la decisió final serà política.
- SUCCESSOS ‘Lock-picking’, el nou sistema per obrir cases sense forçar panys amb què bandes de georgians roben a Espanya
- Dol als fogons Mor Montse Guillén, la pionera que va triomfar als EUA amb la cuina catalana
- Els multireincidents se’n van a l’Hospitalet per la pressió policial
- BCN busca la fórmula per insuflar una nova vida a la seva plaça més dura
- Religió Mor Francesc, el papa que va arribar de «la fi del món» i que ha volgut portar l’Església al segle XXI
- A les portes de la catedral de Barcelona Devots del papa Francesc després de la seva mort: "No crec en Déu, però hi ha un abans i un després del seu papat"
- Successos Dos detinguts per robar una motxilla a una parella mentre practicava sexe a la platja del Somorrostro de Barcelona
- La successió de Francesc ¿Qui són els candidats a succeir el papa Francesc? Llista de cardenals ‘papables’
- Una de cada 350 El Sant Jordi 2025 vendrà encara 25.000 roses catalanes: l’últim productor del Maresme es resisteix a abandonar
- Cita internacional el 10J La Sagrada Família convidarà el pròxim Papa a Barcelona el juny del 2026 pel centenari de Gaudí