Baròmetre
Enquesta del CIS: La campanya catalana desploma el PP a tot Espanya i deixa el PSOE com estava
Els populars cauen gairebé dos punts en un mes i els socialistes segueixen al capdavant, amb un 30,7% d’intenció de vot
El sondeig reflecteix la recuperació de Vox i Unides Podem

La campanya electoral del 14-F va col·locar el PSC com a primer partit de Catalunya, va deixar Podem com estava, va catapultar Vox i va enfonsar Cs i el PP. A tot Espanya, mentrestant, els populars també han vist enfonsar-se les seves opcions, mentre que els socialistes es queden com estaven en estimació de vot. L’últim baròmetre del Centre d’Investigacions Sociològiques (CIS), publicat aquest dijous, situa el recolzament al PSOE en un 30,7%, el mateix percentatge que fa un mes, i deixa el partit de Pablo Casado en un 18,8%, gairebé dos punts per sota que el gener passat, quan va obtenir un suport del 20,5%.
Per darrere, Vox millora les seves expectatives, ara amb un 13,6% en estimació de vot. Unides Podem es recupera, a l’obtenir un 11,2%. I Cs es queda igual que fa un mes: 9,3%. Entre els partits catalans, ERC continua al capdavant amb un 3,5%, a molta distància de JxCat (1,3%) i la CUP (0,9%).
Notícies relacionadesLes 4.000 entrevistes de l’enquesta es van portar a terme entre el 3 i l’11 de febrer, durant la campanya catalana i en ple xoc entre el PSOE i Podem, unes tensions al si de la coalició que els últims dies, lluny de dissipar-se, han anat a més. Socialistes i morats es van enfrontar aquells dies per la ‘llei trans’ i les paraules de Pablo Iglesias qüestionant la «plena normalitat democràtica» d’Espanya i equiparant Carles Puigdemont amb els exiliats republicans. L’estudi mostra que aquestes disputes no afecten l’electorat socialista i poden ajudar a mobilitzar el dels morats.
En el seu últim sondeig, difós a finals de gener, el CIS reflectia un enfortiment dels dos principals partits, PSOE i PP, que obtenien una intenció de vot del 30,7% i el 20,5%, respectivament. El partit de Pablo Casado, ara molt tocat per la patacada als comicis catalans i els casos de corrupció d’èpoques passades, pujava a costa de Vox i Cs, que perdien més d’un punt, amb un 13% i un 9,3% de suport. Podem, finalment, només perdia una dècima respecte a l’anterior baròmetre, però el 10,7% d’estimació que reflectia el CIS suposava la seva pitjor marca des de les generals del novembre del 2019, quan els morats van aconseguir el 12,85% dels vots.
- Els multireincidents se’n van a l’Hospitalet per la pressió policial
- Club d’estil Cristina Tamborero, dissenyadora: "Es porten molt els vestits de núvia dos en un"
- FUTBOL Així és l’acord que el Reial Madrid va tancar amb Xabi Alonso fa mesos per lligar la seva arribada
- Final d’un pontificat Un conclave sense candidat clar
- Successos Dos detinguts per robar una motxilla a una parella mentre practicava sexe a la platja del Somorrostro de Barcelona
- Patologies Què és un ictus, l’afecció que ha patit Kiko Rivera
- La mort del pontífex Illa lloa que el papa Francesc posés «pobres i desvalguts al centre» de l’Església
- Entrevista Ángel Fernández, cardenal espanyol que participarà en l’elecció del nou Papa: «No em fa vertigen, però serà una experiència única»
- Nadal, Duplantis, Biles i Lamine triomfen en els Laureus
- el futur de la banqueta ‘MERENGUE’ El Leverkusen confirma que Xabi Alonso pot anar al Madrid