ACTE REIVINDICATIU

Els ecologistes tallen el carrer Aragó de Barcelona sota el lema «menys cotxes i més salut»

  • Els experts defensen la pacificació del trànsit, un peatge urbà i una taxa anticontaminació

2
Es llegeix en minuts

Ecologistes i diverses associacions van tallar aquest diumenge el carrer Aragó de Barcelona sota el lema «menys cotxes i més salut». En el transcurs de l’acte reivindicatiu es va celebrar una taula rodona per debatre la qualitat de l’aire a la capital catalana i com guanyar espai al vehicle. El debat organitzat pel CSIC va comptar amb la participació de Xavier Querol, investigador de l’Institut de Diagnòstic Ambiental i Estudis de l’Aigua (IDAEA), que va defensar que cal «pacificar el trànsit» de les «autopistes urbanes», mentre que la portaveu d’Ecologistes en Acció María García es va mostrar partidària de la implantació «d’un peatge urbà i d’una taxa anticontaminació». L’esdeveniment es va emmarcar dins de la 5a # RevoltaVeïnal que va tallar alguns dels carrers més transitats no només de Barcelona, sinó també de l’ Hospitalet de Llobregat, Olot, Premià de Mar i Sabadell.

Querol va assegurar que «cal separar més la ciutadania del trànsit». «Les ciutats desenvolupades s’han transformat per ser més sanes» i han pacificat les «autopistes urbanes», va destacar. Entre altres mesures, el científic va apostar per un transport metropolità ben coordinat, reduir el nombre de vehicles amb un peatge urbà i que es restringeixi el pàrquing només als residents dels barris. També es va mostrar partidari de restringir la distribució urbana de mercaderies perquè «les furgonetes de repartiment i els taxis passen aproximadament 10 hores al dia circulant per la ciutat», segons l’agència ACN

En aquest sentit, va criticar que «qui compra els cotxes elèctrics ara són les famílies d’alt poder adquisitiu que no necessiten subvenció». «Subvencionem a les zones on hi ha problemes d’aire, on hi ha distribució de mercaderies», va suggerir. A més, va remarcar que un dels punts més importants per fer les ciutats més saludables és fer un «redisseny urbà». «Fem les superilles, guanyem espai al vehicle i fem que sigui més agradable anar a peu o en bici», va concloure.

Cap a una ciutat més verda

Notícies relacionades

Al debat també va participar el regidor d’Emergència Climàtica i Transició Ecològica de l’Ajuntament de Barcelona, Eloi Badia, que ha reconegut que «tenir una ciutat més verda és un repte difícil». Amb tot, al seu judici, s’han fet «molts passos» i la «zona de baixes emissions ha funcionat bastant bé». «És una mesura amb què ràpidament s’ha entès la importància per a la salut i, per tant, ens fa ser optimistes que podem continuar avançant», va assegurar.

La protesta va reclamar a les administracions, una vegada més, una aposta urgent i decidida per fer municipis «més verds, més justos i més humans». Els manifestants van exigir que es posi la salut i la vida de les persones per davant dels vehicles privats, així com un canvi valent per incentivar la mobilitat sostenible. A Barcelona, les concentracions es van desenvolupar en tres punts: dues al carrer Aragó i una altra al passeig Maragall.