Cita discreta a Madrid

Acord entre Govern i Generalitat per ampliar l’aeroport del Prat i unir-lo amb l’AVE amb Girona i Reus

  • L’entesa no concreta l’afectació mediambiental sobre espais com la Ricarda, tot i que les parts es comprometen que sigui mínima i a sotmetre el pla a consulta prèvia amb la UE

Acord entre Govern i Generalitat per ampliar l’aeroport del Prat i unir-lo amb l’AVE amb Girona i Reus

Cedida

4
Es llegeix en minuts
Fidel Masreal
Fidel Masreal

Periodista

Especialista en política i salut mental

ver +
Gabriel Ubieto
Gabriel Ubieto

Redactor

Especialista en Mercat laboral, empreses, pensions i les diferents derivades del món del treball

Ubicada/t a Barcelona

ver +

El Govern de l’Estat i el Govern de la Generalitat han arribat aquest dilluns a la tarda a un principi d’acord per a l’ampliació de l’aeroport del Prat. L’Executiu central ha acceptat les pretensions de l’Administració catalana i Girona i Reus estaran connectades mitjançant l’AVE amb l’aeròdrom barceloní per repartir part del trànsit. No obstant, l’entesa no concreta l’afectació mediambiental sobre espais com la Ricarda, tot i que les parts es comprometen que sigui mínima i a sotmetre el pla a consulta prèvia amb la UE; tal com han consensuat el vicepresident Jordi Puigneró i la ministra de Transport, Mobilitat i Agenda Urbana, Raquel Sánchez, segons han confirmat fonts coneixedores de la cita.

Hores abans de la comissió bilateral entre administracions celebrada aquest dilluns, Sánchez i Puigneró han mantingut una trobda en què també han estat presents el president d’Aena, Maurici Lucena, i la secretària d’Estat de Transports, Isabel Pardo de Vera, tal com va avançar ‘eldiario.es’ i ha pogut confirmar EL PERIÓDICO. En aquesta trobada s’han fet avenços substantius per definir com serà l’ampliació de l’aeroport del Prat, amb un preacord que pel que fa a inversions les parts han xifrat en 1.700 milions d’euros. I la certificació a tres bandes de la connexió mitjançant l’AVE dels aeroports de Girona i Reus en un termini de 30 minuts; una cosa sobre la qual Aena ja s’havia mostrat a favor en reunions anteriors, qualificant-ho d’«imprescindible»; segons documents a què ha tingut accés EL PERIÓDICO.

Ha transcendit la voluntat entre el Govern i el Generalitat per tancar un acord, però pocs detalls del com. Puigneró ha aclarit que no està definida l’ampliació de 500 metres d’una de les pistes, com planteja Aena. «Ampliarem el camp de vol, la solució tècnica passa per fer possible arribar al nombre de vols/hora per ser un ‘hub’. No passa per ampliar la pista 5.000 metres. Si s’ha de fer es determinarà el projecte concret, que sigui el mínim possible, amb la mínima afectació, i si pot ser amb zero afectació», ha declarat el vicepresident Puigneró en la roda de premsa posterior a la comissió bilateral. Per la banda del Govern, el seu portaveu, Isabel Rodríguez, tampoc ha revelat més detalls de com serà aquesta ampliació, tampoc sobre si serà sobre la Ricarda o en una altra ubicació, tot i que ha reiterat el compromís amb la sostenibilitat.

1.700 milions en inversions per concretar

Sánchez i Puigneró han acordat que Aena redacti un pla director de reformes que haurà de concretar-se pròximament i sobre el qual la Generalitat es guarda un possible veto, depenent de l’opinió que manifesti la Comissió Europea sobre l’impacte mediambiental que pogués tenir el projecte. Aquest element ha sigut troncal en les últimes negociacions, especialment per les reticències de part del Govern a acceptar una ampliació que pogués no comptar amb el vistiplau de la UE. «Si té l’aval de la Comissió Europea significa que respecta els criteris mediambientals d’aquella zona», ha declarat el vicepresident.

El pacte tancat aquest dilluns entre les administracions també contempla millorar la mobilitat ferroviària a la zona del delta del Llobregat, concretament, la vinculada a la línia R3 de Renfe Rodalies. Per fer-ho pretenen habilitar nous baixadors en zones d’expansió que no estaven contemplats, segons ha avançat la ministra Sánchez en un missatge al seu compte de Twitter.

Sánchez i Puigneró han acordat que Aena redacti un pla director de reformes que haurà de concretar-se pròximament i sobre el qual la Generalitat es guarda un possible veto, depenent de l’opinió que manifesti la Comissió Europea sobre l’impacte mediambiental que pogués tenir el projecte. Aquest element ha sigut troncal en les últimes negociacions, especialment per les reticències de part del Govern a acceptar una ampliació que pogués no comptar amb el vistiplau de la UE. «Si té l’aval de la Comissió Europea significa que respecta els criteris mediambientals d’aquella zona», ha declarat el vicepresident.

Des de la Generalitat s’han felicitat pel principi d’acord arribat. «Catalunya tindrà un aeroport intercontinental, on no només l’aeroport del Prat hi tindrà un paper, sinó també els aeroports del territori [Reus i Girona]», ha afirmat el vicepresident Puigneró. «És una bona proposta», ha declarat la consellera de Presidència, Laura Vilagrà, a la roda de premsa posterior a la comissió bilateral.

85.000 llocs de treball promesos

Notícies relacionades

L’elaboració d’aquest pla director no serà immediata i és que abans el Govern ha d’elaborar un nou Document d’Ordenació i Regulació Aeroportuària (DORA), amb les inversions i tarifes contemplades des del 2022 fins al 2026. Les parts s’han compromès que això estigui a punt abans del pròxim 30 de setembre. Segons els càlculs de la portaveu de l’Executiu, les inversions avançades crearien 85.000 llocs de treball directes durant els pròxims anys; així com 365.000 llocs de treball indirectes.

Durant les últimes setmanes les parts s’havien anat reunint amb discreció i havien anat acostant posicions. El vicepresident Puigneró va reconèixer en una entrevista a EFE la setmana passada que l’acord estava «a prop» i des del Govern havien reproduït un discurs similar. Finalment el principi d’acord s’ha segellat aquest dilluns a Madrid.