Dubtes

Jxcat modula el seu entusiasme inicial sobre l’aeroport

  • Rull rebutja amb rotunditat ampliar la tercera pista i pronostica que la UE no ho permetria

  • La direcció és conscient que l’oposició al projecte va més enllà de l’espai ecologista

Jxcat modula el seu entusiasme inicial sobre l’aeroport

Efe / Alejandro García

3
Es llegeix en minuts
Fidel Masreal
Fidel Masreal

Periodista

Especialista en política i salut mental

ver +

El primer que va dir Junts per Catalunya (JxCat) al donar-se a conèixer la proposta d’Aena d’ampliar l’aeroport del Prat va ser per boca del vicepresident del Govern, Jordi Puigneró. «Aquest país no es pot permetre el luxe de no tenir un aeroport preparat per a l’economia del segle XXI», va afirmar amb rotunditat. Va ser en resposta a una pregunta de la seva companya de partit Elsa Artadi, per la qual cosa no es va tractar d’una improvisació. Dos mesos després, Josep Rull, exconseller de Territori, indultat després de ser empresonat pel procés, assegura a Catalunya Ràdio que l’ampliació de l’aeròdrom es farà, però remarca que no es pot, en cap cas, afectar l’espai natural de la Ricarda. ¿Què ha passat entre una afirmació i l’altra?

Segons un dirigent destacat, el partit és conscient avui que l’oposició a l’ampliació no és una qüestió merament atribuïble a grups ecologistes, sinó que impregna espais generacionals, com els joves, i polítics, inclòs Junts per Catalunya. Des d’aquesta primera presa de posició de Puigneró, inequívoca, el partit ha anat escoltant veus crítiques internes, a la direcció i a les agrupacions implicades al territori: el Prat, Viladecans i Gavà.

Fins i tot la candidata a l’alcaldia de Barcelona i portaveu del partit, Elsa Artadi, en l’última compareixença després de la reunió de la direcció del partit, el 26 de juliol, va tenir paraules molt dures contra les intencions d’Aena de convertir el debat en un tot o res. Artadi es va queixar que els sectors empresarials i polítics favorables a l’ampliació no recolzin també que l’aeroport el gestioni Catalunya. I va remarcar que «és un error que el debat sigui sobre els 500 metres de pista» que Aena vol ampliar. La portaveu va alertar també que davant la Comissió Europea, el projecte actual de l’ens estatal «no colarà», per motius mediambientals. A més, va advertir que caldrà veure quin tipus d’aeronaus operaran d’aquí 20 anys.

La intervenció ara de Rull no és menys importants. Primer, perquè va exercir de conseller del ram i perquè el seu successor, Damià Calvet, ha sigut el més obertament crític amb l’oferta d’Aena i ha apostat per vies alternatives a l’ampliació de la tercera pista del Prat per aconseguir que l’aeròdrom es converteixi en el que es diu un ‘hub’ intercontinental. És a dir, que incrementi el nombre d’operacions per hora.

La posició de Calvet, i ara la de Rull, obeeixen a una sensibilitat més centrista o fins i tot progressista, davant els qui responen a tesis més liberals al partit, com el també exconseller Ramon Tremosa o l’exlíder de la Cambra de Comerç, Joan Canadell, tots dos ara diputats i els dos entusiastes de l’ampliació en termes de creixement econòmic.

Rull, «rotundament» contrari a tocar la Ricarda

Notícies relacionades

¿Què afirma ara Rull? Que s’ha parat el «xantatge» d’Aena, que ha criticat per la gestió centralitzada de tots els aeroports d’Espanya, i que, si bé l’objectiu és aconseguir que Barcelona sigui un ‘hub’, té «molts dubtes que per ampliar l’aeroport faci falta una tercera pista». En això l’exconseller ha sigut rotund.

És més, l’exconseller no veu recorregut en aquesta ampliació, perquè la UE no ho permetrà: «La Ricarda va més enllà de la Xarxa Natura 2000; és un espai d’especial protecció, una zona humida decretada per la Generalitat, emparada per la llei d’espais naturals. Estic convençut que la Comissió Europea no en donarà l’autorització», cosa que, segons ha afirmat, saben tant Aena com el Govern espanyol. I en aquest sentit també ha recordat que «totes les compensacions ambientals no s’han portat a terme: tenim una carta de la Comissió Europea que és molt rotunda» respecte a aquests incompliments.