Rodalies catalans
El Govern retirarà a Renfe la gestió a Lleida el 2024
L’Executiu retira l’operativa de l’R-12 a la ferroviària espanyola i espera implantar el sistema a tot Catalunya

El Govern ha decidit atorgar l’operativa de l’actual R-12 que dona servei a Lleida a Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya, que substituirà, així l’actual empresa operadora, Renfe, el 2024. El pla és convertir aquesta línia en dues de rodalies per a la capital lleidatana, una, l’RL-1, la unirà amb Cervera i, l’altra, l’RL-2, amb Manresa. La mesura s’emmarca en les competències sobre la matèria que ja té la Generalitat, tot i que, òbviament, té un punt perillós en la partida que es juga, a compte dels Pressupostos Generals de l’Estat i el traspàs total del servei a la Generalitat.
En paraules del vicepresident del Govern, i titular de Territori, Jordi Puigneró, és la legislatura dels traspassos i millores, i hem decidit començar per Lleida», amb referència que aquest esquema és el que es desitja per a les rodalies de Barcelona, per a «tot el país», va sentenciar Puigneró. És la resposta de l’Executiu als problemes que ha viscut la xarxa barcelonina de trens, que, amb la vaga de maquinistes de fa 15 dies, va reviure l’horror dels principis de segle.
Traspàs de «fireta»
El vicepresident va insistir en la seva demanda del traspàs total del servei de ferrocarril de rodalies. «No el traspàs de fireta del 2009», ha exclamat.
Puigneró ha avançat que l’entrada de FGC suposarà duplicar la freqüència de pas dels trens de les dues línies. En la de Cervera es passarà de sis a dotze trens i en la de Manresa, de tres a cinc. El cost del servei serà de vuit milions anuals, i cal afegir-hi el cost del material mòbil, els combois, d’última generació, que el Govern comprarà per valor de 44 milions. «Volem assumir la mobilitat dels catalans», ha reblat Puigneró.
Puigneró no ha amagat que la modèstia del cost en el cas lleidatà (suposa el 10% dels rodalies catalans) ha sigut decisiu a l’hora d’avançar els recursos. Un model impossible de trasplantar, per exemple, a Barcelona. En qualsevol cas, ha assegurat Puigneró, el cost final, amb traspàs o no, va a càrrec de l’Estat. Sobre els treballadors, el vicepresident ha asseverat que «ningú ha de patir. Poden continuar treballant a la Renfe, en altres serveis, o integrar-se a la nova xarxa de rodalies».
«És qüestió de temps que assumim tots els serveis de rodalies de Catalunya. Crec que això ho sabem tots», ha reblat, desafiant, el vicepresident.
- Fenomen controvertit La venda de pisos ocupats prolifera a Barcelona i alimenta un ‘negoci’ paral·lel de desocupacions pagades
- Els treballadors podran avançar tres anys la jubilació parcial a partir de demà
- Pòdcast José Elías ho deixa clar: en què invertir per tenir rendibilitat sense riscos
- MotoGp Marc Márquez demostra el seu enorme poder als EUA
- A partir del 2 d’abril Novetats en la Renda 2024: pagament per bizum, deducció per lloguer i millora per als donatius
- Automoció Wayne Griffiths abandona d'imprevist la presidència de Seat
- EL PORTER RETALLA TERMINIS Ter Stegen s’incorpora al grup per acabar la temporada amb el Barça
- Multimèdia | ¿És la universitat un negoci? Així evolucionen la pública i la privada a Espanya
- Pressupostos prorrogats El PSC admet que la negociació de la segona ampliació de crèdit amb ERC i els Comuns «està verda»
- Oportunitat de lideratge Catalunya oferirà 78 places per a científics de màxim nivell dels EUA amb un pressupost de 30 milions d’euros