Rodalies catalans
El Govern retirarà a Renfe la gestió a Lleida el 2024
L’Executiu retira l’operativa de l’R-12 a la ferroviària espanyola i espera implantar el sistema a tot Catalunya
El Govern ha decidit atorgar l’operativa de l’actual R-12 que dona servei a Lleida a Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya, que substituirà, així l’actual empresa operadora, Renfe, el 2024. El pla és convertir aquesta línia en dues de rodalies per a la capital lleidatana, una, l’RL-1, la unirà amb Cervera i, l’altra, l’RL-2, amb Manresa. La mesura s’emmarca en les competències sobre la matèria que ja té la Generalitat, tot i que, òbviament, té un punt perillós en la partida que es juga, a compte dels Pressupostos Generals de l’Estat i el traspàs total del servei a la Generalitat.
En paraules del vicepresident del Govern, i titular de Territori, Jordi Puigneró, és la legislatura dels traspassos i millores, i hem decidit començar per Lleida», amb referència que aquest esquema és el que es desitja per a les rodalies de Barcelona, per a «tot el país», va sentenciar Puigneró. És la resposta de l’Executiu als problemes que ha viscut la xarxa barcelonina de trens, que, amb la vaga de maquinistes de fa 15 dies, va reviure l’horror dels principis de segle.
Traspàs de «fireta»
El vicepresident va insistir en la seva demanda del traspàs total del servei de ferrocarril de rodalies. «No el traspàs de fireta del 2009», ha exclamat.
Puigneró ha avançat que l’entrada de FGC suposarà duplicar la freqüència de pas dels trens de les dues línies. En la de Cervera es passarà de sis a dotze trens i en la de Manresa, de tres a cinc. El cost del servei serà de vuit milions anuals, i cal afegir-hi el cost del material mòbil, els combois, d’última generació, que el Govern comprarà per valor de 44 milions. «Volem assumir la mobilitat dels catalans», ha reblat Puigneró.
Puigneró no ha amagat que la modèstia del cost en el cas lleidatà (suposa el 10% dels rodalies catalans) ha sigut decisiu a l’hora d’avançar els recursos. Un model impossible de trasplantar, per exemple, a Barcelona. En qualsevol cas, ha assegurat Puigneró, el cost final, amb traspàs o no, va a càrrec de l’Estat. Sobre els treballadors, el vicepresident ha asseverat que «ningú ha de patir. Poden continuar treballant a la Renfe, en altres serveis, o integrar-se a la nova xarxa de rodalies».
«És qüestió de temps que assumim tots els serveis de rodalies de Catalunya. Crec que això ho sabem tots», ha reblat, desafiant, el vicepresident.
- Obligatori per llei La multa que et pot caure per no estar empadronat on vius
- Energies renovables El pàrquing de l’Alcampo de Sant Boi es transformarà en la instal·lació fotovoltaica més potent de l’àrea de Barcelona
- Conflicte a Girona Una família denuncia que un home s’ha quedat d’ocupa en una casa que li van deixar a Llagostera
- salut mental Els diagnòstics de TDAH entre els adults creixen en els últims anys
- Mamarazzis El City, la prioritat de Pep Guardiola després de la seva separació
- El PPE mostra la seva "preocupació" per l’estat de dret a Espanya
- Feijóo i el risc de recolzar Mazón
- Sánchez lloa el socialisme de Page tot i les seves diferències
- Isabel Rodríguez: "Sense allotjaments turístics, l’augment de l’oferta contindrà els preus"
- Alexia salva el Barça de l’empat en l’últim minut a Bilbao