Sondeig del Govern
Enquesta CEO: Els catalans suspenen el Govern i demanen més gestió i menys procés
Només els votants de Junts creuen que s’ha d’anteposar el pols independentista als problemes socials

Els catalans suspenen el Govern amb un 4,85 de nota mitjana i al Govern central amb un 4,41, segons l’enquesta de valoració del Govern i de les polítiques públiques del 2021 que ha publicat aquest dijous el Centre d’Estudis d’Opinió (CEO) de la Generalitat.
L’enquesta s’ha elaborat amb una mostra de 1.500 persones entre el 25 de novembre i el 15 de desembre –en l’inici de la sisena onada de la pandèmia del coronavirus i poc abans de l’aprovació dels Pressupostos tant catalans com estatals–, i compta amb un marge d’error de 2,53.
L’estudi mostra que, malgrat que la nota mitjana obtinguda pel Govern és de 4,85, el 62,5% dels enquestats aproven la gestió de l’Executiu i el 37% el suspenen, el 0,4% no ho sap i el 0,1% no contesta.
Puntuació estable
Si es compara amb la valoració obtinguda pel Govern en altres anys, es manté estable, ja que el 2020 va ser de 4,78 i el 2019 de 4,46, i el director del CEO, Jordi Muñoz, ha apuntat que la «lleugera tendència a l’alça» que s’observa entra dins del marge d’error de l’enquesta.
Segons l’electorat de cada partit, destaca que respecte a l’any passat s’han invertit les valoracions entre els votants d’ERC i Junts, que ara puntuen l’Executiu amb un 5,85 i un 5,28, respectivament: el 2020 els del partit de Carles Puigdemont valoraven millor el Govern que els d’ERC, i ara passa el contrari, una cosa que el director del CEO ha atribuït al canvi en la presidència de la Generalitat que ara posseeixen els republicans.
També és remarcable l’augment en la valoració que fan els votants dels comuns, que en un any ha passat de 4,37 a 5,25, una cosa que, segons Muñoz, es pot deure a l’acord de Pressupostos amb el Govern, mentre que també puja la valoració entre l’electorat socialista –-d’un 4,01 de nota mitjana a un 4,61–, i entre els cupaires descendeix lleugerament –d’un 4,34 a un 4,25–.
Valoració per sectors
El CEO pregunta sobre si els enquestats consideren que el Govern sap resoldre els problemes o no, i el 52,1% creu que no, el 43,7% que sí però que necessita temps, i el 2,1% que ja ho està fent, unes xifres similars a les de l’any passat tot i que augmenta uns 7 punts els que creuen que l’Executiu sap resoldre els problemes però necessita temps i baixa 6 punts els que neguen que sàpiguen com fer-ho.
Així mateix, el CEO concreta la valoració de l’actuació de la Generalitat en diferents àmbits: el sector més ben valorat és el de la promoció de la igualtat de gènere i la lluita contra les discriminacions amb un 6,32, seguit per la cultura amb un 6,08 i l’ensenyament públic amb un 6, mentre que la gestió en vivenda és el més mal valorat amb un 4,26, i juntament amb la lluita contra l’atur (4,39) i l’administració de la justícia (4,71) són els únics àmbits en els quals suspèn.
Prioritats del Govern
En una altra de les preguntes, el CEO planteja si la prioritat del Govern ha de ser la gestió dels serveis públics o la resolució del conflicte català, i el 59,5% opta per la primera opció i el 37,5% per la segona.
Aquests resultats consoliden el canvi de tendència que va començar l’any passat arran de la pandèmia, ja que el 2019 hi havia més enquestats que creien que la prioritat havia de ser la resolució del conflicte.
Destaca que si es desgranen els resultats d’aquesta pregunta segons l’electorat de cada partit, només els votants de Junts opten perquè la prioritat sigui resoldre el conflicte, mentre que els votants de la resta de partits creu que ha de ser la gestió dels serveis públics.
Govern central
En la valoració del Govern central, malgrat que la nota mitjana és de 4,41, el 54,4% l’aprova, el 45,3% el suspèn, el 0,2% no ho sap i el 0,1% no contesta.
Igual com passa amb l’Executiu català, la valoració es manté estable respecte als últims anys, i segons els votants de cada partit, les millors valoracions i els únics que aproven el Govern de Pedro Sánchez són l’electorat socialista (5,82) i el dels comuns (5,67), mentre que la tercera millor puntuació és dels votants d’ERC (4,54).
Valoració de les administracions
Una altra de les preguntes és quina imatge tenen els enquestats sobre l’administració de la Generalitat: el 49,4% la veu molt o bastant positiva, el 40,6% molt o bastant negativa, i el 7,9% ni positiva ni negativa, unes xifres que apunten a un empitjorament de la percepció de l’administració catalana per part dels ciutadans.
Notícies relacionadesDe fet, Muñoz ha assenyalat que es percep un «desgast» quan es pregunta per l’administració de la Generalitat però que quan es pregunta sobre àmbits concrets no es veu tant.
En el cas de l’administració de l’Estat, el 56,8% dels enquestats la qualifica de molt o bastant negativa, el 33,9% de molt o bastant positiva, i el 7,5% de ni positiva ni negativa, la qual manté la tendència dels últims anys.
- Privacitat "Jo mai dono el DNI": un expert explica com donar les teves dades de forma segura en hotels i allotjaments
- Futbol Noves imatges del Camp Nou: així serà com quedarà l’estadi
- Avís de «perill» El Meteocat preveu una tarda de dissabte d’intenses pluges a Catalunya
- EUA ¿Caos o mètode? L’Acord de Mar-a-Lago, el pla que donaria un sentit a la guerra comercial de Trump
- Col·legi Mare de Déu del Carme Acomiadat el director d’una escola de Terrassa en plena investigació per denúncies de radicalització ultracatòlica
- El nou tauler global Meloni es llança a salvar les relacions comercials entre Europa i els EUA
- Contra els houthis 58 morts i un centenar de ferits en un bombardeig dels EUA al Iemen
- TENNIS Alcaraz es recompon i segueix endavant a Barcelona
- Bàsquet El Madrid, al ‘play-off’ a base de triples
- EL PARTIT DE CORNELLÀ Un Espanyol motivat allarga la bona ratxa contra el Getafe