Debat sobre la regulació del treball
Els 3 motius del no d’ERC a la reforma laboral després dels últims contactes
Els continguts de l’acord, les formes i les garanties separen els republicans dels dos socis del Govern

El principal soci del Govern de PSOE i Unides Podem en el Congrés, ERC, s’oposa a una de les mitges estrelles d’aquesta legislatura, la reforma laboral. Salvats els Pressupostos Generals de l’Estat (PGE), uns i d’altres mostren escassa sintonia en una qüestió en la qual tots coincidien en campanya electoral: l’obligada necessitat de «derogar» la norma aprovada pel PP. Aquests són els motius pels quals els republicans es mantenen en un no sense fissures internes.
Continguts

L’oposició al text pactat per Yolanda Díaz amb sindicats i patronals és frontal. Segons detallen fonts republicanes, en la iniciativa «no hi ha referència a salaris de tramitació ni a subcontractacions». A més, ERC va fer arribar al Govern un redactat concret «que afecta la negociació col·lectiva a Catalunya i, pel que fa als ero», Esquerra va plantejar «la recuperació de l’autorització administrativa i no només un informe de la Inspecció de Treball i Seguretat Social (ITSS)».
Formes

És potser el cor de la qüestió perquè, en principi, una negociació laboral entre partits d’esquerra hauria de tenir un horitzó d’acord. Però ERC es queixa del veto del Govern a «tocar una sola coma» del pacte al qual va arribar amb la CEOE després de l’amenaça de la patronal d’allunyar-se de l’acord si el text patia alguna modificació. Esquerra veu inacceptable que «un pacte al qual s’ha arribat en un despatx no pugui ser retocat a la seu de la sobirania popular». Per això defensen la tramitació de la nova regulació laboral com a projecte de llei, no com a decret.
Garanties

Espanya compta avui amb un Govern de coalició, un terreny inexplorat des de 1978. Això obliga ERC a tractar amb les dues ànimes de l’Executiu sabent que, en el fons, qui talla el bacallà és el PSOE i, concretament Pedro Sánchez. Això fa que els oferiments que directament els arriben de la vicepresidenta Yolanda Díaz, d’Unides Podem, siguin acollides per ERC amb totes les prevencions perquè no compten amb l’aval socialista. És a dir, són paper mullat. Per això els republicans exigeixen que, en aquesta tramitació com a projecte de llei, les esmenes siguin «redactades i firmades» pels tres partits (PSOE, Unides Podem i ERC) i que es facin públiques les votacions. Demanen la publicitat en la comunicació perquè els han arribat oferiments per sota de la taula, propostes de modificació que els sol·liciten mantenir en l’àmbit privat. I ERC s’hi oposa al·legant la necessitat de llum i taquígrafs.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
Unides Podem PSOE ERC - Esquerra Republicana de Catalunya Govern Yolanda Díaz Pérez Reforma laboral
- Pèls de punta Gonzalo Bernardos adverteix del "festival" immobiliari que ve: "L'habitatge de compra es posarà molt car..."
- Privacitat "Jo mai dono el DNI": un expert explica com donar les teves dades de forma segura en hotels i allotjaments
- A Terrassa L’escola acusada d’ultracatolicisme acomiada el director
- Futbol Noves imatges del Camp Nou: així serà com quedarà l’estadi
- Xavier Amor, secretari de Governs Locals de la Generalitat: "Hem d’ajudar els ajuntaments; no importa el color polític"
- Guerra a Ucraïna Putin declara una «treva» unilateral per la Pasqua fins dilluns a la mitjanit
- Aquest és l’efecte d’esmorzar taronja als nostres ronyons
- Violència de gènere Un home s’entrega a una patrulla de Mossos a l’AP-7 amb el cadàver de la seva dona al maleter
- Gentrificació Dos anys convivint amb 35 pisos turístics al ‘Bloc Tarragona’: «És interminable el que patim»
- Adéu a la jubilació als 67 anys: aquest 2025 la Seguretat Social puja l'edat per a aquests treballadors