Debat sobre l’estat de la nació
Sánchez assegura que la reforma del finançament és «una prioritat» però no ofereix dates
El diputat Baldoví demana al Govern aprovar l’assignatura pendent del finançament l’any final de legislatura i aplaudeix les mesures contra la inflació anunciades i suavitza el to contra Sánchez
«Com dèiem ahir». Amb aquesta frase de fra Luis de León ha començat la seva intervenció el diputat de Compromís, Joan Baldoví, en el debat de l’estat de la nació. Es referia així al ple de fa set anys, del qual només queden quatre diputats, ha remarcat, i en el qual va patir una indisposició.
Baldoví no ha mostrat el perfil més dur de la coalició davant el Govern. Ha aplaudit les mesures anunciades aquest dimarts pel president, Pedro Sánchez, tot i que les creurà quan les vegi en el BOE. I ha reconegut que aquest Executiu progressista és millor que el del PP que hi havia el 2015.
El diputat ha citat tres assignatures pendents. La primera d’aquestes, el finançament autonòmic, en què tampoc ha entrat en profunditat, però sí que ha qualificat de «vergonyant» que estigui igual que fa set anys i sí que ha demanat al Govern aprovar-la l’any que queda de legislatura.
En la seva resposta, Pedro Sánchez ha agraït el to de Baldoví i ha ofert bones paraules sobre el finançament autonòmic però no compromisos de dates concretes. «És veritat que és una tasca pendent, però ens hem hagut d’enfrontar a múltiples crisis», ha dit sobre la reforma del finançament de les autonomies, caducat des del 2014.
«És una de les nostres prioritats –ha afegit–, però en tot cas s’ha compensat per un transvasament d’extraordinaris recursos». Ha dit que els Pressupostos del 2022 inclouen 1.530 milions d’inversió al País Valencià. Suposen un 11,4% del total, «superant el que diu l’Estatut valencià sobre el pes poblacional» (10,6%).
Sánchez ha repassat els avenços del Ministeri d’Hisenda sobre el sistema de finançament fins a l’esquelet presentat a finals del 2021 per al càlcul de la població ajustada. «Continuem treballant, però hem de ser conscients de la situació que estem vivint», ha dit. El primer és respondre a la pandèmia i a les conseqüències de la guerra, ha remarcat.
Notícies relacionadesBaldoví ha demanat tant aquesta assignatura com dues més que ha esmentat, la derogació de llei mordassa i la reforma fiscal. Baldoví s’ha referit així mateix a la reforma per a la inclusió del dret civil a la Constitució.
Repassant l’abecedari que va començar en la seva intervenció del 2015, ha acabat amb un retret a la «hipocresia» del PP respecte dels acords de l’Executiu amb Bildu.
- Tribunals Qui és Inés Guardiola, l'advocada que ha aconseguit l'absolució de Dani Alves
- Els Mossos volen que els forenses aclareixin si Tenneco causa càncer
- Reforma pendent El final del canvi d’hora apunta al 2026
- Set projectes multiplicaran la potència cultural de Barcelona
- El TSJC absol Alves d’agressió sexual a una jove al Sutton el 2022
- Ciclisme La Volta suspèn el final de l’etapa reina a Queralt i farà una etapa plana de 120 km amb final a Berga en el seu lloc
- ChatGPT La IA aposta per aquest barri de Barcelona per viure: "On tradició i modernitat es troben"
- Pla pilot El Govern concedirà beques de 500 euros al mes per estudiar Filologia Catalana i augmentar la xifra de professors
- Catalunya Media City Salvador Illa presenta el ‘hub’ audiovisual Catalunya Media City a les Tres Xemeneies
- Crisi transatlàntica ¿Per què el Vell Continent és tan important per als EUA? Desmuntant el mite de l’Europa parasitària de Trump