DECISIÓ JUDICIAL
El TSJC eleva al Constitucional el decret de la Generalitat sobre el català a les aules
Els magistrats consideren que la normativa podria infringir preceptes de la Carta Magna i del mateix Estatut

La Secció Cinquena de la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) ha acordat plantejar al Tribunal Constitucional una qüestió d’inconstitucionalitat sobre el decret llei de la Generalitat que fixa els criteris aplicables en l’elaboració i validació dels projectes lingüístics dels centres educatius dels catalans. Aquesta normativa va ser aprovada per donar resposta a la resolució de l’alt tribunal català que obligava a impartir el 25% de les classes en castellà. Els magistrats plantegen també una qüestió d’inconstitucionalitat respecte a la llei sobre l’ús i l’aprenentatge de les llengües oficials en l’ensenyament no universitari, aprovat pel Parlament de Catalunya en data 9 de juny del 2022. En concret, els togats afirmen que podrien estar infringint-se diferents articles de la Constitució i del mateix Estatut de Catalunya.
El mes de maig passat, el Govern català va aprovar un decret a contrarellotge per esquivar la sentència del 25% del castellà que estableix el català com a llengua vehicular en l’ensenyament mentre que el castellà tindrà una «presència adequada» a les necessitats de cada centre. La Conselleria d’Educació avalarà el projecte lingüístic de cada centre de manera que la Generalitat es converteix en la responsable legal davant els tribunals. Així ho va anunciar la portaveu del Govern, Patrícia Plaja. El 25% del castellà a les aules havia d’entrar en vigor a partir del dimarts 31 de maig.
Els objectius
Notícies relacionadesL’objectiu del decret era «fixar els criteris aplicables a l’elaboració, l’aprovació, la validació i la revisió dels projectes lingüístics dels centres educatius públics i dels centres educatius privats sostinguts amb fons públics, a efectes d’establir els aspectes relatius en l’organització de l’ensenyament i l’ús de les llengües oficials en cada centre».
L’article 2 estableix que la finalitat és que els alumnes aconsegueixin «el domini oral i escrit del català i el castellà al final de l’ensenyament obligatori», amb avaluacions periòdiques cada dos anys com a màxim, que els projectes lingüístics han d’acomodar-se «a l’anàlisi de l’entorn sociolingüístic dels centres, de l’entorn general i dels objectius de normalització lingüística», i queda per escrit «la inaplicació de paràmetres numèrics, proporcions o percentatges en l’ensenyament i l’ús de les llengües».
- Fenomen controvertit La venda de pisos ocupats prolifera a Barcelona i alimenta un ‘negoci’ paral·lel de desocupacions pagades
- Almenys tres ferits per una allau a Naut Aran
- MotoGp Marc Márquez demostra el seu enorme poder als EUA
- El submercat dels pisos amb ocupes inclosos prolifera a Barcelona
- Obituari Mor als 90 anys l’actor Richard Chamberlain, famós pel seu paper a ‘El pájaro espino’ i ‘Shogun’
- El dret a morir Les sol·licituds d’eutanàsia a Catalunya augmenten un 63% en un any: ja hi ha una petició al dia
- A Cerredo (Degaña) Explosió en una mina d’Astúries amb 11 afectats: ja hi ha quatre morts i una persona continua atrapada
- Com evitar les trucades ‘spam’ Ni respondre ni bloquejar el número: això és el que has de fer per acabar amb les trucades ‘spam’ per sempre
- Judici a París Marine Le Pen i vuit diputats més de Reagrupament Nacional, condemnats a inhabilitació per la desviació de fons públics
- Pòdcast José Elías ho deixa clar: en què invertir per tenir rendibilitat sense riscos