Onze de Setembre
Pere Aragonès ajorna la negociació del referèndum fins al 2024
El president reconeix que apuntar a una negociació immediata del referèndum «seria enganyar la ciutadania»
El republicà insisteix que «la Diada és molt més que la manifestació»

Tal com va avançar aquest diari al gener, i va confirmar fa una setmana la secretària general d’ERC, Marta Rovira, en els comptes d’ERC, quant a la negociació amb l’Estat, l’any vinent és inhàbil, donat el cicle electoral que s’inicia al maig, amb les eleccions locals i finalitza a la tardor ( o el gener del 2024) amb els comicis generals. Per tant, tots els fruits que aquesta primera taula de negociació hagi de donar en aquesta legislatura han de ser recollits abans del 31 de desembre.
I en aquest context, al qual tampoc li és aliè l’aturada en les relacions que es va produir arran del ‘Catalangate’ els comptes republicans passen per prioritzar, en els seus contactes amb el Govern, l’eix de la desjudicialització per davant del de l’exercici al dret a l’autodeterminació. En una entrevista a TV3, el president va assenyalar que sí asseverés que en els tres mesos que falten fins aquest 31 de desembre del 2022 s’aconseguirà un referèndum «estaria enganyant la ciutadania».
Tenint en compte que, en el millor dels casos, si les eleccions generals donen una majoria en el Congrés que permeti la creació de la versió 2.0 de la taula de negociació, aquesta no es posarà en marxa, com a mínim, fins a la primavera del 2024. Va aprofitar el president per assenyalar que si les urnes a Espanya formen una majoria al voltant del PP, la Generalitat «persistirà» en les seves reclamacions i que no s’aixecarà de la taula de negociació.
Quant a la desjudicialització, Aragonès va assenyalar que la reivindicació és el de l’amnistia que posi fi a la «repressió». Però, alhora, va reconèixer que l’objectiu és aconseguir un paquet de mesures que produeixin un efecte semblant a aquesta amnistia. I és que, sempre amb el principi de realitat en ment, els republicans són conscients que el Govern està tancat en banda a tramitar una mesura excepcional que tampoc comptaria amb el suport del PP.
Precisament la taula de negociació és el principal punt d’enfrontament entre Aragonès i Junts, d’una banda, i l’ANC, de l’altra. «Aquesta estratègia», el de la solució del conflicte Estat-Catalunya, «va comptar amb l’aval de la ciutadania i és el primer punt de l’acord del pacte de Govern» va dir, i, per tant, «no tindria gaire sentit que anés a una manifestació» que es convoca, precisament, contra aquesta estratègia.
Aragonès es va obstinar en el seu missatge de mirar de diluir la importància política de la manifestació que organitza l’ANC: «La Diada és més que una manifestació», va assenyalar i va recordar que ell participarà en «molts altres actes».
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Privacitat "Jo mai dono el DNI": un expert explica com donar les teves dades de forma segura en hotels i allotjaments
- Futbol Noves imatges del Camp Nou: així serà com quedarà l’estadi
- Avís de «perill» El Meteocat preveu una tarda de dissabte d’intenses pluges a Catalunya
- EUA ¿Caos o mètode? L’Acord de Mar-a-Lago, el pla que donaria un sentit a la guerra comercial de Trump
- Col·legi Mare de Déu del Carme Acomiadat el director d’una escola de Terrassa en plena investigació per denúncies de radicalització ultracatòlica
- El nou tauler global Meloni es llança a salvar les relacions comercials entre Europa i els EUA
- Contra els houthis 58 morts i un centenar de ferits en un bombardeig dels EUA al Iemen
- TENNIS Alcaraz es recompon i segueix endavant a Barcelona
- Bàsquet El Madrid, al ‘play-off’ a base de triples
- EL PARTIT DE CORNELLÀ Un Espanyol motivat allarga la bona ratxa contra el Getafe