Madrid

Ayuso s’emporta el seu festival de la Hispanitat a Barcelona

La Comunitat de Madrid al·lega que, més enllà de la política, hi ha interessos econòmics en els llaços culturals que s’intenten construir amb la ciutat catalana

Ayuso s’emporta el seu festival de la Hispanitat a Barcelona
4
Es llegeix en minuts
Elena Marín

La Comunitat de Madrid va posar l’any passat tot el seu afany per tal que la celebració del 12 d’octubre transcendís la tradicional desfilada militar que fins aleshores acaparava els actes institucionals de l’Estat per a aquesta festivitat. Aquest any, la segona edició del Festival de la Hispanitat organitzat per l’equip d’Isabel Díaz Ayuso torna a donar mostres, amb més de 100 activitats programades, d’aquest desig de convertir aquesta data també en una festa de trobada cultural amb els diferents països llatinoamericans. Però, a més, aquesta vegada, Ayuso ha fet un pas més i s’emporta la seva festa de la Hispanitat a Catalunya.

Entre les múltiples activitats que entre el 4 i el 14 d’octubre convidaran els madrilenys a descobrir la cultura llatinoamericana, se n’han incorporat dues a Barcelona amb la idea que es repeteixin també a Madrid. Una mena de pont aeri cultural. Així, el Teatre Apolo acollirà els dies 10 i 12 d’octubre dos concerts sota el paraigua de la Hispanitat: ‘¡Suena Perú! Nuevo Sonido Peruano’ serà el primer, i el mateix dia de la festivitat hi haurà a la ciutat catalana la Coral Kudyapi (Filipines) i l’Orquestra Cruz Díez (Veneçuela), que, tal com informen des de la Conselleria de Cultura, «aquell mateix dia actuarà amb una altra de les seves agrupacions a l’Escenari Hispanitat, a Madrid».

Trio turístic

Fa mesos que la consellera del ram Marta Rivera de la Cruz adverteix que la cultura és l’espai més fàcil amb què bastir ponts amb Catalunya i al seu equip reconeixen que hi estan treballant no només per una qüestió política o ideològica, sinó també econòmica. El turisme suposa aproximadament el 7% del PIB de la Comunitat de Madrid i els turistes de llarg radi i alt poder adquisitiu, com els que arriben des dels Estats Units i Àsia, no viatgen a una única ciutat, sinó que, quan arriben a Espanya, expliquen, solen posar al mateix paquet diverses destinacions com Madrid, Barcelona i Sevilla, entre d’altres. «Si el turisme a Barcelona va bé, a Madrid li anirà també bé, i tot el que serveixi per llançar senyals positius de la situació al nostre país és útil», adverteixen.

El nombre de visitants estrangers continua sent gran a Catalunya, amb 21,8 milions de turistes internacionals davant els 6,9 rebuts a Madrid, segons les dades de juliol de l’INE. Però el turisme a la regió madrilenya no ha deixat de créixer des del 2008 fins a l’aturada viscuda per la pandèmia, tot i que ja s’està recuperant a nivells precovid. I el MadCool del juny i la festa de l’Orgull al juliol tenen molt a veure amb les bones dades, reconeixen fonts de la conselleria. «El 30% aproximadament del públic d’aquest festival ve precisament de l’estranger», apunten les mateixes fonts, i són, com els que venen a l’Orgull, visitants amb una alta capacitat de despesa.

Catalans a Madrid

Amb aquestes dades a la mà, no és casualitat que s’hagi tancat una doble ubicació per primera vegada per al Primavera Sound, que l’any vinent mantindrà la seva seu habitual a Barcelona però es desdoblarà i arribarà també el juny a Arganda del Rey, a Madrid. Tampoc que la Conselleria de Cultura de la Comunitat de Madrid homenatgés Francesc Català-Roca en l’última edició de PhotoEspaña celebrada a Madrid aquest estiu. Com tampoc ho és que el Canal Isabel II de Madrid dediqui una retrospectiva a la fotoperiodista catalana Joana Biarnés el 2023.

La cultura ha d’entendre’s com un «element aglutinant», apunten a la conselleria madrilenya. I, convençuts que aquests anys en què el procés ha estat en ebullició han afectat negativament la imatge de Catalunya, entenen que la cultura pot servir per combatre la imatge d’inestabilitat que també afecta Madrid com a destí turístic.

Notícies relacionades

Deia Rivera de la Cruz fa uns mesos en un esmorzar organitzat a la capital que si Espanya com a país no és capaç de crear triangles sòlids» serà molt difícil captar els turistes internacionals, perquè no es mouran, explicava, per conèixer només una ciutat. Madrid no creix en turistes a costa de Barcelona o la resta de Catalunya, però a la Comunitat creuen que si no s’aconsegueix oferir una imatge d’unitat sociocultural, molts turistes podrien triar altres destinacions fora d’Espanya. Per això la necessitat de llançar ponts culturals.

Presidenta de Tabàrnia

Presidenta de TabàrniaUna altra cosa és que després en el discurs polític les coses discorrin o no per aquest camí. Mentre a la cúpula del Partit Popular intenten aplanar el camí dels candidats conservadors que es presentin a Catalunya amb un discurs moderat i a la gallega, la setmana passada Ayuso acceptava ser investida presidenta a Madrid de la imaginària Tabàrnia un neologisme format a partir de les paraules Tarragona i Barcelona i creat per una plataforma contrària a l’independentisme català. Els impulsors d’aquesta associació fan un permanent ús de l’humor i el sarcasme per confrontar les idees secessionistes i Ayuso no va dubtar a participar en aquell acte a mig camí entre la política, la paròdia i l’esperpent.