Govern en minoria
ERC esquiva el bloqueig i aconsegueix portar el decret de Salut i la llei de ciència al Parlament
El pròxim ple votarà l’ampliació de 376 milions per a Salut i un dels projectes impulsats per Junts abans de la seva sortida de l’Executiu

El Parlament s’ha tornat terreny hostil per a ERC des que, amb la sortida de Junts del Govern, governa en minoria. La falta de suports i el rol d’oposició tant del PSC com dels postconvergents ha llastat la capacitat dels republicans per marcar l’agenda dels plens i fer prosperar les seves propostes. Paradigmàtica va ser la no aprovació de la llei del pla d’estadística, a la qual Junts va contribuir amb la seva abstenció malgrat que va ser elaborada per l’exconseller Jaume Giró. Però aquest dimarts els republicans han aconseguit un respir en la junta de portaveus i han esquivat el veto perquè en el pròxim ple es votin dues iniciatives clau.
Es tracta, d’una banda, de la convalidació del decret del Govern per ampliar en 376 milions el pressupost de Salut. En l’anterior junta de portaveus la majoria de l’oposició no va permetre que entrés a l’agenda, cosa que va ser qualificada de «filibusterisme parlamentari» des de l’Executiu. Aquesta vegada sí que s’ha incorporat, sobretot perquè el 13 de desembre expira el termini per ser votat. De fet, serà votat aquell mateix dia, al límit del calendari. Fonts de la Mesa del Parlament asseguren que, en aquesta ocasió, tots els grups han estat d’acord que s’incorpori a l’ordre del dia.
Però encara quedarà un altre decret que el Govern necessita convalidar i que també va ser rebutjat anteriorment: el pla per reduir la temporalitat dels funcionaris. ERC no ha demanat aquest dimarts que formi part del menú del pròxim ple perquè asseguren que de moment hi ha marge perquè es voti més endavant, amb la qual cosa la urgència s’ha centrat en el de Salut. Tot i així, són conscients que, en funció de com evolucionin les negociacions dels Pressupostos, el context serà més o menys hostil en les pròximes setmanes.
Notícies relacionadesA més del decret sobre Salut, a l’hemicicle aterrarà també la llei de ciència, un dels projectes clau de l’exconsellera de Junts Gemma Geis durant la seva etapa al capdavant de la conselleria d’Universitats. Si una cosa preocupa ERC és que no es repeteixi el que va passar amb la llei del pla d’estadística. Fonts republicanes asseguren que seria inaudit que Junts tombés un projecte del qual Geis, ara candidata a l’alcaldia de Girona, ha fet tanta bandera, així que compten que aquesta sí que sigui aprovada.
Una altra de les assignatures pendents que no avança perquè s’ha quedat atrapada a la teranyina de la negociació dels Comptes de la Generalitat per al 2023 són els Pressupostos del Parlament, que van rebre el vistiplau a la Mesa ampliada i que inicialment estava previst que el ple els aprovés el mes passat. No obstant, la majoria de l’oposició, segons expliquen fonts parlamentàries, els «posa al mateix sac» que els Comptes catalans i per això s’ha demorat la seva aprovació.
- A Rússia Així s'ha jubilat un jove amb 23 anys gràcies a una argúcia legal
- Tecnologia La identificació via mòbil amb el DNI virtual és vàlida a partir d’avui
- Turisme Sant Adrià estrena un resort de luxe de 53.000 metres quadrats
- Amnistiada pel sultanat "Tenia 18 anys i vaig deixar seduir-me pels diners fàcils"
- Futbol local El futur Hospi de Jordi Alba i Thiago Alcántara: objectiu, arribar a Primera Divisió
- Mobilitat Renfe aparta dos treballadors acusats de sabotatge durant la vaga de Rodalies a Catalunya
- Tossa de Mar, protagonista d’un reality xinès amb milions d’espectadors
- ACTUALITAT BLAUGRANA La Lliga sacseja el Barça per les llotges VIP: «No té ‘fair play’ per inscriure Dani Olmo i Pau Víctor»
- Frau a Hisenda Ancelotti afirma que el Reial Madrid li va suggerir crear societats per cobrar drets d’imatge: «Mai em vaig adonar que alguna cosa no era correcta»
- Automoció Seat nomenarà ben aviat el substitut de Wayne Griffiths i Markus Haupt és el millor posicionat