Negociació econòmica
Aragonès i Illa se citen personalment després d’una trucada per intentar desencallar els Pressupostos
El PSC assegura que la conversa telefònica ha sigut «cordial» i que ha servit per organitzar una trobada en persona

Tot a expenses d’una trobada personal. El president Pere Aragonès i el líder del PSC, Salvador Illa, han parlat per telèfon aquest divendres i han decidit citar-se en persona per intentar desencallar l’acord pels pressupostos de la Generalitat. La reunió entre els dos líders serà clau per determinar fins a quin punt el trencaclosques dels comptes pot resoldre’s de manera imminent o no. Els grans projectes continuen sent el principal escull.
Davant la temptació que pugui tenir el Govern de reunir el Consell Executiu per aprovar els Pressupostos sense incloure totes i cada una de les seves demandes, Illa ha volgut deixar clar que, si això passa, el seu partit presentarà de manera immediata una esmena a la totalitat i no recolzarà els Pressupostos. El «tot o res», ha volgut deixar clar el líder dels socialistes, continua vigent. I això inclou que el compromís per impulsar el Hard Rock, l’ampliació de l’aeroport del Prat i el Quart Cinturó entre Sabadell i Terrassa ha de tenir «un reflex pressupostari» més enllà de l’àmbit verbal.
L’afirmació topa amb el que ha manifestat fins ara el president, que dijous va remarcar que no hi haurà partides econòmiques sobre uns projectes que no depenen de la Generalitat i que, per tant, s’han d’abordar al marge de la negociació pressupostària. És precisament per això que Illa no veu possible un acord amb caràcter imminent, tot i que ha deixat caure que podria arribar si el Govern cedeix i accepta el seu posicionament. Per part del PSC, que ha recordat que és el primer grup del Parlament, no es produirà cap cessió.
«Puc entendre que no comparteixin la nostra posició, però demano respecte. Si no l’accepten, que busquin altres suports», ha assegurat tot desafiant Aragonès que intenti aconseguir sí de Junts que sap que és improbable. El cap de l’oposició ha tornat a insistir que el Quart Cinturó té un suport majoritari a Sabadell i Terrassa i que el mateix passa en el cas del Prat i del macrocomplex d’oci a Tarragona. En tot cas, ha precisat, governar implica prendre decisions que poden ser «incòmodes» per a alguns, amb referència a aquests tres projectes, que generen controvèrsia entre els quadros d’ERC però que també són rebutjats per complet pels comuns, amb qui el Govern té segellat ja un acord.
En la conversa que mantindran aquest matí, el líder del PSC té pensat comunicar al president el seu suport per participar enla cimera hispanofrancesa del dijous 19 de gener a Barcelona. «Fa el que ha de fer», ha resumit. Però ha advertit que no es pot estar «a l’hort i a la vinya», amb referència a la presència d’ERC en la manifestació independentista que s’ha convocat a les portes de la trobada.
Una «etapa diferent»
Notícies relacionadesPer Illa, Catalunya està en aquests moments en una «etapa diferent» a la dels moments àlgids del procés i, si bé ha reconegut que hi continua havent moltes persones partidàries de la independència, ha demanat «respecte» per aquelles que no ho són i que treballen per enfortir les relacions amb l’Estat i amb Europa. El cap de l’oposició ha assegurat que tothom té dret a manifestar-se, però respectant l’espai públic i les persones que decideixen no fer-ho.
Sobre la reunió que Aragonès té previst convocar en les pròximes setmanes per abordar amb els partits l’acord de claredat que defensa, Illa ha advocat perquè cada grup pugui posar en l’ordre del dia les qüestions que crea oportunes i ha precisat que el PSC rebutja la proposta del president perquè és «divisiva». Alhora, ha defensat que els passos que ha fet el Govern per avançar en la desjudicialització són «indiscutibles».
Política Catalunya Salvador Illa Govern Pressupostos Generalitat de Catalunya PSC PSC Pere Aragonès
- Fenomen controvertit La venda de pisos ocupats prolifera a Barcelona i alimenta un ‘negoci’ paral·lel de desocupacions pagades
- Els treballadors podran avançar tres anys la jubilació parcial a partir de demà
- Almenys tres ferits per una allau a Naut Aran
- MotoGp Marc Márquez demostra el seu enorme poder als EUA
- El submercat dels pisos amb ocupes inclosos prolifera a Barcelona
- EL PORTER RETALLA TERMINIS Ter Stegen s’incorpora al grup per acabar la temporada amb el Barça
- Multimèdia | ¿És la universitat un negoci? Així evolucionen la pública i la privada a Espanya
- Pressupostos prorrogats El PSC admet que la negociació de la segona ampliació de crèdit amb ERC i els Comuns «està verda»
- Oportunitat de lideratge Catalunya oferirà 78 places per a científics de màxim nivell dels EUA amb un pressupost de 30 milions d’euros
- Polèmica judicial Alves podria cobrar una indemnització de fins a 20.250 euros per la presó provisional si la seva absolució arriba a ser ferma