Iniciativa polèmica

Aragonès veu «discutible» ampliar l’aeroport amb una pista sobre el mar, però el Govern ho analitzarà

El PSC veu la proposta com un «inconvenient» ambiental i els Comuns la qualifiquen de «ridícula i faraònica»

Aragonès veu «discutible» ampliar l’aeroport amb una pista sobre el mar, però el Govern ho analitzarà

EFE VIDEO/MARIONA PUIG ACN

4
Es llegeix en minuts
Carlota Camps
Carlota Camps

Redactora especialitzada en Parlament i política catalana

Especialista en política catalana

Ubicada/t a Barcelona

ver +
Sara González
Sara González

Periodista

Especialista en Política

ver +

El president Pere Aragonès s’ha pronunciat aquest dilluns per primera vegada sobre la proposta d’ampliar l’aeroport de Barcelona amb una nova pista dins del mar, a una milla de la costa, que suposaria la inversió d’uns 2.100 milions. El projecte, d’iniciativa privada, planteja construir la pista de 3.400 metres de llarg amb capacitat per a avions de ràdio llarg sobre uns pilons de deu metres d’altura i sense una terminal satèl·lit, que estaria connectada a les existents amb una plataforma.

El republicà ha assegurat que «no és la proposta que defensa el Govern», però ha apostat per «analitzar-la» en el marc de la comissió tècnica que van pactar ERC i el PSC juntament amb els pressupostos de la Generalitat. «Serà una proposta més. Si es veu que tenen viabilitat tècnica s’hi aprofundirà, i si no, no», ha sentenciat en una entrevista a Rac1. Tanmateix, Aragonès ha insistit que la modernització de l’aeròdrom ha de passar per tres condicions: que millorin les connexions intercontinentals, que l’afectació sobre espais protegits, la biodiversitat i la confortabilitat dels veïns siguin mínims i que la gestió de l’aeroport es faci des de Catalunya.

La posició del president té matisos respecte a la del seu partit, que són més contundents contra aquesta proposta. La portaveu dels republicans, Marta Vilalta, ha defensat que Barcelona pot ser un ‘hub’ intercontinental sense necessitat d’ampliar cap pista «ni cap a la Ricarda ni cap al mar». En aquest sentit, ha posat l’accent en el fet que «s’han d’optimitzar les infraestructures actuals i conservar l’entorn», tot i que, com el president, ha remarcat la necessitat de «canviar el model de governança i la gestió».

Per la seva banda, el PSC ha insistit aquest dilluns que l’acordat amb els republicans és que s’augmenti la capacitat de l’aeroport i que la comissió tècnica que ha de posar-se en marxa, i que encara no té data, ha de servir per estudiar les diferents propostes que es posin a sobre de la taula. Fins ara, Salvador Illa ha defensat que la manera de créixer del Prat ha de ser allargant la tercera pista, com planteja Aena. Fonts socialistes descarten pràcticament avalar el projecte de la pista flotant sobre l’aigua pel seu impacte mediambiental i pel seu cost, més de 400 milions més que el projecte d’Aena, obra que es calcula que costaria 1.700 milions d’euros. 

L’avís dels Comuns

Els Comuns, que dins de l’acord per als comptes són els més bel·ligerants contra les grans infraestructures, han aprofitat l’ocasió per advertir el president Pere Aragonès que, en funció de com es mogui a partir d’ara, el seu Govern corre el risc de ser recordat com el «Govern dels macroprojectes fracassats». L’avís va en la línia del que la setmana passada va deixar caure la presidenta d’En Comú Podem al Parlament: la legislatura durarà més o durarà menys en funció del grau de compliment de l’acord pressupostari que han segellat els republicans amb els Comuns d’una banda i amb els socialistes de l’altra. 

Els primers van insistir que el pacte tancat entre Salvador Illa i el Govern sobre el Hard Rock, la «modernització» del Prat i la B-40 eren una mera «declaració d’intencions» embolicada amb eufemismes que no arribaria a materialitzar-se. Però, davant la nova proposta sobre el Prat, el portaveu de Catalunya en Comú i diputat al Congrés Joan Mena no ha donat opció a dubtes: a més de qualificar-la de «ridícula i faraònica», ha recitat aquest l’historial de projectes controvertits que arrossega l’Executiu amb el risc que acabin en un pou sense fons, com va passar amb la candidatura dels Jocs d’Hivern.

Notícies relacionades

Mena ha argumentat que la seva formació no estarà a favor de cap tipus d’ampliació perquè, més enllà de l’impacte mediambiental, també hi ha un model de turisme que és «insostenible». I ha afegit que aquest debat s’imposa plantejant més de 2.000 milions per construir una pista sobre el mar, mentre que Rodalies continua tenint un funcionament deficitari. Els Comuns demanen a Aragonès que «deixi d’escoltar» els que volen que Catalunya sigui el «Qatar del Mediterrani» i que, en canvi, atengui els moviments que s’estan manifestant contra l’impacte dels macroprojectes i en defensa de la preservació del medi ambient. «Tots els macroprojectes són pa per avui i fam per demà», ha sentenciat.

Els que tampoc veuen viable la pista sobre el mar són Ciutadans, que han qualificat d’«idea de bomber» la iniciativa. «¿Què és això, una ocurrència més o una nova excusa de mal pagador per retardar i retardar i tornar a retardar l’obra?», ha etzibat la diputada Anna Grau.