Escàndol de desinformació

30.000 comptes falsos per manipular les eleccions: així funciona l’entramat que va afectar Catalunya

Una investigació periodística internacional destapa que una empresa d’Israel va orquestrar campanyes de notícies falses a les xarxes socials per desestabilitzar els comicis en almenys 30 països

zentauroepp53027433 cybercrime  hacking and technology concept   male hacker in 200721185155

zentauroepp53027433 cybercrime hacking and technology concept male hacker in 200721185155 / lev dolgachov

4
Es llegeix en minuts
Carles Planas Bou
Carles Planas Bou

Periodista

Especialista en tecnologia i el seu impacte sociopolític.

Ubicada/t a Barcelona

ver +

«Quan l’Estat perd el garrot, un ha de controlar el que la gent pensa. I la forma habitual per aconseguir-ho és la propaganda». Ja el 1992, el filòsof, lingüista i politòleg Noam Chomsky advertia de la pulsió del poder per governar les ments dels ciutadans. No obstant, ni tan sols Chomsky podria haver imaginat les oportunitats de manipulació social que obririen les xarxes socials.

Una investigació periodística internacional coordinada per l’organització francesa Forbidden Stories ha destapat aquest dimecres que una misteriosa unitat de contractistes israelians hauria orquestrat una campanya global de desinformacióque hauria servit per manipular almenys 33 eleccions presidencials en països de tot el món. Aquest equip, encapçalat per l’exagent de les forces especials d’Israel Tal Hanan, ofereix serveis que van des de la pirateria informàtica i el sabotatge a la difusió automatitzada de notícies falses a internet, unes «operacions encobertes» que durant els últims 20 anys han contractat partits polítics, agències d’intel·ligència i empreses privades.

En la majoria dels casos destapats, els clients recorrien a aquestes estratègies per perjudicar les campanyes electorals dels seus rivals i influir en tota mena d’eleccions. Això també va passar a Catalunya. Segons ha publicat ‘El País’, part d’aquesta investigació, Hanan s’ha atribuït els atacs cibernètics llançats contra la Generalitat el 2014 per frenar la consulta independentista del 9-N d’aquell any.

Un exèrcit digital de ‘trolls’

L’eina més popular de Team Jorge, com es coneix aquesta opaca firma israeliana, és Advanced Impact Media Solutions (AIMS), un programa informàtic que permet controlar un exèrcit de fins a 30.000 perfils falsos operatius en plataformes com Facebook, Twitter, Instagram, Youtube, LinkedIn, Telegram o Gmail. Aquests comptes fantasma no són perfils sense fotografia i amb noms sospitosos, sinó més ben dissenyats per fer-se passar per persones de carn i ossos. Team Jorge fins i tot va utilitzar un compte fals que simulava ser una noia guapa per comprar una joguina sexual a Amazon i enviar-la a casa d’un rival polític del seu client per així fer-li creure a la seva dona que era infidel.

Un grup de tres periodistes es van fer passar per consultors d’un país políticament inestable de l’Àfrica i van aconseguir reunir-se amb Tal Hanan i el seu equip. Durant les sis hores de reunions gravades, els israelians van explicar als reporters encoberts que podien piratejar els comptes de correu i del xat de les seves víctimes i es van vantar que aconseguien que mitjans de comunicació legítims amplifiquessin les mentides que havien difós. Una vegada els mitjans queien en la trampa, Team Jorge recorria als bots controlats per AIMS per propagar encara més aquestes notícies falses a totes les xarxes socials. El canal de notícies francès BFMTV, el més vist del país, va suspendre al gener un dels seus principals presentadors i el va posar sota investigació després que emetés sense validació editorial una falsa notícia dissenyada per la firma israeliana.

En aquestes trobades, Hanan va descriure el seu equip com a «graduats d’agències governamentals» experts en «guerra psicològica». Aquestes operacions de manipulació de l’opinió pública haurien tingut l’efecte desitjat en 27 dels 33 processos electorals afectats, xifra difícil de contrastar. Actualment estan operant en un país de l’Àfrica, a Grècia i als Emirats Àrabs Units i estan desenvolupant dos «grans projectes» als Estats Units.

Mercat de la desinformació

Aquest escàndol torna a posar en relleu l’existència d’un mercat privat mundial de la desinformació. Team Jorge és tan sols un dels molts actors que venen els seus serveis al millor postor per colpejar la democràcia a força de campanyes a internet. Un estudi de la Universitat d’Oxford del 2020 va xifrar en 65 les companyies privades que es dediquen a fabricar estratègies de manipulació que van afectar 48 països. Entre el 2009 i el 2020, aquest mercat hauria mogut almenys 60 milions de dòlars.

Notícies relacionades

En les seves xerrades amb els periodistes encoberts, els contractistes israelians van assenyalar que cobren entre sis i 15 milions d’euros per interferir en unes eleccions i que acceptaven pagaments tant en metàl·lic com en criptomonedes com el bitcoin, difícils de rastrejar. Aquestes xifres fan pensar que torpedinar la democràcia s’ha convertit en un lucratiu negoci del qual tan sols veiem la punta de l’iceberg.

De fet, Team Jorge hauria col·laborat amb Cambridge Analytica, la consultoria britànica que el 2018 va accedir il·legalment a les dades de 87 milions d’usuaris de Facebook per interferir en eleccions en uns 60 països i donar suport a causes com la campanya presidencial de Donald Trump o la campanya favorable al Brexit el 2016. Després de l’escàndol, la firma es va declarar en fallida i molts dels implicats es van ocultar a les ombres. Ara, el treball d’investigació que durant sis mesos han realitzat més de 100 periodistes de 30 mitjans de comunicació com ‘Le Monde’, ‘The Guardian’, ‘Spiegel’, ‘The Washington Post’, ‘Haaretz’ o ‘El País’ ha permès destapar la seva identitat.