Infraestructures

Les claus del xoc entre el Govern espanyol i la Generalitat que bloqueja les obres de la B-40

La Generalitat va pactar amb el PSC la creació de la Ronda Nord Terrassa-Sabadell, però el termini donat per redactar el conveni es va esgotar sense acord per les diferències entre els negociadors

Les claus del xoc entre el Govern espanyol i la Generalitat que bloqueja les obres de la B-40

Jordi Bataller / ACN

3
Es llegeix en minuts
Júlia Regué
Júlia Regué

Cap de la secció de Política.

Especialista en política.

Ubicada/t a Barcelona

ver +

El Govern de Pedro Sánchez està decidit a crear la Ronda Nord entre Terrassa, Sabadell i Castellar del Vallès, en el marc del recorregut previst per completar la B-40, un projecte en eterna discussió durant dècades. La Generalitat, davant la urgència d’uns nous pressupostos a Catalunya, va cedir a la demanda del PSC i es va comprometre a pactar un conveni abans del 31 de març perquè comencessin les obres només en aquest tram d’uns sis quilòmetres. No obstant, el temps s’ha esgotat sense acord i la tensió entre els negociadors, que ja no amaguen els retrets, dificulta que es desencalli a curt termini, amb eleccions a la cantonada. Aquestes són les claus del desacord:

El pacte pressupostari

Els comptes de la Generalitat van quedar aprovats de manera definitiva el 10 de març. El Govern va aconseguir lligar la legislatura malgrat la minoria de 33 diputats al Parlament gràcies als vots dels Comuns i el PSC. La negociació va ser dura i costosa per als republicans, ja que finalment van haver de cedir i acceptar l’execució de les obres de la Ronda del Vallès. Al document subscrit, deixaven clar que, en el primer trimestre de l’any, això és, fins al 31 de març, calia acordar entre el Ministeri de Transports i el Govern el conveni, en què quedava inclòs el finançament. Però tenint en compte la data de l’aprovació dels pressupostos, el pacte es fiava a una negociació de 21 dies. No és una cosa fàcil, i menys encara tenint en compte la «desgana» del Govern, segons apunten fonts del Govern espanyol, així que van decidir llançar una primera proposta la primera setmana de març (l’acord de pressupostos es va firmar un mes abans, l’1 de febrer). Es van començar a intercanviar documents, però el recel era palpable.

El traçat

Els negociadors es van intercanviar diverses propostes, però l’escull rau en el recorregut. Fonts de la Generalitat afirmen que el ministeri volia anar més enllà del pactat, és a dir, parlar de la B-40 i no només de la Ronda Nord, un extrem que fonts del Govern espanyol neguen. La previsió és utilitzar el que ja està construït i connectar les ciutats per buidar el trànsit que ara passa per dins, però el Govern català no vol ni sentir a parlar de la possibilitat d’arribar fins a la Roca del Vallès, mentre que el Govern espanyol considera que no es pot deixar per escrit el rebuig a una futura obra que fa 40 anys que està encallada. «Fer-ho seria hipotecar el futur de la mobilitat del Vallès», reblen des de Transports. Com seria la via, d’alta capacitat amb un total de quatre carrils –dos en cada sentit de marxa– o una via interurbana, també preocupa la Generalitat, que deixa clar que, d’això, encara hi ha temps de parlar-ne.

El finançament

Notícies relacionades

L’obra està pagada pel Govern espanyol, però el canal de finançament és rellevant. Si bé l’Executiu central entén que s’ha de finançar en el marc de la disposició addicional tercera de l’Estatut, creada per sufragar el dèficit d’inversions a Catalunya, el Govern manté que és de la seva competència decidir a quines infraestructures es requereix inversió i, per tant, demana que es pagui amb una nova via.

La coordinació

Fonts del Govern espanyol asseguren que, en l’última proposta de la Generalitat, no constava l’Executiu central com a agent amb qui coordinar les obres, una cosa que va caure especialment malament al ministeri de Transports. Malgrat que les dues parts coincideixen que no és el moment d’abordar els detalls de la construcció, la desconfiança mútua impacta en el fet que ningú vulgui fer el primer pas per reprendre el fil de les converses. L’última comunicació va ser per carta i, per ara, no està prevista una trobada i ni tan sols és clar si consideren que és el moment de donar espai a la negociació entre polítics o si ha de continuar a càrrec dels tècnics.