Infraestructures de l’Estat
ERC mira de desgastar el PSC a compte del caos de Rodalies a les portes de les eleccions
Els republicans demanen que els responsables ferroviaris compareguin davant del Parlament i Junqueras efectua un ‘tour’ per l’R2 després de les incidències
El procés també va arribar en tren
Indignació entre usuaris de Rodalies per l’avaria de l’R2 Sud: «És una vergonya, cada dia igual»
Després d’unes setmanes voletejant sobre la idea, ERC ha passat finalment a l’ofensiva a gran escala contra els socialistes (tant el PSC, com el PSOE) a compte del caos estructural de la xarxa de Rodalies a Catalunya. Com si fos una navalla multiusos, la generació de soroll en aquest tema, que s’arrossega ja més de 15 anys, cobreix diversos flancs ideològics, a dir dels republicans, que creuen que s’erigeix en tot un ariet amb què aconseguir el seu objectiu estratègic en aquestes municipals, augmentar la seva penetració a l’àrea metropolitana via convertir-se en el vot útil antisocialista.
Esquerra esperava un moment propici per activar aquesta ofensiva a diversos fronts, i si alguna cosa concedeix el servei de rodalies de Barcelona és justament això, finestres d’oportunitat per a la crítica. Així, en vista de l’avaria que ha sumit l’R2 Sud en el caos, i que ha afectat fins a sis línies, el grup parlamentari d’ERC a la Cambra catalana ha sol·licitat, en el ple del Parlament, la compareixença dels responsables de Renfe i d’Adif i del secretari general d’Infraestructures. «Rodalies té incidències greus vuit de cada deu dies», va denunciar a l’hemicicle el conseller de Territori, Juli Fernàndez, per il·lustrar la queixa del Govern.
En paral·lel, aquest dimecres al matí, Oriol Junqueras viatjarà en l’R2 Sud, la damnificada de dimarts; i a Vilanova, Sitges i Castelldefels denunciés la pèssima gestió de la xarxa. En la convocatòria de premsa, i amb tota la sornegueria, el partit fixa uns horaris per a les declaracions del seu president i afegeix «si no hi ha cap incidència en el servei».
Parlament i Congrés
La tercera pota de l’atac és l’anunciada reprovació a la ministra de Transport, Raquel Sánchez, per part del grup republicà al Congrés. Tot això preparat amb l’estudi que està portant a terme el Govern sobre un eventual traspàs de la gestió de la xarxa ferroviària de rodalies.
I és que quan queden 10 dies per iniciar la campanya electoral per a les eleccions municipals, ERC considera que no hi ha millor passaport per connectar amb la població de l’àrea metropolitana que el desfici a què són sotmesos per Renfe i Adif. «Amb independència de la bandera a què retin honors», ha assenyalat diverses vegades el líder republicà al Congrés, Gabriel Rufián.
Serveix, a més, com a antídot a les moltes crítiques que el PSC dona a ERC sobre la gestió republicana de la sequera i, aquesta setmana, del fiasco de dissabte de les macrooposicions. «El PSC només gestiona una cosa a Catalunya», va clamar Junqueras amb referència a les Rodalies, en l’acte de presentació del seu candidat a Santa Coloma, el mateix Rufián, «i no saben com fer-ho i acumulem ja 15 anys de caos».
Dies més tard, quan la Confederació Hidrogràfica de l’Ebre (CHE) va tancar l’aixeta al canal d’Urgell, ERC va sumar a la llista de coses catalanes que els socialistes, segons ells, «són incapaços de manejar» la imprevisió en aquelles conques que depenen de l’Estat i no de l’Agència Catalana de l’Aigua (ACA).
Sense distinguo entre el PSC i el PSOE
El discurs que diu que «els socialistes no saben gestionar», en què no es distingeix entre el PSOE i el PSC (entre altres coses perquè la titular de Transports; Raquel Sánchez, el de Renfe, Raül Blanco, i el secretari general d’Infraestructures, Xavier Flores, són del PSC) no és més que una variació d’un altre ‘hit’ republicà, que és el de «l’Estat té abandonada Catalunya i el millor per als catalans és que sigui la Generalitat la que assumeixi tota la responsabilitat en tots els camps que sigui possible». Aquest 36% d’execució del pressupost destinat a Catalunya, el 2021 i el 2022, davant el 185% del qual es va beneficiar la gran competidora, la Comunitat de Madrid, a l’entendre d’Esquerra, vertebra l’esquelet argumental per sostenir aquest tipus d’afirmacions. Dit d’una altra manera, la idea subjacent és que només la independència garanteix als catalans la plenitud dels serveis públics.
I per finalitzar el ventall d’avantatges que veuen els republicans en aquesta ofensiva, ERC creu que no només dona gasolina a l’independentisme, sinó que, també, pot seduir els que són favorables als que advoquen per la millora de l’autogovern, sense estripar les cartes institucionals. Dit d’una altra manera, si el referèndum és el gran tema a negociar amb l’Estat en una de les potes que sustenten l’aragonesisme, el traspàs de Rodalies, convenientment acompanyat d’un gran flux de diners no només per al seu manteniment, sinó per a la seva ampliació i adequació als nous temps (la xarxa és la mateixa, o pitjor, que quan la regió metropolitana no tenia més de sis milions d’habitants, sinó tot just 3,5) pot ser el mascaró de proa de les reivindicacions (i de la negociacions) referent a la gestió del dia a dia.
«El Govern està disposat a assumir-ne totes les responsabilitats, perquè no volem amagar-nos en excuses», va asseverar el conseller de Territori al Parlament. «L’interès general», va continuar en la seva rèplica a la interpel·lació presentada pel seu partit, per ERC «és el de les persones que utilitzen el tren i el de les empreses que necessiten que els seus treballadors arribin a temps. No són els interessos ni d’Adif ni de Renfe. El més còmode per a nosaltres seria no fer cap proposta. Però el Govern vol construir una solució», va sentenciar.
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- Shopping Black Friday 2022: les millors ofertes d’Amazon
- SHOPPING Helly Hansen té les millors rebaixes d’hivern: ¡a meitat de preu!
- Com més població, més recursos
- L’Advocacia de l’Estat veu compatible la condemna del procés i l’amnistia