ETA
La Fiscalia estudia una denúncia de víctimes contra la candidatura dels 44 etarres presentats per Bildu
Dignidad y Justicia reclama que s’anul·lin les candidatures si es constata que sobre algun d’ells encara pesa una condemna d’inhabilitació

La Fiscalia de l’Audiència Nacional ha registrat una denúncia de l’associació Dignidad y Justicia (DyJ) perquè s’investigui si les 44 persones condemnades per la seva pertinença a ETA que han sigut incloses en les llistes electorals d’EH Bildu han complert la seva pena d’inhabilitació i que, en cas contrari, siguin anul·lades les seves candidatures. De moment, el Ministeri Públic s’ha limitat a acollir aquesta petició i ha aclarit mitjançant una nota de premsa que, «després de la seva anàlisi, prendrà la decisió que sigui procedent, respecte a l’obertura o no de diligències d’investigació preprocessals».
En la denúncia, a què ha tingut accés EL PERIÓDICO DE ESPAÑA, del grup Prensa Ibérica, l’associació presidida pel diputat del PP a l’Assemblea de Madrid, Daniel Portero, es demana expressament que els fiscals de l’Audiència Nacional procedeixin a la «pràctica de totes les diligències que fossin necessàries i amb la màxima diligencia», tenint en compte que els comicis se celebraran el pròxim 28 de maig.
En el seu escrit, DyJ alerta que «s’estan presentant a les eleccions municipals i autonòmiques al País Basc subjectes que han sigut condemnats per delictes de terrorisme, i set d’ells per assassinat terrorista i que concorren com a candidats en els mateixos municipis en què van cometre els assassinats i viuen les seves víctimes, amb la consegüent humiliació i vilipendi que causa a les víctimes del terrorisme».
L’associació denuncia que també s’està produint un incompliment de la Llei de partits Polítics a l’incloure la formació política EH Bildu, en les seves llistes «a persones condemnades per terrorisme, que donaria lloc a la seva il·legalització», recull la denúncia.
En aquest sentit, DyJ afirma que «és deure i obligació de l’Estat de Dret ser especialment cautelosos i escrupolosos amb el compliment dels requisits legalment exigits per poder presentar-se com a candidats a unes eleccions», comprovant si tots ells han complert les seves respectives condemnes.
¿Incorren en causa d’inelegibilitat?
Altres associacions, com l’AVT, lamenten que els 44 candidats «tenen complertes les inhabilitacions absolutes fixades durant el temps de la condemna i les especials, els que les tenen, per a càrrec públic pel que no incorren en causa d’inelegibilitat», segons detalla en un fil a la xarxa social Twitter l’advocada d’aquesta associació Carmen Ladrón de Guevara.
Notícies relacionades(6) Solo en estas elecciones han presentado 44 candidatos condenados por terrorismo y 7 con delitos de sangre. El salto cuantitativo y cualitativo es considerable en comparación con los presentados en anteriores elecciones
— Carmen Ladrón de Guevara (@CarmenLdeG) 12 de mayo de 2023
L’associació de Portero recorda també en la seva denúncia que existeixen precedenes, fets essencialment idèntics en els quals s’ha pogut acreditar que subjectes condemnats per delictes de terrorisme s’han presentat a uns comicis malgrat no tenir complerta la pena d’inhabilitació especial per càrrec públic» i cita Iker Casanova, al seu dia condemnat per pertinença a l’organització armada.
Un altre precedent el constitueix el cas d’Arnaldo Otegi, afegeix la denúncia, que recorda que la Junta Electoral de Guipúscoa va acordar l’agost del 2016 excloure l’actual líder d’EH Bildu com a candidat, «evitant així la concurrència a unes eleccions autonòmiques d’un condemnat per delicte de terrorisme, amb la pena d’inhabilitació sense complir». L’associació acompanya la seva denúncia amb diversos annexos, entre els que s’inclouen detalls sobre els candidats d’EH Bildu i les seves respectives condemnes detallades una a una.
- Tribunals Qui és Inés Guardiola, l'advocada que ha aconseguit l'absolució de Dani Alves
- Els Mossos volen que els forenses aclareixin si Tenneco causa càncer
- Reforma pendent El final del canvi d’hora apunta al 2026
- Set projectes multiplicaran la potència cultural de Barcelona
- El TSJC absol Alves d’agressió sexual a una jove al Sutton el 2022
- Ciclisme La Volta suspèn el final de l’etapa reina a Queralt i farà una etapa plana de 120 km amb final a Berga en el seu lloc
- ChatGPT La IA aposta per aquest barri de Barcelona per viure: "On tradició i modernitat es troben"
- Pla pilot El Govern concedirà beques de 500 euros al mes per estudiar Filologia Catalana i augmentar la xifra de professors
- Catalunya Media City Salvador Illa presenta el ‘hub’ audiovisual Catalunya Media City a les Tres Xemeneies
- Crisi transatlàntica ¿Per què el Vell Continent és tan important per als EUA? Desmuntant el mite de l’Europa parasitària de Trump