Picabaralla institucional
La Generalitat rebutja pagar a l’Estat els 26 milions que li reclama per Rodalies
Un traspàs que mai ha acontentat ningú
Rodalies va acumular el 2022 retards equivalents a 200 dies

La Generalitat ha fet saber a l’Estat que no li pagarà la factura pels serveis prestats per Renfe el 2022. En una carta a què ha tingut accés EL PERIÓDICO, remesa al president de l’operadora, Raül Blanco, per part dels responsables de la Conselleria de Territori, se li comunica que no desemborsaran els 25,95 milions d’euros que es reclamen. Consideren que, durant l’any passat, Rodalies no va comptar amb un increment de l’oferta de serveis que hagi de ser sufragada pel Govern, amb la qual cosa es retornen les factures presentades, segons fonts i documentació de la Generalitat.
En l’acord de traspàs de Rodalies entre Catalunya i l’Estat del 2009 es va establir que totes les millores que s’introduïssin en el servei ferroviari anirien a càrrec de la Generalitat, és a dir, que si per exemple es demanaven més freqüències de les pactades, es pagaven a part. Entre el 2011 i el 2016 això es va complir, totalment o parcialment, tot i que a partir del 2017 el conflicte esclata quan el gestor de la infraestructura, Adif, incrementa el cànon pel pas de trens i Renfe decideix repercutir-lo directament en la factura del pla d’acció. El Govern s’hi oposa perquè assegura que aquest cobrament no apareix en l’acord de traspàs.
Denúncia judicial
La discrepància ha arribat als tribunals. La companyia ferroviària denuncia la Generalitat per l’impagament d’un total de 80,92 milions d’euros del període 2016-2019: en què s’inclou tant el pla d’acció de cada any com els cànons corresponents. A l’altra banda, Territori només admet un deute de 57,56 milions per quatre exercicis. A partir d’aquell moment, des del 2020 i en endavant, no s’ha reconegut el deute que, en canvi, sí que reclama Renfe, que depèn del Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana.
Malgrat que des del Govern s’han reconegut els imports dels plans d’acció, el problema rau en el fet que mai s’ha firmat el contracte programa entre l’operadora ferroviària i la mateixa Generalitat. Aquesta circumstància provoca que, cada any, els aproximadament 300 milions d’euros que costa prestar el servei de Rodalies a Catalunya van directament de l’Estat a Renfe, de manera que Catalunya no té capacitat de maniobra.
Sense capacitat de decidir
La discussió política sempre ha sigut la mateixa. L’empresa demana a Territori que firmi el contracte programa perquè quedin lligats per una sèrie de condicions mentre que, a l’altra part, el Govern critica que els diners passen de l’Estat a Renfe (que és igualment ministeri) sense que puguin incidir en la presa de decisions. El juny del 2022, la Generalitat va demanar per carta que les actuacions incloses en el pla d’acció formessin part del finançament ordinari del servei i, en conseqüència, fossin part dels fons que l’Administració General de l’Estat els transferia.
No obstant, per això caldria canviar les clàusules que es van establir al seu dia en el traspàs de Rodalies del 2009, cosa que de moment no s’ha produït.
«No es correspon» el pagament
Arribats a aquest punt, i amb la incidència de Gavà encara en la memòria, el director general de Transport Ferroviari, Oriol Martori, ha enviat una carta a la directora de Rodalies, Mayte Castillo, en què assegura que, una vegada analitzada la documentació corresponent al 2022 on s’adjunten factures per un import de 25.954.173 euros «entenem que no es correspon el seu pagament». D’aquesta xifra, 18.775.487,60 euros són del pla d’acció i, la resta, dels cànons d’Adif.
Amb aquests 25,95 milions que la Generalitat es nega a desemborsar, la suma que es deu arriba als 152 milions d’euros: 133,43 milions de pla d’acció i 43,38 dels cànons.
Carta del secretari
Notícies relacionadesA la carta de Martori del 16 de maig se suma una segona missiva al president de Renfe per part del secretari de Mobilitat i Infraestructures, Marc Sanglas, del 18 de maig, en la qual li comunica aquesta mateixa circumstància. Sanglas assegura que han pogut «comprovar» que les «dades de producció» de l’exercici a Rodalies «se situen de nou per sota de l’oferta que es va preveure per al 2011 en el moment de fer-se efectiu el traspàs de serveis».
Això, prossegueix el secretari, fa que com que no s’ha incrementat l’«oferta real del servei» durant el 2022 «no hi hauria cap despesa imputable per aquest concepte a càrrec de la Generalitat».
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
Conselleria de Territori Raquel Sánchez Jiménez Adif Renfe Trens Govern Rodalies Transports Govern Ministeri de Transports Ester Capella
- ¿Un altre gol de Laporta?
- Ajuts socials Ja és oficial: Així pots sol·licitar el nou ajut de 700 euros compatible amb l'Ingrés Mínim Vital
- Postureig 'low cost' La mariscada més barata d'Espanya se serveix a palades a Barcelona
- El resort de luxe SLS Barcelona obrirà amb descomptes l’1 d’abril
- BCN detecta un frau amb les entrades gratis al parc Güell dels veïns
- Escapades El poble més pintoresc de Catalunya per visitar al febrer és un paradís modernista amb una festa que omple de color l'hivern
- Futbol La seu espanyola del «líder mundial en connectivitat» que serveix el Barça és un domicili particular del barri de Sant Andreu
- Ficció en català Les apostes de 3Cat de sèries i pel·lícules per al 2025: d’un ‘thriller’ de David Verdaguer a Mario Casas parlant en català
- Drets socials El Govern reobre l’expedient del veí de Gavà que feia 18 anys que esperava l’ajuda a la dependència
- Governança corporativa Yolanda Díaz inicia la seva reforma per col·locar els sindicats en els consells d’administració de les empreses