Infraestructures

El Govern i el PSC discrepen sobre el pacte forjat per a les obres de la Ronda Nord del Vallès

¿Què és el Quart Cinturó i com afectaria el Vallès?

El Govern i la Generalitat segellen els pactes per transferir 914 milions a infraestructures i el traçat de la B-40

El Govern i el PSC discrepen sobre el pacte forjat per a les obres de la Ronda Nord del Vallès

Arnau Carbonell / Govern

4
Es llegeix en minuts
Carlota Camps
Carlota Camps

Redactora especialitzada en Parlament i política catalana

Especialista en política catalana

Ubicada/t a Barcelona

ver +
Sara González
Sara González

Periodista

Especialista en Política

ver +

En principi, hi ha entesa entre Govern i Generalitat per firmar el conveni per a les obres de la B-40 en el tram de la Ronda Nord del Vallès, però la concreció segueix en l’aire. «L’acord no parla de via d’alta capacitat». Així ho ha afirmat la portaveu del Govern, Patrícia Plaja, en la roda de premsa posterior al Consell Executiu, quan ha sigut preguntada per la lletra petita del pacte aconseguit. Plaja ha reconegut que aquest terme era un «escull» per als republicans i ha assegurat que «s’ha acordat» que no s’utilitzi en l’acord. No obstant, no es tracta d’un simple xoc semàntic, ja que es tracta de determinar si la carretera tindrà quatre carrils, dos per sentit, o menys.

Segons el que estava previst, l’acord s’hauria de firmar aquesta setmana entre la Conselleria de Territori i el Ministeri de Transports i inclou el traçat d’aquesta infraestructura i la transferència de 914 milions que va pactar ERC per aprovar els Pressupostos estatals. Però la firma d’aquest pacte encara no està planificada, tot i que hauria d’arribar abans de dijous a la nit, quan comença la campanya electoral per al 23J. «Per la nostra banda, si es mantenen les condicions, es pot firmar ja», ha assegurat Plaja, que ha situat la pilota a la teulada del Govern central. «La idea era que fos aquesta setmana, abans de la campanya electoral, però li pertoca a l’altra part fixar l’hora i el lloc», ha afegit.

Però a l’espera de la data, el que sí que ha volgut deixar clar Plaja és que l’acord pendent de rubricar no parla d’«alta capacitat», tot i que ha reconegut que el debat tornarà a ser sobre la taula en la redacció del projecte. En aquest punt, Plaja ha avisat que l’elaboració d’aquest li «correspon a la Generalitat» i ha deixat clar que faran valer el seu posicionament també en aquesta «segona fase».

Fonts del ministeri de Transports confirmen que «les característiques de la carretera» encara estan «per definir» i, tot i que reconeixen que serà la Generalitat qui redactarà el projecte de les obres i la seva execució, avisen que el Govern es «reserva la potestat» d’«aprovar l’estudi informatiu i el projecte constructiu», on asseguren que s’establiran «les característiques de la via».

Reunió pendent amb el PSC

En canvi, per als socialistes no hi ha cap dubte que la B-40 serà un via d’«alta capacitat» –és a dir, dos carrils per sentit–, perquè així ho expressa l’acord de Pressupostos que es va rubricar l’1 de febrer passat, per molt que el concepte no s’expliciti i el Govern s’escudi en «eufemismes» per no reconèixer que el que s’ha pactat és el Quart Cinturó. «No serà un carril bici el que farem, és la continuació d’una carretera de dos més dos [carrils] que ha d’arribar fins a Terrassa», ha assegurat el primer secretari del PSC, Salvador Illa, durant una conferència del Barcelona Tribuna aquest dimarts.

La diferent interpretació entre els socialistes i els republicans marcarà la reunió d’aquest dijous al Palau de la Generalitat, la primera entre les dues parts per revisar el grau de compliment de l’acord que van segellar sobre els comptes el president Pere Aragonès i el líder de l’oposició.

Amb aquesta trobada en l’horitzó, Illa també ha deixat caure que encara hi ha temps fins al desembre per complir la posada en marxa de la comissió tècnica per avaluar el creixement de l’aeroport del Prat. «És una de les decisions estratègiques que ha de prendre Catalunya i no hem de trigar gaire a prendre-la», ha advertit. Un altre dels compromisos que ha vençut i que també serà sobre la taula és el de l’aprovació definitiva del pla director urbanístic del macrocomplex d’oci Hard Rock, que segons el que es va firmar s’hauria d’haver produït abans del 30 de juny.

Reunió del Govern al Palau Robert

Notícies relacionades

L’endemà de la reunió amb el PSC, el Govern farà una nova reunió del Consell Executiu liderada pel president Pere Aragonès al Palau Robert, en què també participaran els directors generals dels departaments. En la trobada, que tindrà lloc el primer dia de la campanya electoral, es tractarà com abordar la possibilitat que el PP i Vox arribin a la Moncloa, segons ha explicat Plaja, que ha apuntat que, en aquest cas, s’haurà de «protegir Catalunya» des de les institucions i a tot arreu.

Es tracta de la tercera trobada del Govern fora del Palau de la Generalitat d’aquesta legislatura. La primera es va celebrar a principis de setembre del 2021 a la Vall d’en Bas i la segona va ser el març del 2022 al Palau de Pedralbes, tot i que aquesta és la primera vegada que se celebra des de la sortida de Junts del Govern, l’octubre del 2022.

Temes:

Govern