Eleccions generals 23J

Sánchez es concentra en el ‘cara a cara’ amb Feijóo per moure vot en plena campanya

En les eleccions d’abril del 2019 un 7,1% dels que van veure el debat va canviar el seu vot, i el novembre, malgrat la repetició, un 4,2%

Sánchez es concentra en el ‘cara a cara’ amb Feijóo per moure vot en plena campanya
3
Es llegeix en minuts

La necessitat de remuntar, d’escurçar la distància amb el PP, fa que Pedro Sánchez concedeixi la màxima importància al ‘cara a a cara’ que protagonitzarà amb Alberto Núñez Feijóo dilluns vinent a Atresmedia. Serà l’únic en el qual podrà rivalitzar amb el candidat popular que, per ara, manté la seva negativa a acudir al debat a quatre a TVE. A la Moncloa confien que mourà vot, sobretot, expliquen, perquè cada vegada més espanyols decideixen la seva papereta durant la campanya.

Amb l’objectiu de preparar-ho «bé», el president del Govern ha suspès els seus actes durant el cap de setmana. Dissabte s’havia organitzat un míting a Extremadura i s’ha cancel·lat. Sánchez es tancarà amb el seu equip. No saben en quina mesura influirà a favor seu però volen assegurar-se que els afavorirà. Els debats han sigut molt importants en les últimes campanyes. Des que el 1993 es va organitzar el primer entre Felipe González i José María Aznar sempre ha ajudat la percepció pública de qui guanya i qui perd. Però des del 2019 hi ha dades sobre quant afecta en la decisió de vot.

En les eleccions d’abril del 2019 hi va haver dos debats, dues nits seguides, que van congregar primer a TVE i un dia després a Atresmedia, Sánchez, Pablo Casado, Albert Rivera i Pablo Iglesias. Segons va recollir el Centre d’Investigacions Sociològiques (CIS) en el seu estudi postelectoral, un 7,1% de les persones que els van veure va canviar la seva intenció de vot. El de TVE va tenir una audiència de 8,8 milions de persones, el segon el va superar amb 9.4. La mitjana dels que es van mudar a un altre partit és de més de 600.000. Un corriment que, si és homogeni, decanta unes eleccions.

En la repetició electoral del desembre, també amb Santiago Abascal, hi va haver 8,8 ciutadans davant de la televisió. En aquesta ocasió els moviments van ser menors però també notables. Segons el CIS, un 4,2, entorn de 3,5 milions, va modificar la seva idea inicial.

El 35,3% de votants es decideixen durant la campanya

A això s’uneix la tendència, cada vegada més consolidada des del canvi d’hàbits de consum que va produir la gran crisi del 2008, que els espanyols decideixen el vot més tard. Ja hi ha alguna dada sobre què va passar en les eleccions regionals i municipals del 28 de maig passat a l’últim baròmetre. En referència només a les autonòmiques, el 64,5% ho va decidir molt abans de l’inici de la campanya electoral; el 10,2% al començament; el 13,7% l’última setmana; el 3,3% en la jornada de reflexió i el 8,1%, el mateix dia de les eleccions.

Les dades avalen la rellevància que Sánchez dona al seu ‘cara a cara’ amb Feijóo que, segons la Moncloa, «s’està amagant» perquè «o no té força per debatre o s’avergonyeix dels pactes amb Vox». En aquests moments els equips de tots dos «continuen treballant» en l’organització d’aquest combat polític.

Notícies relacionades

El PSOE ha optat per una campanya discreta, convençuts que el que els afavoreix ara és que el focus segueixi posat en el PP i els seus acords amb la ultradreta, però el president del Govern està complint algunes fites que s’ha imposat. L’entrevista a ‘El Hormiguero’ la setmana passada, la visita aquest dimarts a ‘El Programa de Ana Rosa’. Segons fonts de la Moncloa estan «satisfets» amb la gira mediàtica i amb l’avenç que els atorguen les últimes enquestes. «L’audiència és bona, hi ha una allau d’espectadors, que supera les dades habituals». «Existeix un efecte arrossegament que pot ser positiu». Ell mateix va dir ahir a Tele 5 que en les últimes setmanes s’ha «reactivat» la mobilització del vot progressista.

El seu periple seguirà amb formats allunyats dels mitjans tradicionals. Ja ha anunciat que estarà en el pòdcast La Pija i la Quinqui’ i també està previst que acudeixi a ‘Buenismo bien’ i ‘Hora veintipico’, tots dos a la Ser. Ningú sent tocar campanes a la Moncloa, el fatalisme que es va imposar després del 28M continua, atenuat només pel ritme de treball. Qualsevol interlocutor de la cúpula socialista admet la dificultat que comporta el 23J però avisen: «Potser Feijóo s’està confiant massa».