En plena campanya

El Govern espanyol i la Generalitat firmen el protocol per la B-40 i la transferència de 914 milions per a infraestructures

El Govern català i el PSC discrepen sobre el pacte forjat per a les obres de la Ronda Nord del Vallès

El Govern, el PSC i els Comuns xoquen pel grau de compliment de l’acord de pressupostos

El Govern espanyol i la Generalitat segellen els pactes per transferir 914 milions a infraestructures i el traçat de la B-40

El Govern espanyol i la Generalitat firmen el protocol per la B-40 i la transferència de 914 milions per a infraestructures

ACN

3
Es llegeix en minuts
Sara González
Sara González

Periodista

Especialista en Política

ver +
Carlota Camps
Carlota Camps

Redactora especialitzada en Parlament i política catalana

Especialista en política catalana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Una firma telemàtica, sense fotos ni pompa, amb discrepàncies encara irresoltes i a mercè del que passi després de les eleccions del 23 de juliol. El Govern espanyol i la Generalitat han rubricat finalment aquest divendres el protocol de la B-40 entre Sabadell i Terrassa que deriva del pacte entre el PSC i ERC per aprovar els pressupostos de la Generalitat i el protocol per transferir els 914 milions en infraestructures que els republicans van arrencar al PSOE a canvi del seu ‘sí’ als comptes estatals. Tot en mig del fragor de la campanya de les generals i sabent que els convenis definitius per blindar les inversions no arribaran almenys fins a la tardor i que les execucions dependran del futur Govern central.

Darrere de l’eloqüència declarativa de cadascuna de les parts a l’hora de celebrar haver «fet complir» l’altre, hi ha la lletra petita del que han firmat la ministra de Transport, Raquel Sánchez, i la consellera de Territori, Ester Capella. Perquè els protocols segellats no són convenis definitius, sinó una mena d’esbós previ a l’acord o el que fonts del Ministeri de Transports defineixen com una «declaració d’intencions». Si s’està encara en aquesta fase, segons la versió del Govern central, és perquè la Generalitat posava fre fins que Pedro Sánchez va convocar de manera precipitada les generals.

En declaracions a la premsa des del Palau Robert, on el Govern català ha celebrat aquest matí un Consell Executiu extraordinari, Capella ha celebrat la firma d’aquest acord malgrat reconèixer que no s’inclou un calendari per a aquest traspàs de recursos. Però s’ha mostrat convençuda que es farà perquè «és una obligació» i perquè els pactes «es compleixen». El ministeri, per la seva banda, rebat que fa dos mesos que l’acord per la B-40 estava tancat i que s’ha anat postergant «per interès polític» del Govern català i que sobre les quatre encomandes –cessió d’obres i recursos– derivades dels Pressupostos Generals de l’Estat no va rebre cap proposta fins a «quatre dies després» que el president premés el botó electoral.

El ministeri afirma que la Generalitat ha buscat vincular els dos protocols. A ERC hi ha posicions en contra del quart cinturó, que va ser el peatge que va estar disposat a pagar a canvi del vot dels socialistes als comptes, i, de fet, en la nota de premsa enviada per Territori no es fa menció a la B-40 i, sí, en canvi, a la transferència de recursos a infraestructures.

No obstant, el protocol de la B-40 continua sense aclarir si la via serà o no d’alta capacitat, és a dir, que no determina quants carrils tindrà finalment. Aquesta qüestió és, precisament, la que ha motivat la picabaralla pública en l’última setmana, quan es va avançar que la firma estava a punt de fer-se. Mentre des del Govern català i ERC s’insisteix per activa i per passiva que aquesta no serà una via d’alta capacitat i que aquest concepte no consta en el que ha quedat per escrit, el ministeri argumenta que el que s’ha pactat és «donar continuïtat» a la B-40 i que això pressuposa quatre carrils, dos en el sentit de cada marxa, per descongestionar de trànsit interior entre Sabadell i Terrassa.

Notícies relacionades

L’obra suposarà uns 200 milions aproximadament que provindran de fons pressupostaris –i no de la disposició addicional tercera com inicialment va plantejar el Govern central– subjectes al traçat, que tampoc està definit. Tampoc explicita ni nega que la via hagi d’arribar fins a Granollers, com defensa el PSC. En tot cas, serà el conveni, que segons el protocol hauria d’estar llest d’aquí quatre mesos, el que determinarà tots els detalls.

Quatre convenis diferents

Quant al protocol de les encomandes, aquest suposarà que es firmin quatre convenis diferents. El primer, que suposarà uns 20 milions, és per als intercanviadors entre les estacions de Ferrocarrils de la Generalitat d’Hospital General i Volpelleres i les d’Adif de Rubí i Sant Cugat. El segon, el de 260 milions, per a actuacions de millora –encara per definir– de l’N-260. El tercer, per a la millora dels accessos de l’AP-2 i l’AP-7, per valor de 250 milions. I l’últim, el de 386 milions, per a actuacions de millora a l’N-2 al seu pas pel Maresme.