Els incompliments dels pressupostos d’Aragonès posen en risc la negociació dels del 2024

Kike Rincón / Europa Press

5
Es llegeix en minuts
Sara González
Sara González

Periodista

Especialista en Política

ver +

Queden poc més de dos mesos per acabar l’any i al president Pere Aragonès se li acumulen les carpetes que va prometre en matèria pressupostària abans de les dotze campanades. Tot i que assegura haver posat en marxa o haver finalitzat el 96% de les mesures pactades, els seus dos socis econòmics, el PSC i els Comuns, discrepen del ritme d’ejecuciói estan a l’aguait per veure si s’acaben complint mesures de pes polític per valorar si estan disposats a negociar els comptes del 2024, que estan a l’espera de com es resolen les negociacions de la investidura. Per ara, han mostrat predisposició, però tots dos adverteixen que aquesta mà estesa està en risc si el Govern no s’apressa a saldar deutes.

«Necessitem indicis que complirà, que els seus compromisos amb matèries troncals són inapel·lables», al·leguen des del PSC, i recorden que cap dels acords sobre grans infraestructures s’ha materialitzat encara. «Els incompliments condicionen la confiança negociadora a futur i, si no s’avança, haurem d’actuar-hi en conseqüència», afirmen els Comuns, que tenen una posició antagònica a la dels socialistes respecte a l’aeroport de Barcelona, la B-40 entre Sabadell i Terrassa i el Hard Rock.

Un avís als navegants, el dels dos partits de l’oposició, que a la Generalitat relativitzen perquè, més enllà de què queda pendent o què es demora, tenen la carta que, si tira endavant la investidura, Pedro Sánchez necessitarà els vots d’ERC al Congrés. Una necessitat que els republicans buscaran esprémer perquè els socialistes i els comuns s’asseguin a parlar de nous pressupostos, els que garantirien a Aragonès esgotar la legislatura. A continuació, els principals deutes d’alt voltatge que té pendent el president amb Salvador Illa i Jéssica Albiach.

La comissió tècnica sobre l’aeroport i Rodalies

Crear una comissió tècnica per acordar el «nou model» de l’aeroport de Barcelona va ser el trencaclosques procedimental i lingüístic que va trobar ERC i el PSC per no referir-se directament a l’ampliació de la tercera pista, que els socialistes reivindiquen i que el Govern rebutja. Però la comissió, que es va acordar posar en marxa abans de finals d’any, no s’ha constituït encara i el debat continua obert i candentmentre Foment pressiona amb una nova proposta d’allargar la pista passant per sobre de la Ricarda. El PSC va burxar aquesta setmana de nou en el fet que el calendari s’esgota, mentre que Aragonès manté que complirà i que el Govern explicarà quina és la seva aposta per al Prat, que fins ara no ha revelat. Per als Comuns, que rebutgen de ple ampliar l’aeroport, aquesta comissió no interfereix en el seu pacte amb el Govern mentre no es tradueixi en fets.

El grup d’Illa admet que el que es va acordar sobre Rodalies en els comptes està a l’expectativa ara de com es resol la negociació del traspàs que exigeix el Govern, qüestió espinosa que dificulta el pacte d’investidura perquè la Generalitat reclama una transferència amb els recursos que s’han deixat d’invertir des del 2010 –més de 3.600 milions– i perquè la Moncloa al·lega que no pot cedir les vies que connecten amb altres autonomies o amb França.

El conveni de la B-40 i el Hard Rock

La firma del conveni de la B-40 entre Sabadell i Terrassa havia d’haver-se produït, segons van deixar per escrit ERC i el PSC, abans del 31 de març, però s’ha anat demorant. Malgrat que el 7 de juliol el Govern central i la Generalitat van firmar un protocol que establia que l’obra tindria un cost de 200 milions aproximadament que provindran de fons pressupostaris, el conveni sobre una obra que els republicans van assumir de mala gana i amb malestar territorial continua sense arribar. No s’han aclarit dubtes crucials com si la via serà o no d’alta capacitat –com demanen els socialistes i rebutja l’executiu català–, és a dir, que no s’ha determinat quants carrils tindrà finalment. «Hem detectat falta de voluntat», lamenta el grup liderat per Illa. Aquest cap de setmana, plataformes contràries a la coneguda com a Ronda Nord i el quart cinturó han convocat noves protestes.

No s’ha complert tampoc que el pla director urbanístic del macrocomplex Hard Rock de Salou i Vila-seca estigués aprovat durant el primer semestre de l’any. Aquesta qüestió, segons els socialistes, ja depèn només del Govern perquè l’informe mediambiental i de seguretat industrial que esperaven ja els tenen a sobre de la taula.

L’impost dels creuers i els ultraprocessats

Amb els Comuns, el Govern es va comprometre a ultimar l’impost a les emissions portuàries de grans embarcacions i a impulsar-ne un sobre els aliments ultraprocessats, dos tributs davant els quals els socialistes arrufen les celles. Pel que fa al primer, l’executiu d’Aragonès ja ha presentat com serà el gravamen, que reconeix menys ambiciós de l’inicialment plantejat i que suposarà una mitjana d’uns 1.440 euros per cada creuer que atraqui a Barcelona, 3.000 euros per als petrolers i menys de 500 per als vaixells portacontenidors. La previsió de la conselleria d’Acció Climàtica és recaptar, en total, 7,5 milions a l’any, però En Comú Podem lamenta que no entrarà en vigor l’1 de gener del 2024. I en el cas de l’impost als ultraprocessats, no s’ha iniciat la fase prèvia de treball en el si del Govern.

La T-16 gratis per a tothom i el dentista públic

Notícies relacionades

Els Comuns afirmen que la gratuïtat de la T-Mobilitat per a menors de 16 anys havia d’aplicar-se a tot Catalunya, però assenyalen que el Govern ha fet una «lectura restrictiva» de l’acord i només afecta l’àrea metropolitana i no tot el territori. No s’ha impulsat tampoc el dentista públic, una de les propostes que consideren el punt principal del seu projecte –amb Barcelona com a referència, i asseguren que encara s’està lluny de garantir una visita mèdica en menys de cinc dies en els centres d’atenció primària. La llei de barris verds, apunten, és una altra de les assignatures pendents.

Els canvis en política de vivenda i energia

El PSC i els Comuns coincideixen en el fet que una cosa és que s’executin les partides pressupostades i l’altra és que es compleixi amb acords que consideren estratègics. Critiquen que el Govern funciona «arrossegant els peus» i per «inèrcia». Els dos partits han alçat la veu contra el ritme de desplegament de les renovables, però els Comuns assenyalen especialment incompliments en matèria de vivenda. No s’han aprovat, lamenten, les modificacions legals acordades per ampliar el dret de tanteig i retracte, la unificació dels criteris de les taules d’emergència o el registre de grans propietaris, i qüestionen que s’arribi a la xifra de 500 noves vivendes de lloguer social. «La gestió del Govern és de tràmit. En el que implica canvi de gestió i estratègia política, no compleix. Això no va només de posar més diners», adverteixen els Comuns. «Que no compleixin els grans acords en infraestructures debilita la negociació dels comptes del 2024», conclou el PSC.