Acord PSOE-Junts: ¿és viable un referèndum d’autodeterminació amb l’article 92 de la Constitució?
4
Es llegeix en minuts
Jose Rico
Jose Rico

Coordinador de les seccions de Política, Internacional i Economia

Especialista en política catalana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

El referèndum està i no està en l’acord que el PSOE ha segellat amb Junts per assegurar-se la investidura de Pedro Sánchez. El concepte apareix al document firmat pel secretari general dels postconvergents, Jordi Turull, i el secretari d’organització dels socialistes, Santos Cerdán. Però no apareix com un compromís de les dues parts, sinó com una reivindicació d’una que l’altra ja deixa clar per escrit que no comparteix.

Un dels paràgrafs de l’acord ha quedat redactat així: «Quant a l’àmbit del reconeixement nacional, Junts proposarà la celebració d’un referèndum d’autodeterminació sobre el futur polític de Catalunya emparat en l’article 92 de la Constitució. Per la seva banda, el PSOE defensarà l’ampli desenvolupament, a través dels mecanismes jurídics oportuns, de l’Estatut del 2006, així com el ple desplegament i el respecte a les institucions de l’autogovern i a la singularitat institucional, cultural i lingüística de Catalunya».

La conclusió és que no hi ha un compromís concret, sinó que el PSOE i Junts s’han limitat a posar negre sobre blanc els seus plantejaments en matèria d’autogovern, de cara a ser negociats en el futur amb un mediador internacional. Però JxCat ja avança quin serà el mecanisme legal que invocarà per poder celebrar un referèndum de manera pactada amb el Govern central: l’article 92 de la Constitució. Ara bé, ¿és vàlida aquesta via per articular una votació d’aquestes característiques?

L’article 92 de la Constitució estableix el següent: «Les decisions polítiques d’especial transcendència podran ser sotmeses a referèndum consultiu de tots els ciutadans. El referèndum serà convocat pel Rei, mitjançant una proposta del president del Govern, prèviament autoritzada pel Congrés dels Diputats. Una llei orgànica regularà les condicions i el procediment de les diferents modalitats de referèndum previstes en aquesta Constitució».

L’esmentada llei orgànica va entrar en vigor el gener de 1980 i desenvolupa, sobretot, les condicions dels referèndums per ratificar o modificar estatuts d’autonomia i per reformar la Constitució. Per aquesta via es va canalitzar el referèndum de reforma de l’Estatut el 2006. Les úniques limitacions que imposa són temporals: no es podran celebrar referèndums 90 dies abans i 90 dies després d’unes eleccions generals, autonòmiques o municipals o d’un altre referèndum, ni tampoc durant estats d’excepció i setge i els 90 dies posteriors a haver-se aixecat.

Notícies relacionades

¿Significa això que es podria celebrar un referèndum d’autodeterminació per aquest mecanisme? No sembla tan senzill. La votació hauria de comptar amb l’aval del Congrés, una cosa plausible amb els mateixos suports que segurament tindrà la investidura de Sánchez, però més complicat seria passar el filtre del Tribunal Constitucional, que ja ha avisat que no pot servir per preguntar per la secessió. Dos clars límits són els articles 1 i 2 de la Carta Magna, que estableixen que «la sobirania nacional està en el poble espanyol» i que l’Estat «es fonamenta en la indissoluble unitat de la nació espanyola, pàtria comuna i indivisible de tots els espanyols», cosa que tanca la porta a qualsevol referèndum d’independència.

Cosa diferent podria ser el compromís genèric que contempla el pacte PSOE-ERC: «S’ha d’abordar el debat sobre la forma en què els acords a què es pot arribar sobre el marc polític de Catalunya puguin ser ratificats pel poble català». Aquest document no explicita que es tracti d’un referèndum d’autodeterminació ni fixa la via legal per la qual es vehicularia la votació. L’Institut d’Estudis de l’Autogovern (IEA) ha rebut l’encàrrec d’elaborar un informe sobre quin pot ser el camí i l’objecte de la pregunta més viable per a un referèndum. No és el mateix preguntar sobre la independència que sobre el «futur polític», o sobre l’Estatut. En qualsevol cas, s’ha de recordar que l’article 92 de la Constitució parla d’un referèndum «consultiu», el que significa que, a priori, el resultat no tindria per què ser vinculant.

El precedent

A l’hemeroteca del procés vam trobar un precedent fa gairebé 10 anys. El 8 d’abril del 2014, una delegació del Parlament composta per Jordi Turull (CiU), Marta Rovira (ERC) i Joan Herrera (ICV-EUiA) van defensar de forma conjunta la petició de la Cambra catalana perquè l’Estat transferís les competències perquè la Generalitat pogués convocar una consulta sobre el futur polític de Catalunya. Es recolzaven llavors en l’article 150.2 de la Constitució, però el Govern de Mariano Rajoy els va respondre amb un escrit en què argumentava que celebrar referèndums és una «competència exclusiva» de l’Estat i que aquesta consulta era «merament especulativa».

El mateix Rajoy va pujar a la tribuna per replicar als diputats del Parlament: «La sobirania del poble, la sobirania espanyola, correspon a tots els espanyols, a tots. No hi ha sobiranies regionals, ni provincials, ni locals; no existeixen ni es poden crear, ni es podrien admetre, almenys amb aquesta Constitució». En un Congrés on encara no havien irromput ni Ciutadans ni Podem, la proposta va ser rebutjada per 299 vots en contra (PP, PSOE, UPyD, Fòrum Astúries i UPN), 47 a favor (CiU, Esquerra Plural, PNB, Amaiur, ERC, BNG, Nova Canàries, Compromís-Equo i Geroa Bai) i 1 abstenció (Coalició Canària). Aquell cop de porta va donar ales a la consulta del 9-N, de la qual aquest dijous ha fet nou anys.