Els comicis del 9 de juny
El PSOE oficialitza la candidatura de Ribera per a les europees
La cúpula socialista defensa el perfil de la vicepresidenta tercera del Govern central per seguir amb l’agenda verda des de Brussel·les
Els socialistes buscaven una candidatura amb capacitat de confrontar amb el PP

L’executiva del PSOE ha proposat la vicepresidenta tercera de Transició Ecològica, Teresa Ribera, per encapçalar la candidatura a les eleccions europees. El president del Govern central, Pedro Sánchez, va lloar el seu perfil verd i la seva capacitat per arribar a consensos per impulsar la seva candidatura, després de descartar-se la repetició de Josep Borrell.
"Si alguna cosa ha demostrat és que totes les propostes en matèria de canvi climàtic i política energètica que ha fet a escala nacional i europea han tirat endavant i han sigut bones", va argumentar la setmana passada per destacar la solució ibèrica per a la reforma del mercat elèctric. Així mateix, va posar en valor el seu compromís en la lluita contra el canvi climàtic i la va situar com un "referent" amb les "capacitats per poder aconseguir tot el que ella es proposi".
¿Aspirant a comissària?
L’objectiu del Govern central és que Ribera ocupi un càrrec de comissària relacionat amb l’energia o el medi ambient al pròxim Executiu europeu, si bé per ocupar aquest càrrec no cal presentar-se a les llistes electorals. Mentrestant, podrà continuar al Govern perquè no serà fins a la tardor, quan finalitzi el mandat de l’actual Comissió Europea, quan es repartiran els grans llocs.
Els socialistes celebraran un comitè federal aquest dissabte amb l’objectiu de ratificar la candidatura. Demà tindrà lloc el comitè de llistes, en què es proposarà la resta de noms que acompanyaran Ribera, a partir de les propostes elevades des de les diferents federacions.
A la direcció federal defensen que, amb aquesta candidatura, Ribera "continuarà frenant les temptacions retardistes o el rebuig de l’agenda verda per part de la dreta, defensant la màxima ambició i la justícia social en les polítiques climàtiques i el desenvolupament d’energies renovables com a motors de l’èxit de la Unió Europea, així com el que ha de regir el nou pacte per a la competitivitat industrial a la Unió". D’altra banda, lloen el seu perfil per ser capaç d’aconseguir consensos, "fins i tot amb el Partit Popular i malgrat la incomoditat d’alguns dels seus líders més significatius". Com a exemple, enumeren els pactes amb Andalusia per Doñana o amb la comunitat de Múrcia pel mar Menor.
Després de setmanes assegurant que assumiria el paper que li demanés el seu partit, Ribera va recollir el guant com "un honor" i va reconèixer la feina feta pel seu predecessor, Josep Borrell. "Volem més Europa, més justa i solidària, més social, verda i feminista. Sabem que aquesta és l’agenda que garanteix progrés i benestar", va assenyalar a través de la xarxa social X.
Notícies relacionadesEls socialistes buscaven un candidat amb capacitat de confrontar amb el PP, al donar per descomptat que enfocarà la campanya com un plebiscit. Una mena de segona volta de les generals, coincidint la campanya amb l’aprovació definitiva de l’amnistia, amb l’objectiu que les urnes censurin els pactes amb els independentistes i reforcin l’estratègia d’oposició d’Alberto Núñez Feijóo. Els comicis europeus, tradicionalment amb menys participació, solen castigar els partits al Govern.
Dels resultats de les eleccions europees també depèn com s’encararà el procés de renovació territorial al PSOE i les dates d’un congrés federal. La debilitat electoral és sinònim de debilitat orgànica i Sánchez és el primer que vol accelerar el relleu generacional al partit. La intenció és abordar després de les europees aquests conclaves, amb una àmplia renovació que es naturalitza com a part d’un "cicle vital complert".
- Nous títols i temporades Les 11 sèries que no et pots perdre aquest abril
- Previsió meteorològica Una vintena de comarques, inclosa la de Barcelona, en avís groc per intensitat de pluja
- Investigació científica L’Hospital del Mar descobreix per què el càncer de pàncrees és tan agressiu
- Indemnització rècord El Suprem eleva fins als 3 milions més interessos la indemnització pel dany neurològic causat per negligència mèdica en un part
- El Barça sobreviu a un malson
- Famosos El canvi radical d'Antonio Orozco després de pesar 127 quilos: "El meu metge em va dir que em podien passar cinc coses"
- Menys incidents La població de senglars a Collserola cau per la sequera i el control de fauna
- Polèmica editorial Anagrama es desvincula d’‘El odio’ i torna tots els drets del polèmic llibre a Luisgé Martín
- Jubilació Això és el que perds de pensió si decideixes jubilar-te abans de temps
- La policia mirarà milers de guanteres per veure si tens aquest objecte dins del cotxe (serà obligatori)