El tauler català

El Govern traspassarà l’R1 de Rodalies el 2025 i desencallarà 400 milions

L’avenç en matèria ferroviària és una de les quatre carpetes que ERC exigeix als socialistes de cara a aconseguir un acord per a la investidura d’Illa

El Govern traspassarà l’R1 de Rodalies  el 2025 i desencallarà 400 milions
2
Es llegeix en minuts
El Periódico

En plenes negociacions entre el PSC i ERC per a la investidura, el Govern s’afanya a saldar deutes pendents amb la Generalitat. El primer té a veure amb avenços en la densa carpeta de Rodalies, una de les quatre que, com va publicar EL PERIÓDICO, estan en el focus dels compromisos que els republicans exigeixen a la Moncloa que compleixi com a requisit previ per arribar a un acord que li permeti a Salvador Illa convertir-se en president. En concret, s’ha començat a posar dates al traspàs de línies i desencallat al voltant de 400 milions per reforçar el finançament de la xarxa ferroviària, el traspàs de la qual a la Generalitat amb la creació d’una empresa mixta va ser una de les principals cessions que va fer el PSOE a canvi del sí d’ERC a la investidura de Pedro Sánchez.

Segons l’acordat en la segona reunió de la comissió de seguiment del traspàs de Rodalies entre el Ministeri de Transports i el Departament de Territori, que es va celebrar en format telemàtic, l’R1, la línia del Maresme, començarà a transferir-se el gener del 2025, mentre que abans de finals de l’any que ve es tramitarà el de l’R3 entre El Papiol-Hospitalet-Vic i Puigcerdà i l’R2 entre Sant Vicenç de Calders i Barcelona. Abans del 31 de desembre hauria d’estar llesta la documentació i anàlisi tècnica de les tres línies. Fonts del Govern asseguren que es planteja el traspàs de dues línies més que fins ara no estaven dins del pacte: l’R4, entre Sant Vicenç de Calders i Manresa, i l’R16, que connecta Barcelona amb Tortosa i Ulldecona.

El finançament de la xarxa

També es va arribar a un "principi d’acord" per reforçar el finançament de la xarxa ferroviària catalana. La xifra no s’ha concretat perquè ha anat oscil·lant durant mesos i ha d’aprovar-se en la Comissió Mixta d’Assumptes Econòmics i Financers, tot i que es tracta d’al voltant de 400 milions, una quantitat que hauria de quedar definida en els "pròxims dies". La quantia correspon al traspàs dels fons necessaris per cobrir el dèficit d’explotació del servei el 2023, el pagament del deute del Pla d’Acció entre 2016 i 2023, els nous serveis de Rodalies Lleida i els plans alternatius de transport.

Més inconcreció hi ha sobre l’empresa pública de gestió mixta però amb presidència de la Generalitat que haurà de substituir Renfe per prestar el servei de Rodalies. "S’estan fent els primers passos en la definició dels elements substancials com a pas previ per poder determinar la seva forma jurídica", afirmen des del ministeri. La Generalitat està treballant en una proposta inicial d’estatuts que hauria d’estar acabada a l’octubre.

Notícies relacionades

El Govern de Pere Aragonès ha convertit Rodalies en vaixell insígnia del seu mandat denunciant el dèficit d’inversió i l’acumulació d’incidències i retards, mentre que la part estatal replica que des que el PSOE és a la Moncloa s’ha accelerat el ritme de les inversions. Abans d’anar-se’n del Palau de la Generalitat, l’executiu d’ERC vol exhibir que el traspàs està encarrilat.

El compliment del firmat anteriorment és una reclamació que els republicans han posat sobre la taula dels socialistes per encaminar un pacte per a la investidura d’Illa que pivota, sobretot, sobre si s’arrenca un model de finançament singular per a Catalunya. "Hem fiat massa", asseguren fonts de la cúpula d’ERC, que constaten com la seva militància, que haurà de rubricar qualsevol aliança, manifesta "escepticisme" sobre les promeses del PSC i el PSOE.

Temes:

Rodalies