"Actor determinant" al Prat
El preacord entre el PSC i ERC inclou el compromís perquè Catalunya participi en la gestió de l’aeroport. I desincentiva el projecte del Hard Rock.
Després de la fumata blanca arriba el moment del negre sobre blanc, el que serà escorcollat per la militància d’ERC per al seu veredicte definitiu divendres. Els republicans i els socialistes han fet públic l’escrit del preacord al qual han arribat a canvi de la investidura de Salvador Illa. Un document que té com a eix troncal un nou model de finançament –que ERC defineix com "concert econòmic solidari"– que suposa un terratrèmol en termes polítics, però també tècnics, i que pretenen concretar durant el primer semestre del 2025.
Però, més enllà d’aquesta carpeta d’alt calibre, les dues parts han segellat consensos significatius per a l’agenda del nou Govern, especialment en matèria d’infraestructures. Es desincentiven projectes com el del Hard Rock, que va marcar la caiguda de la passada legislatura, i es recull la vocació de comptar amb un nou model de gestió de l’aeroport del Prat en el qual la Generalitat pugui participar en la presa de decisions.
El document fixa el primer semestre del 2025 com a termini perquè es formalitzi el nou model de finançament via comissió bilateral entre l’Estat i la Generalitat i les reformes legislatives que siguin necessàries, així com que es començarà recaptant el 100% de l’IRPF el 2026 per continuar amb la resta de tributs. Però no es determina en quants anys l’Agència Tributària de Catalunya acabarà sent la que "gestioni, recapti, liquidi i inspeccioni" tots els impostos que paguen els catalans, a excepció dels de caràcter local, cosa que ERC entén que suposa la sortida del règim comú. Sigui com sigui, els canvis legislatius s’han agendat per a l’any que ve.
Tampoc queda clar com es calcularà l’aportació a l’Estat pels serveis prestat una vegada que la Generalitat recapti tots els impostos, que s’establirà "a través d’un percentatge de participació en els tributs". I, sobre la quota de solidaritat, l’única referència que es fa és que ha d’estar "limitada" pel compliment del principi d’ordinalitat. Es planteja també la creació d’un consorci per monitoritzar l’execució de les inversions de l’Estat a Catalunya.
La paraula "ampliació" de l’aeroport del Prat s’evita, tot i que es manté la comissió tècnica per explorar un model que li permeti "guanyar capacitat" amb noves connexions intercontinentals. També s’explicita el compromís perquè la Generalitat participi en la gestió de la infraestructura exercint un rol d’"actor determinant" en la presa de decisions.
El primer punt de l’acord reconeix la necessitat d’arribar a acords per resoldre el conflicte polític que siguin "ratificats per la ciutadania". A partir d’aquest diagnòstic, que recull també l’essència de l’acord de claredat impulsat en solitari pel Govern d’Aragonès.
- Dos clubs de BCN repeteixen al top 10 mundial del 2024
- El jesuïta Peris, davant el jutge per la denúncia d’un abús no prescrit
- Tres hores que van canviar el Barça
- Dos milions de catalans es beneficiaran de la llei de salut bucodental
- El Govern agilitzarà els 10 tràmits ‘online’ més utilitzats per a la sol·licitud d’ajudes
- Shopping Black Friday 2022: les millors ofertes d’Amazon
- SHOPPING Helly Hansen té les millors rebaixes d’hivern: ¡a meitat de preu!
- Com més població, més recursos
- L’Advocacia de l’Estat veu compatible la condemna del procés i l’amnistia
- Trapero aposta per un increment dels Mossos per rebaixar el crim