La candidatura afí a Rovira nega que Junqueras estigués aïllat a ERC
Vilaret defensa que totes les decisions han sigut "compartides" amb l’expresident

Les acusacions de dissabte d’Oriol Junqueras a Marta Rovira han encès les primàries d’ERC. Tant és així que la candidatura afí a Rovira, Nova Esquerra Nacional, s’ha llançat a tractar de desmentir punt per punt els retrets que l’expresident del partit va llançar el cap de setmana contra la secretària general. Si l’argument principal de Junqueras és que des que va entrar a la presó el 2017 se’l va aïllar de les grans decisions del partit, els afins a Rovira neguen la major: "No se li va amagar res".
L’encarregada ahir de replicar l’expresident del partit va ser Marta Vilaret, actual dirigent d’ERC, negociadora clau de la llei d’amnistia i persona de confiança de Rovira. En declaracions a RAC1, Vilaret va defensar que Junqueras sempre va estar al corrent de tot el que passava al partit i que, per tant, no se’n pot desvincular: "Aquest aïllament no va passar mai. No hi havia estructures paral·leles, les decisions eren compartides i avalades tant pel president com per la secretària general".
Vilaret es va posar a ella mateixa d’exemple. El 2018 va entrar a la direcció del partit per enfortir la lluita de l’organització contra les causes del procés que se li acumulaven als jutjats. Una de les seves tasques, va assegurar, va ser fer d’"enllaç" entre Junqueras i Rovira perquè no es perdés el fil entre els dos malgrat que un estava empresonat pel referèndum de l’1-O, i l’altra era a Suïssa per evitar tenir la mateixa sort.
Una de les grans acusacions que Junqueras va llançar dissabte és que un grup de dirigents, entre ells Rovira i Vilaret, dirigien el partit al marge de la direcció i del consell nacional. Tenien, va dir, un grup de Signal que es deia Pa amb tomàquet. Vilaret va negar de nou la major, assegurant que aquest era un més dels "centenars de grups" que tothom té en les aplicacions de missatgeria instantània com WhatsApp, Telegram o Signal. "Aquest grup no era cap direcció paral·lela", va insistir.
El que intenta Nova Esquerra Nacional –ja ho va fer dilluns una altra dels seus membres, Teresa Jordà– és combatre un dels pilars de l’estratègia de Junqueras per recuperar la presidència del partit, que és defensar que ell no va participar en les decisions estratègiques ni en les polèmiques que han portat ERC fins a la situació de crisi actual. La candidatura afí a Rovira –que rebutja l’etiqueta de rovirista– repeteix una vegada i una altra que com no n’havia de saber res Junqueras si ha sigut durant 13 anys el líder de l’organització i, encara avui, té dirigent afins a l’executiva. Vilaret va evitar dir que l’expresident d’ERC sigui una mentider, però sí que va lamentar que s’està "embrutant" el partit.
Les primàries d’ERC s’estan enverinant cap al debat de si Junqueras és responsable o no de les vicissituds del partit en els últims anys que han portat ERC a la situació actual: cicle electoral negatiu, pèrdua de la Generalitat i fractura interna.
- Aquest dilluns 24 de març Un autocar salva una menor sota un pont de l’AP-7 després d’un intent de suïcidi
- Seguretat comunitària La UE demana que els europeus s'aprovisionin amb subministraments d'emergència davant una possible guerra o crisi climàtica
- Investigació La companyia catalana Parlem va presentar al Barça un projecte gairebé idèntic al del moldau Birladeanu una setmana abans de registrar-se New Era a Espanya
- ChatGPT La IA aposta per aquest barri de Barcelona per viure: "On tradició i modernitat es troben"
- Serà nomenat avui El Govern fitxa el gerent de Serveis Socials de la Diputació de Barcelona per dirigir la DGAIA
- Educació a Catalunya Illa justifica amb el descens d’alumnes que es tanquin 111 línies de l’escola pública
- Seguretat comunitària La UE demana que els europeus s'aprovisionin amb subministraments d'emergència davant una possible guerra o crisi climàtica
- ANÀLISI El xat de seguretat dels homes de Trump filtrat revela una estratègia contra Europa
- La Volta viu a ritme de bonificació abans de la Molina
- La coherència de la rebaixa fiscal d’Illa