El Govern destinarà 710 milions per millorar les carreteres de Catalunya

La inversió acordada per Puente i Paneque per a l’AP-2, l’AP-7, l’Eix Pirinenc i la Ronda Nord s’aprovarà dimarts / La consellera posa en marxa el pla Endreça contra el vandalisme a Rodalies

El Govern destinarà 710 milions per millorar les carreteres de Catalunya
3
Es llegeix en minuts
Juan Ruiz Sierra
Juan Ruiz Sierra

Periodista

ver +

Óscar Puente i Sílvia Paneque es van reunir ahir durant gairebé dues hores a Madrid. En plena efervescència per la recent investidura del socialista Salvador Illa com a president, el ministre de Transport i la consellera de Territori van coincidir que la trobada marca una "nova etapa" en les relacions entre el Govern central i la Generalitat. Més enllà de les grans paraules, la cita, la primera d’aquest tipus entre els dos dirigents, va servir per acordar iniciatives concretes: el pròxim Consell de Ministres, que tindrà lloc dimarts de la setmana que ve, aprovarà una inversió de 710 milions d’euros per millorar tres importants infraestructures viàries catalanes.

D’una banda, la connectivitat de l’AP-2 i AP-7 amb una inversió de 250 milions d’euros. De l’altra, la construcció de la Ronda Nord (200 milions), el tram d’uns sis quilòmetres destinat a unir Terrassa, Sabadell i Castellar del Vallès, que donarà continuïtat al corredor de la B-40. I per últim, la "funcionalitat" de l’anomenat Eix Pirinenc (N-260), a través d’actuacions valorades en 260 milions d’euros.

Transferències anuals

Segons el pacte, la Generalitat serà l’encarregada de redactar els projectes i licitar i executar les obres en aquestes infraestructures. L’Estat, per la seva banda, aportarà els fons a través de transferències anuals. Però la reunió d’aquest dimecres entre el ministre i la consellera va servir també per posar en marxa el pla Endreça de Rodalies, que emula l’executat a Barcelona per l’alcalde Jaume Collboni, un paquet de mesures "urgents" per lluitar contra el vandalisme –ja siguin grafitis o robatoris de coure– en trens i estacions, l’accessibilitat a les estacions i el manteniment de les infraestructures.

El pla també inclou "la millora de la informació" que es dona al ciutadà quan hi ha incidències en el servei. "Pensem que avui hi ha tecnologia per poder fer-ho d’una manera més àgil i que el ciutadà pugui decidir si busca un transport alternatiu o si s’espera", va manifestar la consellera. Segons va poder saber EL PERIÓDICO, els contactes amb el Departament d’Interior per garantir la col·laboració de les policies locals i dels Mossos d’Esquadra, així com els encarregats de Renfe i Adif, ja estan en marxa perquè es pugui aplicar al més aviat possible, prèvia aprovació al Consell Executiu.

Pel que fa al traspàs de Rodalies, la consellera va assegurar que "properament" es reunirà la comissió de seguiment i es farà una reunió amb les associacions sindicals de Renfe i Adif. "He traslladat al ministre nostre compromís amb la col·laboració institucional. Serem lleials, però exigents", va assenyalar Paneque després de la reunió, celebrada a la seu del Ministeri de Transports. "Aquesta nova etapa ha començat amb molt bon peu i això serà molt beneficiós per a Catalunya i per al conjunt d’Espanya. La reunió anuncia la continuïtat en el treball que portarem a terme", va explicar Óscar Puente.

Col·laboració institucional

Paneque i Puente tenen importants i complexos assumptes per abordar els pròxims mesos. En especial, el traspàs integral de Rodalies, pactat entre el PSOE i ERC el novembre passat a canvi del suport dels republicans a la investidura de Pedro Sánchez. Sense acordar de moment nous avanços, el ministre i la consellera es van comprometre a complir el calendari que hi havia previst. A finals d’aquest any haurien de tenir una proposta conjunta sobre els estatuts del nou operador del servei ferroviari.

Notícies relacionades

Segons indiquen fonts del Govern català, el Departament de Territori ja està treballant en l’elaboració de "dos o tres" models diferents, per després poder analitzar-los amb el Ministeri de Transports i arribar a una proposta conjunta abans del 31 de desembre, per complir d’aquesta forma el que recull l’acord amb ERC, que també assenyala que la nova Rodalies tindrà un consell d’administració amb representació paritària de l’Estat i la Generalitat, però amb un president que ostentarà vot de qualitat en cas d’empat i que serà proposat per l’Administració catalana.

A mitjans de febrer, però, quan el Govern encara estava en mans dels republicans, amb Pere Aragonès com a president, la Generalitat i el Ministeri de Transports van anunciar que es donaven sis mesos per elaborar els estatuts i pactar els òrgans de govern de l’operadora, un termini que va concloure fa dues setmanes. Tot i així, ja fa mig any Puente va evitar enganxar-se els dits. "Prometre terminis és gairebé sempre equivocar-se", va dir llavors.