Deficiències en un contracte causen problemes a Salvament Marítim

A la UTE adjudicatària de la gestió dels serveis aeris d’emergències de Galícia, València i les Canàries li falten autoritzacions i un avió.

Deficiències en un contracte causen problemes a Salvament Marítim
3
Es llegeix en minuts

Fa 14 mesos, Salvament i Seguretat Marítima, organisme dependent del Ministeri de Transports, dirigit per Óscar Puente, va atorgar un contracte per realitzar serveis aeris d’emergències i seguretat marítima des de tres bases a la unió temporal d’empreses (UTE) formada per la companyia d’origen malagueny World Aviation i Elit’Avia, proveïdor internacional de vols amb seu a Malta (país conegut per la seva laxitud fiscal dins de la Unió Europea). Des d’aleshores, l’actual contractista s’ha trobat amb diverses dificultats per prestar els serveis de vigilància i rescat al mar durant 24 hores tots els dies de l’any a les seus de les Canàries, Galícia i València, com exigeix el contracte que es van adjudicar. La investigació realitzada conjuntament per Actius, diari econòmic de Prensa Ibérica amb La Provincia, ha revelat diverses deficiències en l’operativa d’un contracte en el qual es barreja un període de transició entre companyies, l’absència en el servei d’un avió de titularitat pública i la suposada falta de personal de cara a poder operar els avions.

Una UTE que s’estrena.

El 27 de juliol del 2023, Salvament Marítim va atorgar la licitació a la UTE que s’havia d’encarregar per primera vegada de la gestió del contracte de serveis aeris d’emergències i seguretat marítima, substituint l’empresa alacantina Avincis, companyia que, després de diversos canvis en el seu capital i de nom, havia operat el servei durant els últims trenta anys.

Alerta de deficiències.

L’informe tècnic que valora la idoneïtat de l’oferta va advertir de deficiències de la proposta, posant èmfasi en l’escassetat de personal i en la falta d’informació sobre els mitjans tecnològics que aporta al servei. Així, el comitè de valoració va atorgar a la proposta una puntuació final de 24,5 punts sobre els 40 possibles.

Preparació complicada.

No obstant, tant World Aviation com Elit’Avia iniciaven un període de preparació interna que requeria, entre altres coses, que l’empresa malaguenya aconseguís el certificat d’operador aeri especial (COE) que l’habilitava per operar en escenaris com els del rescat aeri. AESA, organisme públic espanyol responsable de l’ordenació, supervisió i inspecció de la seguretat del transport aeri i dels sistemes de navegació, va atorgar el COE a World Aviation al juliol, de manera que la UTE va decidir començar a operar els vols prenent el testimoni d’Avincis. Començava llavors la transició del contracte, un període de sis mesos en els quals la UTE havia de conviure amb l’anterior adjudicatari. Va ser llavors quan, segons les fonts consultades, van començar les deficiències en el funcionament del servei a la base de Las Palmas que parlen de falta de personal.

No obstant, Salvament reconeix que World Aviation va sol·licitar al setembre una autorització per poder operar en els períodes de descans, en condicions excepcionals i quan hi ha en risc vides humanes. "Espera rebre la contestació de les autoritats", afirmen des de l’entitat.

Problemes de convivència.

Avincis encara no ha tornat un dels tres avions de titularitat pública amb què s’opera el servei. La companyia assenyala que l’avió Airbus CN235 "es troba en la fase final de manteniment". En aquest sentit, tant Salvament Marítim com World Aviation asseguren que aquest incident està "dificultant la transició del contracte i ha obligat a utilitzar unitats de suport per cobrir la totalitat del servei".

Notícies relacionades

Crisi a les Canàries.

Fins al gener del 2025, pels terminis del període de convivència entre l’antic i el nou adjudicatari, la UTE formada per World Aviation i Elit’Avia no podrà operar en solitari els avions que el plec li adjudica. Encara queda pendent d’aclarir els termes societaris de les dues companyies. Mentrestant, el període de transició entre les companyies coincideix amb l’onada de caiucs que arriben a les Canàries des del Senegal des de l’estiu del 2023. En els últims tretze mesos han arribat a les Illes 62.210 persones a bord de 907 barquetes precàries. L’avió de Salvament Marítim intervé directament en les tasques de localització de caiucs i pasteres, de manera que suposa una eina crucial per als rescats.

Temes:

Malta Espanyol