"La ‘comissaria de la dona’ permetrà un abordatge integral de la violència de gènere"

La consellera de Interior, Núria Parlon.

La consellera de Interior, Núria Parlon. / Ferran Nadeu

4
Es llegeix en minuts
Júlia Regué
Júlia Regué

Cap de la secció de Política.

Especialista en política.

Ubicada/t a Barcelona

ver +
Albert Sáez
Albert Sáez

Director d'EL PERIÓDICO

ver +
Germán González
Germán González

Periodista.

ver +

¿Com es concreta la creació de la comissaria de la dona?

Amb la comissaria de la dona volem abordar de manera integral la violència de gènere i les agressions sexuals, que són delictes que s’expressen per qüestió de sexe i gènere. Fins ara teníem les àrees d’atenció a les agressions sexuals i ara farem una comissaria central que estarà liderada per una comissaria amb una línia de comandament directe cap a les regions policials i les àrees bàsiques d’atenció policial. Així, farem un seguiment de les denúncies i l’acompanyament de manera integral, a més de la investigació prèvia i preventiva.

¿Com pot millorar l’acompanyament a les víctimes?

El marge de millora és total. Primer tens una comissaria central que lidera l’estratègia policial i després pots acompanyar la víctima en la gestió de la denúncia i fer-ne un seguiment. Hi ha situacions que no es gestionen del tot bé i s’acaba revictimizant la víctima. Per això s’ha de reforçar aquest entorn de confiança amb Mossos i professionals que puguin donar suport psicològic a la denunciant. A més, comptem amb el suport de la Conselleria d’Igualtat i Feminisme per crear una estructura que en permeti l’abordatge integral.

El seu departament també s’ha de coordinar amb altres conselleries, com la de Territori, per exemple, per elaborar el pla Endreça de Rodalies. ¿Quines mesures té previstes Interior?

Ens toca garantir el bon funcionament de la seguretat en el transport públic. És veritat que hem tingut una sèrie d’incidències i vandalisme on hi ha una responsabilitat de Renfe a l’hora de tenir la seva pròpia vigilància, però sí que hi ha una funció d’investigació pròpiament criminal quan es produeixen accidents d’aquest tipus.

Parlem de trànsit. Hi ha un repunt de la mortalitat vinculada a temes relacionats amb el transport i col·lectius vulnerables. ¿Com ha canviat el mapa de l’accidentalitat i quines són les prioritats del Departament d’Interior en aquest àmbit?

Hem tingut un setembre i un inici d’octubre molt negatius, amb més morts dels col·lectius vulnerables en la mobilitat, que són els motoristes, ciclistes i vianants; també un usuari de patinet. Hem d’insistir en la part preventiva i pedagògica amb campanyes que havien funcionat molt bé, com la de control de la velocitat, a més del sistema de radars. Hem d’extremar la precaució, amb formació a demanda en centres educatius i prevenció de la gent gran.

Amb l’increment de les entregues d’últim quilòmetre, ¿s’han d’implementar controls per als transportistes, com ara vigilar el cansament al volant?

En els controls del transport de mercaderies ja s’inspecciona el tacògraf dels camioners per veure les hores que condueixen. S’ha de continuar fent i tenim els controls de trànsit ben calculats. L’AP-7 és un dels llocs on tenim més pas de camions de transports i hi ha una sèrie de problemàtiques i accidents vinculats a l’activitat econòmica.

¿La taxa d’alcoholèmia ha de ser 0,0?

Notícies relacionades

Estic d’acord amb aquesta mesura, amb tot el que serveixi per evitar i dissuadir que la gent perdi la vida a les carreteres per la negligència de beure més del compte. Com més reduïda sigui la taxa, millor.

Una de les coses per les quals vostè es va caracteritzar com a alcaldessa de Santa Coloma de Gramenet és que va ser implacable amb les ocupacions delinqüencials. ¿Aplicarà algun canvi en els protocols en casos de desnonament?

Hi ha un discurs que és molt trampós i molt pervers, del qual hem de fugir. Per una banda, Catalunya i tot Espanya tenen un problema en relació amb l’accés a l’habitatge, encara més cru per als col·lectius que tenen pocs recursos. És inviable que la gent hagi de destinar més del 30% o del 35% dels seus ingressos a tenir un sostre per viure bé. Per altra banda, hi ha una associació, per a mi perversa, que és dir que la majoria d’ocupacions que es produeixen són a causa de la vulnerabilitat social, perquè hi ha molta gent vulnerable que no ocupa i se li ha de garantir el dret a una vivenda digna. Aquí ja hi ha mesures decidides que es volen impulsar des del Govern de la Generalitat. Però també existeix l’ocupació delinqüencial, relacionada amb activitat criminal, com plantacions de marihuana, que a Catalunya s’ha arribat fins i tot a duplicar en relació amb la resta de l’Estat. No ho podem confondre, seria injust i estigmatitzador per als col·lectius vulnerables i estaríem amagant un problema real i que no pot quedar només evidenciat per aquells que volen barrejar-ho tot i fer veure que tenim un problema d’immigració, de delinqüència, etc. Davant d’aquelles ocupacions delinqüencials que creen greus problemes de convivència, aquelles que estan relacionades amb activitats il·lícites, s’ha d’aplicar tot el pes de la llei.

Temes:

Renfe Rodalies