Renfe vol vendre a l’Índia tots els trens que retiri en una única operació

Sánchez afirma que el Govern "acompanyarà les empreses espanyoles" en el projecte ferroviari del país asiàtic, amb un ample de via similar a l’espanyol

Renfe vol vendre a l’Índia tots els trens que retiri en una única operació
3
Es llegeix en minuts

La flota de trens de Renfe està en plena renovació i busca sortides per al seu material sobrant. Una de les opcions és vendre paquets a diferents països amb els trens que vagi traient de circulació, però el que més interessa a la companyia pública és arribar a un gran acord per tancar-ho tot en una sola operació. El principal client potencial per fer-ho és l’Índia i sobre això s’ha parlat en el viatge del president del Govern central, Pedro Sánchez, al país asiàtic. El ministre de Transport, Óscar Puente, l’ha acompanyat amb el ministre d’Indústria, Jordi Hereu, que s’han vist amb empreses del sector i els seus homòlegs indis.

L’Índia té un gran camí per recórrer en infraestructures i l’alta velocitat és una altra de les oportunitats en el seu procés de reindustrialització. Els seus trens més ràpids arriben a un màxim de 140 km/h i la seva tecnologia està desfasada, per la qual cosa els trens que retiri Renfe tindrien una segona vida encara al país. En cas de tancar-se aquesta operació, aconseguiria un compromís d’adquisició del material en un període d’entre tres o quatre anys.

Talgo i CAF són algunes de les que han assistit a aquest viatge per fer-se un lloc en els projectes ferroviaris. El seu avantatge és que l’ample de via de l’Índia és similar a l’espanyol, i per tant, amb una senzilla adaptació seran compatibles.

"Hi ha empreses espanyoles que són líders globals i ells necessiten infraestructures", va explicar Sánchez a Bombai, capital econòmica de l’Índia, per fer balanç del seu viatge eminentment comercial. El cap de l’Executiu va destacar que no només hi ha empreses privades, sinó "també empreses públiques que poden impulsar totes els projectes que té en ment el Govern de l’Índia. Les acompanyarem en aquests objectius".

Aeroports

Els aeroports són una altra finestra d’oportunitat. S’estima que l’Índia construirà en els pròxims anys fins a set aeroports anualment per pal·liar el dèficit d’un ferrocarril lent i un país amb grans distàncies. "És un moment molt oportú i potencialment profitós per a les empreses espanyoles que vulguin invertir en l’Índia construint aeroports", va assenyalar Sánchez. No va esmentar Aena, però l’empresa pública jugaria amb l’avantatge que l’Índia no compta amb un sol operador per gestionar els aeroports.

Per potenciar el desembarcament d’empreses a l’Índia, incloses les públiques, Pedro Sánchez va participar ahir a Bombai en un fòrum empresarial amb alguns dels principals directius dels dos països.

Amb una població de 1.400 milions d’habitants i una creixent fortalesa econòmica, l’Índia és la cinquena potència mundial, amb previsió de ser tercera el 2030, sol per darrere dels Estats Units i la Xina. D’D’aquí prové la comesa de Sánchez en aquest viatge per donar suport a les grans inversions i enfortir les relacions polítiques i comercials. Aquest suport l’ha transmès per empènyer a favor de Navantia el contracte per a la construcció de submarins.

Notícies relacionades

Sobre aquest contracte, pel qual Navantia pugna amb l’alemanya ThyssenKrupp Marine Systems (TKMS), el president del Govern no va voler aixecar massa expectatives. "Creiem que Navantia compleix les condicions de preu més competitiu i de millor qualitat per complir les expectatives", va dir. Manifestant la seva esperança que el Ministeri de Defensa indi es decanti per Navantia, va concloure que "no depèn de nosaltres, sinó del Govern indi".

Altres fonts de la Moncloa expliquen que aquest tipus de contractes tenen vida pròpia. El mateix Sánchez va voler posar el focus en altres projectes, remarcant que l’Armada està interessada a reforçar el seu sector naval i allà "Navantia també té grans oportunitats presents i futures". Segons fonts de la Moncloa, el Govern indi està interessat a adquirir noves fragates i corbetes.