El Govern promet a ERC complir els acords per lligar els comptes
Paneque assumeix que el traspàs de Rodalies i el finançament singular seran les demandes prioritàries dels republicans

El Govern i representants d’ERC es van reunir la setmana passada per abordar la salut de l’acord d’investidura que la dues parts van firmar a l’agost per a la investidura del president Salvador Illa. Una trobada que, segons la part governamental, va servir per greixar les relacions i ratificar davant els republicans que compliran el pacte en qüestions tan sensibles com el traspàs de Rodalies i el finançament singular. A canvi, el Govern espera tenir el suport d’ERC als pressupostos del 2025 per aprovar-los "al més aviat possible".
L’encarregada d’explicar la reunió va ser la consellera i portaveu de l’Executiu català, Sílvia Paneque, en la compareixença després de la reunió del Consell Executiu: "El Govern està compromès a complir l’acord d’investidura en els terminis que s’havien pactat". Segons la seva versió, els republicans els va preocupar que es compleixin el "calendari" del pacte i se’ls va assegurar des de la Generalitat que no hi hauria problema. Fonts d’ERC són menys optimistes i exposen que va ser un mer contacte "preparatori" –es va celebrar al Parlament– de cara a celebrar una trobada molt més formal al desembre. "Era una reunió preparatòria, no de seguiment. La portaveu no deu estar ben informada", va exposar una veu autoritzada dels republicans.
Notícies relacionadesTot i que la consellera Paneque no va voler entrar en detalls, si el Govern vol complir el pacte ha de prendre les primeres concrecions sobre dos temes clau: el traspàs de Rodalies i el finançament singular. Sobre la primera qüestió, hauria de crear l’operadora mixta que gestionarà el servei i, a més, exigir a l’Estat el traspàs de les primeres línies a la Generalitat (la primera, l’R1). Sobre el finançament, ERC exigeix que es potenciï l’Agència Tributària de Catalunya i se la prepari per recaptar l’IRPF el 2026. Segons el Govern, no hi haurà problema.
Que des de la Generalitat es posi èmfasi en què es complirà el pacte d’investidura amb els republicans no és casualitat. La qüestió és que els tres candidats que aspiren a liderar ERC –Oriol Junqueras, Xavier Godàs i Helena Solà– van assegurar que seran molt exigents amb els socialistes perquè compleixin els acords i que, si no, els retiraran el suport. Tots tres interpreten que això és el que els exigeix la militància. Si compleixen la seva paraula, això endurirà la negociació dels pressupostos entre ERC i el Govern.
- Successos Roben un mòbil d’un restaurant de Barcelona i els atrapen perquè el telèfon està en xinès
- Sequera a Catalunya Estat dels embassaments avui a Catalunya: puja el nivell de les reserves
- Catalunya Ràdio 'Que no surti d'aquí' cancel·la la seva emissió aquest dimarts després de la polèmica amb Ter Stegen i deixa a l'aire la seva continuïtat
- Consell de Ministres Aquestes són les mesures que contempla la llei d’alcohol i menors que ha aprovat el Govern central
- Finançament autonòmic Catalunya torna a demanar 8.479 milions al FLA després de l’acord per la condonació del deute
- Escapades 6 viatges que hauries de fer després de complir 50 anys
- Catalunya Ràdio 'Que no surti d'aquí' cancel·la la seva emissió aquest dimarts després de la polèmica amb Ter Stegen i deixa a l'aire la seva continuïtat
- Finançament autonòmic Catalunya torna a demanar 8.479 milions al FLA després de l’acord per la condonació del deute
- A Barcelona La Fiscalia creu que la decisió de la pacient que va demanar l’eutanàsia és «ferma, lliure i autònoma»
- Sistema ferroviari Junts forçarà una votació al Parlament perquè Illa comparegui pel caos de Rodalies