Aldama admet que va cobrar per obtenir contractes de Transports

La defensa de l’empresari aporta al Suprem "documentació abundant" sobre les presumptes comissions d’Ábalos

Aldama admet que va cobrar per obtenir contractes de Transports
2
Es llegeix en minuts
Cristina Gallardo
Ángeles Vázquez
Ángeles Vázquez

Periodista

Especialista en Tribunals i Justícia

ver +

El comissionista de la trama Koldo, Víctor de Aldama, ha presentat davant el magistrat de la Sala Penal del Tribunal Suprem Leopoldo Puente un document de 37 pàgines en què admet que va ingressar dues "comissions" de gairebé 100.000 euros, de les empreses Levantina Ingeniería y Construcción i Grupo Azvi. Aldama va assegurar que aquests pagaments s’haurien realitzat gràcies a la seva intermediació perquè aquestes empreses obtinguessin adjudicacions milionàries del Ministeri de Transports, llavors dirigit per José Luis Ábalos.

Aldama també va assenyalar el Grupo Azvi, companyia presidida per Manuel Contreras Caro, que va mantenir també relacions comercials amb Aldama, que destaca que aquesta companyia va ser adjudicatària entre el 2018 i el 2021 de diversos contractes d’obra pública licitada pel Ministeri de Transports.

Assegura el document que aquesta constructora va realitzar el 9 d’octubre del 2019 un pagament de 18.000 euros a l’empresa Pilot Club Natación, de Sevilla, i l’objecte social del qual era el de compravenda de béns immobiliaris. En realitat, explica l’advocat de l’investigat, José Antonio Choclán, "es va tractar d’un pagament realitzat a Víctor de Aldama, que havia adquirit el 2016 el club de natació a través de la societat Pilot Real Estate, com a compensació per l’obra pública adjudicada amb la seva mediació." En l’escrit, l’expresident del Zamora CF destaca que el Grupo Azvi "va participar en l’obra del Tren Maia del ferrocarril a Mèxic, que es va forjar en la visita de la delegació espanyola a Ciutat de Mèxic, organitzada per Aldama".

L’obra de remodelació del Club Nàutic de Sevilla va ser realitzada finalment per la societat Levantina Ingeniería y Construcción SL, que segons el comissionista "va obtenir habitualment de la Direcció General de Carreteres" l’adjudicació de contractes públics. Durant l’etapa de gestió d’Ábalos aquests contractes, completa Aldama, "van ser d’un import de 128 milions d’euros".

Aldama reconeix que va rebre 77.500 euros de José Ruz, l’amo de Levantina Ingeniería y Construcción SL. A més, el comissionista va assenyalar tres empreses més, que segons la seva versió van realitzar obres als seus immobles "sense contraprestació". Es tractaria, sempre segons Aldama, de "Lantania SAU, que es va ocupar de les obres de demolició de l’edifici del carrer Juan Pérez Zúñiga, número 18; de l’esmentada Levantina Ingeniería y Construcción SL, que va intervenir en les obres del club de natació de Sevilla, i Ortiz, Construcciones y Proyectos SA, en el condicionament de la nau número 3 a San Agustín de Guadalix, carrer Cancheras".

Compra d’un pis

Notícies relacionades

La defensa del comissionista va aportar documentació en el Tribunal Suprem que revela que el que fos secretari d’Organització del PSOE li va reclamar la compra d’un pis de gairebé dos milions d’euros al passeig de la Castellana de Madrid, a canvi de contractes d’obres. El dossier de 37 pàgines, a què ha tingut accés aquesta redacció, inclou "abundant documentació" sobre el pagament de les comissions esmentades.

Entre aquestes figura que el comissionista "va projectar" amb Ábalos "una operació per adquiririr sense contraprestació l’immoble del passeig de la Castellana número 164 de Madrid", propietat de l’empresari. Segons la versió de l’empresari imputat, seria una "garantia a favor d’Ábalos del compliment per part de determinades constructores del compromís d’abonar comissions si els adjudicàven determinats contractes públics", que estarien "preadjudicats, és a dir, decidits abans de la licitació".