El Govern llança un pla per millorar la informació a Rodalies en dos anys

El pla Endreça és un paquet de mesures urgents a la xarxa ferroviària que persegueix oferir més comunicació als passatgers i aconseguir més seguretat en estacions i trens

El Govern llança un pla per millorar la informació a Rodalies en dos anys
3
Es llegeix en minuts
Sara González
Sara González

Periodista

Especialista en Política

ver +

Més i millor informació al passatger, una seguretat més gran en estacions i trens, rentada de cara de les infraestructures en matèria de neteja i il·luminació i indicadors per avaluar el grau de compliment dels objectius. Aquests són els quatre eixos sobre els quals pivotarà el pla de mesures urgents a Rodalies que avui detallarà el Govern i que, segons ha pogut saber EL PERIÓDICO, tindrà un termini d’execució de dos anys.

Informalment batejat com el pla Endreça en l’àmbit ferroviari –manlleva el nom del programa de millora de l’espai públic a la ciutat de Barcelona–, es tracta d’una estratègia de posada al punt de les instal·lacions que transita en paral·lel al traspàs de Rodalies, que la Generalitat té a la seva agenda que rebi un reconeixement en el primer tram de l’any.

Dècades de desinversió

El president Salvador Illa se la juga aquest 2025 amb la negociació del finançament, però també amb el funcionament dels trens una vegada aquests passin a ser finalment una missió de l’Administració catalana.

En el Govern són realment ben conscients de la mala percepció que tenen els usuaris sobre el funcionament dels trens a Catalunya després de dècades de desinversió, que L’Executiu central està mirant de revertir amb les obres que estan en marxa en aquests moments. Les conseqüències d’aquesta intervenció per als passatgers d’algunes línies és inevitable i s’afegeixen a l’historial de retards, per la qual cosa un dels objectius de l’Executiu és que els viatgers notin una millora de la informació que se’ls proporciona en totes les estacions –siguin grans o petites– sobre la circulació perquè, en casos d’avaries i demores, puguin saber quin marge de maniobra tenen i prendre decisions. La incertesa sobre si un tren passarà o no i quan sol ser una de les principals queixes.

També es busca mirar de fer front al vandalisme, especialment al robatori de coure. Catalunya concentra el 42% d’aquest tipus de furt en la infraestructura ferroviària de tot Espanya i encara és molt present el caos provocat per un episodi d’aquest tipus el 12 de maig, just el dia de les eleccions catalanes.

Des del principi de la legislatura es van posar en marxa els treballs conjunts de la Conselleria d’Interior amb la de Territori per coordinar les policies locals i els Mossos d’Esquadra amb els encarregats de Renfe i Adif.

Percepció d’inseguretat

A més d’aquest descens dels actes delictius, tinguin afectació sobre les instal·lacions o sobre els usuaris, el que es persegueix des de la Generalitat és també aturar la percepció d’inseguretat en trens i estacions. Es tracta d’intervencions no especialment costoses, com una neteja més gran de les terminals i els vagons –els grafitis també estan en el punt de mira– i una il·luminació més gran que poden traduir-se en un confort més gran i valoració del servei per part dels passatgers. "Que estiguem fent obres no treu que hem de garantir un bon servei. Hem de tenir unes instal·lacions ordenades i segures", argumenten fonts del Govern.

Si això s’aconsegueix o no, serà mesurat pels indicadors dissenyats dins del pla Endreça.

Notícies relacionades

El full de ruta d’intervenció en Rodalies que avui desgranarà l’Executiu està desvinculat del traspàs pendent del servei que va pactar ERC a canvi de la investidura de Pedro Sánchez, tot i que servirà per preparar el terreny per a quan sigui la Generalitat qui tingui ja les regnes dels trens. Segons l’acordat, l’empresa mixta entre la Generalitat i l’Estat que passarà a gestionar la xarxa ferroviària hauria d’haver sigut constituïda abans que s’acabés 2024 i el traspàs de la línia R1, la del Maresme, ser una realitat aquest 2025.

Des del Govern fa setmanes que transmeten que els treballs estan "molt avançats"; malgrat això, no s’ha fixat cap data.La consellera de Territori, Habitatge i Transició Ecològica, Sílvia Paneque, podria fer referència a aquesta qüestió durant la roda de premsa d’avui, però està clar que el comissionat de Rodalies, Pere Macías, no ho tindrà fàcil; de la mateixa manera que tampoc és senzill el traspàs de treballadors de Renfe a la nova operadora amb seu a Barcelona.