El futur de la xarxa ferroviària

El Govern invertirà 77 milions en la seguretat i la comunicació de Rodalies

El pla Endreça preveu destinar 14 milions d’euros aquest any i 11,3 més el 2026 a millorar el servei 

Les mesures inclouen més vigilància i actuacions en 14 passos subterranis

El Govern invertirà 77 milions en la seguretat i la comunicació de Rodalies
3
Es llegeix en minuts
Carlota Camps
Carlota Camps

Redactora especialitzada en Parlament i política catalana

Especialista en política catalana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

"Dos anys de fortes inversions, històriques, per revertir la desinversió dels últims anys". Així va definir ahir la consellera de Territori, Habitatge i Transició Ecològica, Sílvia Paneque, el pla Endreça de Rodalies, avançat per EL PERIÓDICO i presentat ahir. Es tracta d’un conjunt de mesures urgents que costaran 77,54 milions i que s’executaran al llarg de dos anys. Les mesures versaran sobre quatre eixos.

Seguretat.

El programa contempla una inversió de 14 milions aquest 2025 i d’11,3 milions més durant 2026 per millorar la seguretat dels usuaris de Rodalies. Es portaran a terme fins a 14 mesures que van des de la instal·lació de càmeres de videovigilància a les estacions que gestiona directament Renfe –i no Adif- i que no disposen d’aquest servei. Són exemple d’això Ocata, Gelida, Palautordera o Maçanet-Massanes. També s’incrementarà en un 5% interanual el nombre de vigilants de seguretat i es destinaran a aquestes tasques més agents dels Mossos d’Esquadra, a més d’activar durant més hores la vigilància contra el vandalisme que es fa amb drons i intel·ligència artificial i que actualment actuen com a mesura dissuasiva. A més a més, es posarà especial èmfasi a lluitar contra el robatori de coure amb tancaments perimetrals de la xarxa, ja que Catalunya concentra el 42% d’aquest tipus de furt en la infraestructura ferroviària de tot Espanya. Fins i tot en matèria de seguretat, el Govern es proposa millorar la protecció del pas a nivell de Montcada i Reixac per evitar els reiterats atropellaments mortals que es produeixen en aquest punt i que ja han segat 183 vides. Després de l’última mort la tardor passada, Renfe ja va destinar més personal de seguretat a l’andana i Adif va millorar la senyalització, però l’objectiu ara és augmentar encara més les mesures preventives, amb campanyes de sensibilització o amb la instal·lació de barreres menys permeables.

Trens i estacions.

La partida més costosa és per a la millora d’estacions i trens: 21,5 milions al llarg d’aquest 2025 i 22,1 més el 2026. En total, 16 actuacions per millorar les instal·lacions des de diversos punts de vista. Quant a imatge, s’augmentarà la despesa en neteja de trens i estacions i, ja durant aquest gener i febrer, es portarà a terme un pla de xoc de neteja de vies a les 107 estacions de la xarxa.

També es faran millores en els passos subterranis de 14 estacions –com Mataró, Cabrera, Montgat, Sant Adrià de Besòs, Sant Celoni, Cornellà o El Papiol–, es rehabilitaran marquesines en 10 més –entre aquestes, Badalona, Premià de Mar o Sant Andreu de Llavaneres– i es pavimentaran de nou les andanes de l’Hospitalet de Llobregat, Sabadell Sud o Les Franqueses Granollers-Nord. Així mateix, es repararan alguns dels dèficits en matèria d’accessibilitat, renovant els equips d’elevació de 10 parades –com Vic, Vilassar de Mar, Cerdanyola del Vallès, Torre Baró o Montmeló- i completant actuacions ja previstes en diferents estacions gestionades per Renfe i Adif.

Informació.

Una altra de les claus del pla és la comunicació. En el Govern són conscients de la mala percepció que tenen els usuaris sobre el funcionament dels trens a Catalunya i reconeixen que aquestes són les principals crítiques que els usuaris atribueixen a Renfe. Per aquesta raó, la conselleria destinarà 5,8 milions aquest any i 2,3 el pròxim per millorar la informació en temps real de l’estat del servei i l’atenció dels usuaris. Entre altres accions, s’ampliaran els canals de comunicació –recentment ja s’ha obert un canal de WhatsApp– per enviar la informació directa a mòbils i s’intensificarà la megafonia en trens i estacions. També es millorarà la cartelleria digital amb la instal·lació de 270 nous monitors a 80 estacions i en 50 més hi haurà nous teleindicadors. Finalment, s’integraran els bitllets propis de Renfe a la T-Mobilitat i s’actualitzaran les màquines d’autovenda dels serveis de Mitjana Distància.

Notícies relacionades

Avaluació.

Totes aquestes mesures seran avaluades pel Govern a través de les enquestes de qualitat que ja porta a terme Renfe anualment. El pròxim sondeig, que es realitzarà a la tardor del 2025, ja analitzarà l’eficàcia de les mesures realitzades fins al moment. Es farà a través de diversos indicadors: la comoditat o el confort del viatge i de les estacions, la informació donada, la neteja i aparença de les infraestructures o la sensació de seguretat davant la delinqüència.