L’empresa de l’estructura B d’ERC va facturar 70.000 euros al Govern
Relevance Marketing va cobrar l’import a la Generalitat per cinc treballs adjudicats i realitzats entre els anys 2017 i 2020
Reunió de la cúpula d’ERC, l’estiu passat. | DAVID ZORRAKINO / EUROPA PRESS
L’empresa Relevance Marketing SL, que va ajudar ERC a gestionar la polèmica estructura B del partit que feia campanyes de propaganda encoberta, va facturar 71.000 euros (IVA inclòs) a la Generalitat per treballs realitzats entre el 2017 i 2020. Aquest import es pot desglossar en cinc adjudicacions (quatre menors i una d’emergència) que tenen a veure amb tasques de consultoria, monitoratge de xarxes socials i l’anàlisi de l’impacte de diversos patrocinis en què participava el Govern. Les xifres surten dels documents facilitats per la Generalitat a través d’una petició d’informació pública realitzada per EL PERIÓDICO.
El nom de Relevance Marketing SL va captar els focus mediàtics per primera vegada el juliol de l’any passat, quan va esclatar el cas dels polèmics cartells difamatoris contra els germans Maragall, que es va demostrar que van sortir de dins d’ERC. Una investigació periodística va determinar que ERC tenia una estructura a l’ombra (coneguda com la B) que feia campanyes de propaganda com les dels cartells. Unes campanyes que executaven un grup de persones que, malgrat que feien tasques per a ERC, facturaven els serveis prestats Relevance perquè era una companyia que tenia una relació comercial prèvia amb els republicans (col·laborava en les campanyes electorals). En el cas dels cartells, un militant que va participar en els fets va emetre diverses factures a Relevance, segons es recull en la interlocutòria judicial que va arxivar la causa. L’empresa no ha negat mai les factures, però va defensar que era per una feina convencional que feia la companyia.
Relevance s’autodefineix com una agència de màrqueting especialitzada en estratègia de marca i investigació de mercats amb oficines a Barcelona, São Paulo i Singapur. A la capital catalana està ubicada al carrer de Mallorca del barri barceloní de l’Eixample. A part de treballar per a ERC, també va fer feines per a la Generalitat en un període va des del 2017 al 2020 en el qual la presidència requeia en Junts i la vicepresidència en els republicans. Va obtenir cinc contractes.
Els dos primers van ser per a l’Agència Catalana de Turisme, dependent de la Conselleria d’Empresa i Treball (llavors amb Junts al capdavant) i van tenir el mateix objectiu: fer una valoració dels patrocinis que l’agència mantenia amb altres actors socials i econòmics. El primer, per un valor 5.933,24 euros (IVA inclòs), va analitzar l’impacte que havia tingut per a l’agència col·laborar amb el FC Barcelona. El segon, per un valor d’11.510,73 euros (IVA inclòs), va analitzar un acord comercial amb Vueling i amb els cellers Miguel Torres.
Jocs Olímpics
Relevance també va treballar per a la Conselleria de Territori (Junts) quan caminava embotellada amb la possibilitat que Catalunya organitzés uns Jocs Olímpics d’Hivern, un projecte que quedaria desactivat temps després pel desacord entre el govern català i l’aragonès. En aquell cas, per un valor de 18.029 euros (IVA inclòs), se li va encarregar un informe sobre les necessitats que podrien tenir els esportistes en "espais no competitius" durant la celebració d’un esdeveniment esportiu d’aquestes característiques.
Finalment, la companyia també va fer dues feines per a dues conselleries llavors liderades per ERC, la d’Acció Exterior i la de Salut. En el primer cas, per un valor de 17.929,78 euros (IVA inclòs), va elaborar un informe per al Diplocat per "determinar la percepció sobre Catalunya dels ciutadans europeus" a partir de l’anàlisi de dades demoscòpiques. Després, ja en plena pandèmia i per 17.666 euros, va analitzar per al Servei Català de la Salut (CatSalut) l’impacte que estava tenint a les xarxes socials la gestió de la Covid per part de la Generalitat. Quatre de les cinc feines van ser contractacions menors pel seu import i la cinquena va ser per via d’emergència donada la pandèmia, per això en totes les feines sempre es va evitar el concurs públic.
Cas enquistat
La justícia va investigar al seu dia el tèrbol assumpte dels cartells, però va arxivar el cas i va exonerar d’un delicte d’odi els tres joves d’Igualada que van ser investigats per penjar-los. El problema, no obstant, no ha desaparegut ni per a ERC ni per a Relevance. El partit va iniciar una investigació interna per dirimir els responsables polítics i aclarir l’existència i el funcionament de l’estructura B, però mai ha arribat a presentar unes conclusions definitives. El cas porta mig any enquistat.
El gran problema que impedeix resoldre l’assumpte és que aquesta qüestió aviva especialment la tensió que hi ha en el partit entre la direcció de Junqueras i el sector crític més important, el de Nova Esquerra Nacional. Cada vegada que ha sortit el tema s’han acabat embrancant perquè s’acusen mútuament de la responsabilitat del cas. Per intentar tancar l’assumpte, Junqueras ha posat en marxa una "comissió de la veritat" perquè aclareixi qui el va autoritzar i com es va finançar.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Gestió polèmica Orriols carrega contra Bonpreu per denegar ajudes a la residència de Ripoll
- TRIBUNALS L’Audiència de BCN deixa en llibertat el violador del taxi
- BARCELONEJANT La Milla d’Or friqui
- Urbanisme Badalona planeja un eix central que culminarà amb el canal del Gorg
- Fred o calor intensa per frenar el càncer de mama