Un traspàs per fases

La futura empresa mixta formada per la Generalitat i l’Estat que haurà de gestionar el servei ferroviari es constituirà previsiblement al llarg d’aquest 2025. Mentrestant, serà Adif la que s’encarregarà de l’explotació del traçat del Maresme, a través d’un conveni.

Un traspàs per fases
3
Es llegeix en minuts
Cristina Buesa
Cristina Buesa

Periodista

Especialista en infraestructures de mobilitat i la Copa Amèrica de vela.

ver +

"No és un acord petit", va treure pit ahir la consellera Sílvia Paneque. La complexitat del traspàs integral de Rodalies, pactat entre ERC i el Govern de Pedro Sánchez el novembre del 2023 i ara executat per un Govern de Salvador Illa atiat per l’acord d’investidura amb els republicans, provoca nombrosos dubtes, inconcrecions i terminis que s’allarguen. Ahir, el Consell Executiu va aprovar iniciar el procediment per assumir l’R1, tal com va avançar EL PERIÓDICO. Aquests són alguns dels aspectes que sabem i desconeixem del traspàs de la línia del Maresme.

El calendari del procediment.

L’última reunió entre el Ministeri de Transports i el Govern d’ERC per concretar el traspàs va ser el 18 de juliol passat. No obstant, tant llavors com ara hi ha una persona que es manté en les trobades, el comissionat de Rodalies Pere Macias. A més, el seu lloc anterior havia sigut a les files de Renfe. Sap de què parla. Passa el mateix amb el director general d’Infraestructures de Mobilitat, David Prat. Tots dos s’han passat els últims mesos analitzant l’operació i constatant la dificultat d’encarregar-se de la línia 276, el nom tècnic que rep l’R1 entre la bifurcació de Sagrera i Maçanet-Massanes, que és el primer recorregut que passarà a mans de la Generalitat. Paneque va explicar que en una primera fase serà la mateixa Adif la que s’encarregarà de l’explotació, a l’espera que Infraestructures Ferroviàries de Catalunya (Ifercat) tingui més personal per ocupar-se’n.

Els tràmits del govern.

Després que Transports hagi abonat els 283,4 milions d’euros del dèficit d’explotació de Renfe a Catalunya, el greuge econòmic que s’arrossegava des de fa anys queda resolt. El següent pas és que la comissió bilateral d’infraestructures que se celebrarà al febrer confirmi l’exclusió de l’R1 del catàleg de la Xarxa Ferroviària d’Interès General (RFIG). Després, el Consell de Ministres aprovarà l’acord esmentat (el mateix que va veure ahir el Govern) i només llavors es podrà firmar un conveni amb Adif perquè, malgrat que l’R1 ja sigui competència catalana, sigui l’empresa pública estatal la que segueixi al capdavant. "És prudent que continuï sent Adif qui ho gestioni fins que Ifercat pugui fer-ho, l’usuari no pot notar res en el servei", va remarcar Paneque.

Empresa mixta el 2025.

Mentre Ifercat es va "musculant", segons fonts de Territori, és a dir, mentre incorpora personal (actualment tan sols compta amb una plantilla de 10 treballadors) i augmenta pressupost, l’R1 traspassada a la Generalitat serà gestionada per Adif. El primer lloc on es veuran canvis serà a les estacions i més endavant també s’aclarirà com penetra el Govern en el Control de Trànsit Centralitzat (CTC), probablement via consorci. Tot això a l’espera de la redacció dels estatuts i la constitució de la futura empresa mixta formada per la Generalitat i l’Estat, de la qual es coneixeran detalls abans que acabi el mes de gener. Prudent amb els terminis i calendaris, la consellera va revelar que l’ens "estarà funcionant abans que acabi l’any 2025".

Notícies relacionades

Una infraestructura complexa.

La fase transitòria, que s’allargarà durant mesos, té clarament la seva raó de ser. La línia 276, més coneguda per R1, té un total de 73 quilòmetres de via (35 km en la via única, d’Arenys de Mar a Maçanet); un total de 12 estacions i 10 treballadors; 12 passos a nivell; 8 túnels; 514 passos inferiors i 24 de superiors; a més d’enclavaments, circuits de via, senyals, xarxes de telecomunicacions i un llarg etcètera. I, malgrat que es tracti d’una infraestructura per la qual únicament circulen trens de Rodalies, segregar-la de la resta és complex. Després d’aquesta assumpció de la línia es prosseguirà amb l’R2 i l’R3, tal com es va pactar amb ERC l’estiu passat. Mentrestant, va explicar la consellera, es prosseguirà amb els treballs del Pla de Rodalies, del qual pròximament es coneixerà la inversió per al quinquenni 2026-2030.