Sessió al Congrés

Catalunya manté per ara les bonificacions a tren, bus i metro

Els títols actuals de transport rebaixats continuaran vigents fins a la seva caducitat

Catalunya  manté per ara les bonificacions a tren, bus i metro
2
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

L’aleteig del no del PP i Junts al decret del Govern central que incloïa la prolongació de les bonificacions del transport públic generarà sens dubte conseqüències polítiques, però també afectarà l’economia domèstica, els operadors i la gestió de la mobilitat compartida i sostenible. El pla de l’Executiu de Pedro Sánchez era garantir l’abonament gratuït de Rodalies i la rebaixa del 50% que en el cas de Barcelona s’aplicava en la T-usual, la T-jove, i a la resta del territori (Lleida, Tarragona i Girona, en tots els títols disponibles). Però ja no podrà ser, o caldrà buscar altres fórmules, perquè l’oposició l’ha tombat. Malgrat això, a Catalunya les tarifes que van entrar en vigor el 15 de gener, amb aquestes rebaixes incorporades, es mantindran. Ho ha garantit l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM), que, no obstant, admet que és una decisió que pot tenir la vida molt curta partint dels pròxims i més que esperables passos del Ministeri de Transports.

Així, els títols actuals continuaran vigents fins a la seva caducitat. També les ATM de Girona, Lleida i Tarragona mantindran els actuals preus i bonificacions fins que es faci oficial la caiguda del 30% estatal. Serà a partir d’aquest moment que a tot el territori únicament tindrà vigència l’ajuda catalana del 20%.

71% de les validacions

Notícies relacionades

Perquè es facin una idea de la quantitat de gent que està pendent del que està passant a Madrid amb les ajudes al transport públic, el 71% de les validacions de l’àmbit de Barcelona es realitzen amb algun dels títols bonificats al 50%, això és, la T-usual (50% del total) i la T-jove (21%). A aquests cal sumar-hi el pic que representen els usuaris de Rodalies que viatgen gratis amb l’abonament per a viatgers freqüents. A través d’un comunicat, l’ATM promet mantenir els actuals preus "fins que el Ministeri de Transports i Mobilitat Sostenible comuniqui o publiqui l’ordre d’anul·lació de les bonificacions". Els títols actuals, prossegueix explicant, "continuaran vigents fins a la seva caducitat". Però després aclareix: "En el cas que s’anul·lin les bonificacions de l’Estat, l’ATM mantindrà les ajudes del 20% acordades en el consell d’administració".

Després de setmanes de debat, amb un Govern que va decidir en la segona meitat de desembre la prolongació definitiva de les ajudes fins al juliol, l’ATM tenia per davant un llarg riu tranquil, un exercici en què, a tot estirar, continuaria lidiant amb el lent avanç de la implantació de la T-mobilitat. Però ni tres setmanes de tranquil·litat ha tingut Manuel Valdés, director de l’organisme. L’única certesa per ara és que els viatgers del metro, el bus o el tramvia no notaran avui cap alteració en els preus. I tot i que és previsible que caigui el 30% estatal, tampoc hauria de ser a gaire curt termini, ja que l’aplicació pràctica d’una modificació de tarifes és un caos: canvis en el software de les màquines de venda de bitllets, modificar les apps i les webs dels operadors... Parlem d’una inversió i una logística de difícil càlcul, però el que és segur és que no és una feina que es faci d’un dia per a l’altre.