Interrogatoris masclistes amb toga
Les juristes asseguren que el tercer grau que va patir Mouilaá quan va declarar per la presumpta agressió d’Errejón revictimitza i desanima les dones a denunciar, i incompleix les lleis.

La actriz Elisa Mouilaá llega a los juzgados para declarar en el caso Íñigo Errejón /
L’actriu Elisa Mouilaá, que acusa l’exportaveu de Sumar Íñigo Errejón d’agressió sexual, es va enfrontar el 16 de gener a un interrogatori duríssim i fora de lloc per part del titular del Jutjat d’Instrucció número 47 de Madrid, Adolfo Carretero. El jutge –que no ha de dictar sentència sinó, simplement, recollir informació i decidir si el cas mereix ser jutjat– va tallar les seves respostes i va qüestionar el seu comportament o afirmacions.
El seu interrogatori –en el qual un gruix de preguntes van contravenir la llei del només sí és sí, que desterra la vella idea que si una persona no es defensa no hi ha violació– ha sigut tan qüestionat que el Consell General del Poder Judicial (CGPJ) ha obert una diligència informativa després de rebre més de 900 queixes i denúncies. Més enllà del cas i dos anys després de l’aprovació de la llei de llibertat sexual, ¿continuen sent freqüents aquestes situacions d’alt voltatge masclista als jutjats?
No en tots, però advocades i juristes indiquen que, amb més freqüència del que hauria de ser, hi continua havent interrogatoris desagradables i sense sensibilitat cap a les víctimes de les violències masclistes. I les conseqüències són devastadores, no només per la revictimització de l’afectada sinó pel fet que moltes altres víctimes d’agressions sexuals desisteixin de denunciar.
Notícies relacionades"No podem saber si és una cosa anecdòtica o generalitzada perquè el CGPJ, malgrat tenir l’obligació, no ha portat a terme cap enquesta o estadística sobre violència sexual. Però, evidentment, les advocades i víctimes es queixen de tractes així, que incompleixen l’Estatut de les Víctimes i la llei del només sí és sí, i revictimitzen: si qui ho fa és l’Estat, una autoritat, es tracta de violència institucional", assenyala Victoria Rosell, magistrada i exdelegada del Govern contra la violència cap a la dona. El problema afegit és que la filtració del vídeo de l’interrogatori té un "efecte dissuasori gravíssim" per a les víctimes de les agressions sexuals, segons lamenta la jutge.
L’estil Carretero continua sent tan habitual que l’advocada Paula Narbona explica que una de les seves comeses fonamentals és "preparar la víctima" perquè sàpiga amb quin tipus de situacions irrespectuoses, injustes i desagradables s’enfrontaran a la sala.
- Els Mossos volen que els forenses aclareixin si Tenneco causa càncer
- Tribunals Qui és Inés Guardiola, l'advocada que ha aconseguit l'absolució de Dani Alves
- Reforma pendent El final del canvi d’hora apunta al 2026
- Set projectes multiplicaran la potència cultural de Barcelona
- El TSJC absol Alves d’agressió sexual a una jove al Sutton el 2022
- Avançar el rellotge ¿Quan és el canvi d’hora del 2025? Data de l’arribada de l’horari d’estiu
- Criança El pediatre Carlos González explica la importància de la dependència emocional amb els fills: "Tots tenim una dependència dels nostres pares..."
- Amb Liam Neeson El racó de Sant Cugat del Vallès que està ja en la història del cinema
- BÀSQUET Chimezie Metu s’operarà d’una greu lesió la setmana que ve als EUA
- Motociclisme Jorge Martín: "Aquest no és el meu Mundial, serà l’any que ve"