Orriols perd la qüestió de confiança i queda en mans de l’oposició

L’alcaldessa de Ripoll i presidenta d’Aliança Catalana, Sílvia Orriols, va perdre ahir la qüestió de confiança que va presentar per poder aprovar els pressupostos de 2025, que van ser rebutjats per Junts, ERC, el PSC, la CUP i la formació independent Som-hi Ripoll. Aquests partits van votar ahir contra la qüestió de confiança presentada per l’alcaldessa, rebuig que obre la porta ara a l’oposició a presentar una moció de censura i fer-la fora del consistori en el termini d’un mes. Si no és així, Orriols salvaria el seu lloc i els comptes quedarien aprovats. Es tracta d’una via per tirar endavant els pressupostos municipals que alcaldes com Ada Colau, Xavier Trias i Jaume Collboni també han utilitzat a Barcelona.
L’escenari a Ripoll continua sent incert. Orriols va constatar que no té la confiança dels partits, però ara ha d’esperar per veure si perd el poder, una possibilitat que la regidora va comparar amb un "cop d’Estat" durant el ple d’ahir. L’oposició té 30 dies per presentar i aprovar una moció de censura amb un candidat alternatiu recolzat per majoria absoluta, una maniobra que sembla difícil, perquè implica un acord mínim a quatre bandes: Junts, el PSC, ERC i la CUP.
Falta de consens
Notícies relacionadesEn aquest any i mig de mandat, la moció de censura s’ha temptejat diverses vegades, però les discrepàncies en l’oposició han fet que mai s’hagi materialitzat. La falta de consens va portar Orriols a descartar l’opció de prorrogar els pressupostos vigents –que són del 2023– i arriscar-se a aprovar-los per la via de la moció de confiança, una jugada de risc que podria suposar la pèrdua del bastó de comandament.
Però no serà fàcil. L’arribada a l’alcaldia d’Orriols va ser el resultat d’una negociació fallida entre els partits alternatius. Junts es va desmarcar d’un possible pacte amb ERC, el PSC i la CUP, de manera que Aliança va poder arribar al poder en minoria al ser la llista més votada.
- Gestió hídrica Rialb, el segon embassament més gran de Catalunya i el més jove, bat un nou rècord d’ompliment
- Usos lingüístics Emma Vilarasau, en l’especial sobre la llengua de TV3: «No es pot viure les 24 hores en català»
- Descobriment inesperat Les obres de la Via Laietana troben per sorpresa les restes de cinc cases medievals de Barcelona
- CHAMPIONS LEAGUE El Barça regala una altra gesta a Lisboa
- Investigació periodística Marc Marginedas: "Rússia és un país governat per monstres"
- Després de la tornada de La Caixa ¿Quines empreses han tornat a Catalunya després del procés i quines falten per tornar?
- Cas Rubiales La Fiscalia demana l'anul·lació del judici a Rubiales i que se celebri un de nou en considerar que el jutge estava "viciat"
- El nou sistema de recollida de residus arriba ja a 55.000 persones a Manresa
- Seguretat viària La DGT canvia el permís per conduir motos: aquests són tots els canvis
- LA RECONSTRUCCIÓ DE TEK Del sobrepès a la memorable nit de Lisboa: Szczesny s’aprima, medita i para