Centres d’internament d’estrangers
Junts assegura que Catalunya podrà tancar els CIE amb el traspàs d’immigració
Turull ha revelat que en aquesta part del pacte estan d’acord amb el Govern: «Si els gestionem, els podem tancar i oferir una alternativa»
El Govern confirma «avenços» amb Junts per al traspàs de migració però allunya un acord imminent
Junts avisa el Govern que no té majoria per aprovar la reducció de la jornada laboral

El secretari general de Junts, Jordi Turull, ha explicat aquest dimecres en una entrevista al Cafè d’Idees que les negociacions amb el Govern per al traspàs d’immigració estan «encallades» en tres qüestions que el seu partit exigeix perquè es materialitzi qualsevol acord definitiu: que la Generalitat sigui la institució de referència per a qualsevol persona que arribi de l’estranger i hagi de fer els tràmits d’arribada (cosa que inclou que l’expedició dels NIE es faci a Catalunya); que la comunitat autònoma tingui la potestat de tramitar tots els expedients sancionadors (també els d’expulsió), i que siguin els Mossos els que s’encarreguin de controlar les fronteres i «fer complir la llei».
No és cap exigència nova, ja que els postconvergents fa mesos que defensen que el traspàs ha de ser «integral» i no de «gestió». Això sí, Turull ha reconegut que, més enllà d’això, hi ha altres punts en què sí que s’han pogut trobar les dues parts, que fa més d’un any que negocien aquesta carpeta. Un exemple d’això és que els centres d’internament d’estrangers (CIE) passin a ser gestionats des de Catalunya, un assumpte que el dirigent postconvergent ha assegurat que està pràcticament tancat amb l’Executiu central.
Notícies relacionadesJunts fa anys que reclama que es tanquin aquests centres, ja que consideren que són espais que «vulneren els drets humans», una petició que va ser especialment reivindicada durant la covid, amb la llavors presidenta postconvergent, Laura Borràs. Tot i que en els últims mesos altres assumptes han agafat el protagonisme del traspàs en immigració, Turull ha recordat que aquesta demanda, la d’abaixar la persiana a aquests centres, continua sent una voluntat del partit, per la qual cosa tenir la gestió des de Catalunya d’aquest instrument obre la porta que es puguin eliminar.
«Si els gestionem, els podem tancar i oferir una alternativa més humana», ha comentat el secretari general de Junts, que a més ha recordat que el 2015 el Parlament ja va aprovar una resolució per instar l’Estat que els tanqués. Malgrat això, llavors es va tractar d’una petició simbòlica i, si es fa efectiu el traspàs, la Cambra haurà de tornar a avalar si aposta per suprimir-los i quines alternatives proposa.
- Nous títols i temporades Les 11 sèries que no et pots perdre aquest abril
- Previsió meteorològica Una vintena de comarques, inclosa la de Barcelona, en avís groc per intensitat de pluja
- Habitatge Barcelona projecta les primeres demolicions per començar a construir 3.360 pisos entorn de la Sagrera el 2029
- Investigació científica L’Hospital del Mar descobreix per què el càncer de pàncrees és tan agressiu
- El Barça pretén tornar al Camp Nou al setembre
- Famosos El canvi radical d'Antonio Orozco després de pesar 127 quilos: "El meu metge em va dir que em podien passar cinc coses"
- Menys incidents La població de senglars a Collserola cau per la sequera i el control de fauna
- Polèmica editorial Anagrama es desvincula d’‘El odio’ i torna tots els drets del polèmic llibre a Luisgé Martín
- Jubilació Això és el que perds de pensió si decideixes jubilar-te abans de temps
- La policia mirarà milers de guanteres per veure si tens aquest objecte dins del cotxe (serà obligatori)