Gestió migratòria
Govern i Canàries pacten el trasllat de 4.400 menors a l’espera de Junts
Població, PIB i esforç d’acollida seran els criteris per al repartiment entre autonomies, segons l’acord entre Rego i Clavijo
![Govern i Canàries pacten el trasllat de 4.400 menors a l’espera de Junts Govern i Canàries pacten el trasllat de 4.400 menors a l’espera de Junts](https://estaticos-cdn.prensaiberica.es/clip/952bb566-791e-441a-be65-12d625b70ab0_alta-libre-aspect-ratio_default_0.jpg)
Les Canàries i l’Estat van arribar ahir a un acord total sobre els criteris de repartiment de 4.400 menors migrants no acompanyats des de l’arxipèlag (4.000) i de Ceuta (400) cap a la resta de comunitats autònomes, a partir d’una combinació entre els que ja es van aprovar en la Conferència Sectorial d’Infància i Adolescència el 2022 i la proposta presentada pel Govern canari partint d’elements bàsics com població, PIB per habitant i els anomenats esforços de solidaritat i acollida, relacionats amb l’històric de menors tutelats i el nombre d’arribades registrades a cada regió.
L’acord, després d’una reunió a Madrid entre el president de les Canàries, Fernando Clavijo, i la ministra de Joventut i Infància, Sira Rego, no estableix, no obstant, el nombre de menors que hauran d’assumir la resta de territoris a l’espera de fer l’"ajust final". Clavijo i Rego van destacar que els criteris de distribució obliguen a "dimensionar" els sistemes d’acollida de totes les comunitats autònomes i que, per tant, no explica que moltes es trobin en aquest moment amb els seus centres desbordats. "Cal tenir en compte l’esforç anterior i portar a terme un equilibri que garanteixi els drets i la sostenibilitat dels sistemes d’acollida, i serem molt sensibles referent a això", va assenyalar la ministra.
Sistema saturat
Clavijo va assenyalar per la seva banda que "quan algunes comunitats ens diuen que tenen 300 menors i estan desbordats, han de tenir en compte que Canàries en té 5.800 i nosaltres tampoc teníem aquestes places, que les hem hagut de crear a base de decrets d’emergència". I va afegir: "Que tinguin el sistema saturat no vol dir que no hagin de dimensionar-lo perquè la resposta sigui homogènia arreu del país".
Clavijo va qualificar la jornada d’ahir com a "molt profitosa i exitosa", després d’haver parlat al matí amb el ministre de Política Territorial, Ángel Víctor Torres, sobre l’informe de l’Advocacia de l’Estat entorn del "cos jurídic" que prendrà la proposta, "que està bastant avançat i treballat pels equips", i sobretot després de l’acord amb Rego. Va ressaltar que a l’hora d’establir els criteris de distribució "sempre ha estat per sobre l’interès general del menor i el compliment dels seus drets, perquè tinguin un projecte de vida".
Notícies relacionades"Hem fet un pas de gegant de cara a tirar endavant aquesta mesura, ara caldrà fer la simulació i seguint fent passos ferms volem tenir-la llesta al més aviat possible perquè satisfaci l’interès dels menors i que aconsegueixi també el suport necessari al Congrés", va afirmar Clavijo.
A partir d’aquest acord sobre els criteris de distribució, les dues parts se centraran en els pròxims dies a concretar la fórmula jurídica de presentar-lo al Congrés, donar a conèixer una fitxa financera per portar a terme el procés i la negociació política amb els grups parlamentaris al Congrés que en garanteixin l’aprovació. Clavijo sí que ha comentat en els últims dies que té garantit el suport de Junts, els set escons del qual serien imprescindibles si el PP es manté en el seu rebuig.
- Laboral Això és el que mai has de fer estant de baixa, segons els advocats laboralistes
- Educació a Catalunya Un de cada tres docents catalans opta al pròxim concurs de trasllats, un sotrac que ja tensa els centres
- L’acudit s’explica sol
- Descarbonització Catalunya garantirà uns 1.400 milions d’euros en ajuts per comprar cotxes elèctrics i triplicar punts de recàrrega
- Literatura catalana Jordi Nopca: «Tenir un fill és com ficar l’extrema dreta a casa»
- Perfil Dels ‘call centers’ a la Casa Orsola
- Sector immobiliari Experts demanen al Govern que reformuli la llei d’habitatge
- Alimentació Casa Tarradellas inverteix 25 milions en un segon molí a Vic
- Nomenaments Laura González-Molero deixa el consell del Sabadell i presidirà DKV
- Sector primari Els agricultors catalans protesten com a prèvia de la tractorada de dilluns